Nils-Eric skrev 2015-08-04 21:34:19 följande:
Tack för era svar.
Tycker det bara är så svårt eftersom detta är folk jag jobbar med redan idag, och tycker om. Jag vill SÅ gärna ha jobbet, men känner mig som en dålig kollega om jag tar det när jag inte kan jobba fullt ut det närmsta året.
Tanken är att tjänsten ska tillträdas i höst, men det kan även bli i början på nästa år.
Men å andra sidan ska jag inte ta ut något i förskott. Inget är ju klart än.
Min tanke är att vara ärlig. Men jag åker bort på jobbresa kurs på måndag, och kommer att vara iväg i tre veckor, så beskedet kommer att komma per mail/sms eller telefon. Vet inte om jag ska då säga något eller vänta tills jag kan ta det öga mot öga.
Usch. Att man ska behöva få sån jäkla ångest för en sån här grej.
Tror inte (de flesta) killar tänkt såhär... :-S
Håller med dig om att killar inte tänkt likadant. Och de blir inte hatade på arbetsplatsen för det. Vilket jag ser som ännu ett skäl till att vi inte behöver tänka så heller.
Du ska såklart göra det som känns bra. Men jag vill bara säga att jag förstår din situation bättre än du verkar tro. Tackade precis innan sommaren ja till en fast tjänst på mitt jobb, där jag arbetat 1,5 år på ett vikariat. Det var alltså en liknande situation, jag hade redan jobbat där ett tag, lärt känna kollegorna och chefen och vi tyckte om varandra.
Trots det valde jag att inte berätta om graviditeten redan då. Har inte alls dåligt samvete..
Enligt svensk lag så får man inte diskrimineras pga graviditet, så enligt hela vårt juridiska system så är inte information om graviditet relevant vid tillsättande av en tjänst.
Dessutom, tycker mitt jobb att jag är duktig så vill de ha mig på tjänsten i flera års tid, och då blir ett kort avbrott för mammaledighet inte så viktigt ändå. Jag tror de på mot jobb när jag berättat (när chefen kommer tillbaka från semestern) kommer vara glada för min skull.
Folk förstår också att man inte vill berätta om sin graviditet så tidigt eftersom det då fortfarande är risk för att det inte går bra.
Och i ditt fall när du skrev att du redan gör det jobbet fast tan lönen så tycker jag verkligen inte att du ska ha någon som helst ångest om du tar det.