• Nils-Eric

Första barnet 2016 (Stockholm)

Hej!

Jag fyller 30 i höst, bor i Stockholm och har precis plussat!
    Bf 2016-04-04

Något annan som är i samma situation och vill följas åt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-03 10:15
    IceIce
    28 år
    Bf 12/2

Joni
    30 år
    Bf mitten på jan

Miillaw
    26 år
    Bf 4/4

:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-04 11:33
    cassandrah
    27 år
    Bf 10/4

topaz.
    27 år
    Bf 10/4

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-06 21:06
    Välkomna till vår gemensamma grupp: www.familjeliv.se/forum/group/123781
    (Heter som denna tråd om länken inte fungerar!)
    Gå gärna med där. Förutom att det är trevligt att samlas kan vi även prata privat där :)

junibarn19
    24 år
    Bf 22/2

Wadenholt
    25 år
    Bf 3/4

Roxie
    28 år
    Bf 6/2

Mlady
    24 år
    Bf 12/4

• Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)
  • Nils-Eric

Här kommer ännu fler frågor från mig (hungrar ni också efter kunskap och kontroll - eller är det bara jag?)

Ni är ju ett par som går på Mama Mia söder. 
    Hur tycker ni att ert bemötande har varit?
    Jag upplevde hon jag pratade med när jag bokade inskrivningen lite otålig (jag fick liksom ingen möjlighet att ställa frågor eller något), hon var inte otrevlig på något sätt men lite kort. Hur har det varit för er? Man vill ju veta mycket nu med sitt första barn, och jag hade gärna pratat lite mer i "lugn och ro". Nu upplevde jag samtalet lite stressat.

Idag mailade jag och frågade om man kunde maila direkt till sin barnmorska med frågor. Jag skrev att jag hade jag frågor om illamående, om jag fick ta postafen och så frågade jag om möjlighet att boka in KUB redan nu (då jag fortfarande i vecka 12-13 vill slippa ta ledigt från jobb - så att jag kan planera bättre eftersom vi på mitt jobb lägger arbetstid nu för vecka 540 och framåt).
    Vi har egentligen inte bestämt oss om KUB eller NIPT men jag lutar åt KUB då vi inte är i någon riskzon och för att det är enklare (fortfarande osäker dock på vad som är rätt och fel).

Fick svar snabbt från receptionisten att min barnmorska Victoria var ledig men att mailet var vidarebefordrat till en annan BM vid namn Annica.
    Annica svarade också snabbt och skrev: "Postafen går alldeles utmärkt att ta mot illamående. Det känns långt fram att försöka boka in KUB men jag gör ett försök och hoppas det blir rätt. (Och sen skrev hon datum och tid)."
    Inget otrevligt eller något konstigt alls egentligen.
    Men jag känner mig ändå som en idiot som vill planera och fråga saker... kommer typ inte våga maila igen om det skulle vara något. Känner mig bara till besvär.

Jag är livrädd för att inte trivas med min barnmorska eller med mottagningen. Jag är en sån som inte klagar om maten är dålig, eller om frisören har misslyckats. Jag ler och säger tack. Jag kommer ha stora problem om jag skulle behöva byta BM.

Är det jag som begär för mycket? Hur har det varit för er?
    Rörligt inlägg kanske, ber om ursäkt för det isåfall! 

Kram på er :)

• junibarn19

Hej :)
    Jag vill gärna vara med, har bf 22/2 så är i v. 12 just nu :)

Jag går också på Mamma Mia söder, hade en äldre bm vid inskrivning i v.9, sedan gjorde jag ett ultraljud med en manlig läkare Rickard när jag var i 10+0 var skönt att få se hjärtat slå :)

Har även jag Viktoria som kommer vara vår barnmorska men har tyvärr inte träffat henne :) på första inskrivningsmötet bokas RUL i v.19-20 in och ett till besök hos bm veckan efter. Det tog också blodprov, blodtryck och mätte socker i urinet, samt ställde många frågor om både mig och min sambo :)

Blivit väldigt trevligt bemött av samtliga :)

• Nils-Eric
    junibarn19 skrev 2015-08-05 17:50:31 följande:

Jag går också på Mamma Mia söder, hade en äldre bm vid inskrivning i v.9, sedan gjorde jag ett ultraljud med en manlig läkare Rickard när jag var i 10+0 var skönt att få se hjärtat slå :)

Har även jag Viktoria som kommer vara vår barnmorska men har tyvärr inte träffat henne :) på första inskrivningsmötet bokas RUL i v.19-20 in och ett till besök hos bm veckan efter. Det tog också blodprov, blodtryck och mätte socker i urinet, samt ställde många frågor om både mig och min sambo :)

Hej!

Välkommen hit

Vad kul att du också ska gå till Victoria. Jag hoppas och tror hon är bra. Har än så länge inte läst något dåligt. Men det kan ju alltid vara personkemi som inte stämmer!

Ska till Nina på Kub under v.539!

Bad du om tidigt ultraljud eller hur kom det sig att du gjorde det?

Var bor du och hur gammal är du?
  • cassandrah
    Nils-Eric skrev 2015-08-04 11:29:45 följande:
    Hej!

Grattis och välkommen!
    Jag vet inte med inskrivningstiden. Tycker det känns bra! Hade dock velat boka övriga tider direkt så man visste när man skulle göra vad.
    Sen skulle jag vilja ha ett tidigt ultraljud. Levde i tron om att man faktiskt gjorde det i vecka 12 (vet inte var jag fått det ifrån).
    Känns sjukt länge att vänta till vecka 18! Men jag har absolut inga medicinska skäl. är bara otålig och vill se lilla knytet i magen :)
    Hej vad roligt att vi har både samma bf, samma ålder och bor på samma ställe :P Vart i Nacka bor du? Jag tror jag ska ta kontakt med dinbarnmorska i Nacka forum..
  • Nils-Eric
    cassandrah skrev 2015-08-05 18:45:37 följande:

Hej vad roligt att vi har både samma bf, samma ålder och bor på samma ställe :P Vart i Nacka bor du? Jag tror jag ska ta kontakt med dinbarnmorska i Nacka forum..

Tror du tänkte på "topaz."
  • cassandrah
    Nils-Eric skrev 2015-08-05 18:52:33 följande:
    Tror du tänkte på "topaz."
    Haha ja så var det, jag tycker familjelivs kommenteringsfunktion är lite svår faktiskt ;)
  • cassandrah
    miillaw skrev 2015-08-04 07:26:17 följande:
    Grattis och välkommen! :) hihi, nacka är nästan mina hemtrakter, flyttade jag från djurö sep-10 till märsta. :)
    Hihi vad kul för vi flyttade i stället från Märsta i februari i år. ;)
  • cassandrah
    topaz. skrev 2015-08-04 10:33:14 följande:

Hej alla! 

Hoppar gärna in här också. Plussade förra veckan! Jag är också 27 år och bor i Nacka OCH har BF den 10 April 2016 haha :)

Svårt det där med barnmorska. Först ringde jag Södermalms Barnmorskor för att det ligger nära mig men herregud, satt i telefonkö i 40 min innan jag gav upp. Det kändes inte bra att det var så otillgängligt. Så jag ringde MammaMia Söder istället. Det tog kanske två signaler :). Fick också en inskrivningstid i vecka 10. Det känns lite sent men det kanske är så det brukar vara?

• IceIce
    junibarn19 skrev 2015-08-05 17:50:31 följande:

Hurra, vi är bara 10 dagar isär! :)
  • IceIce
    Nils-Eric skrev 2015-08-05 17:05:46 följande:

Här kommer ännu fler frågor från mig (hungrar ni också efter kunskap och kontroll - eller är det bara jag?)

Ni är ju ett par som går på Mama Mia söder. 

Hur tycker ni att ert bemötande har varit?

Jag upplevde hon jag pratade med när jag bokade inskrivningen lite otålig (jag fick liksom ingen möjlighet att ställa frågor eller något), hon var inte otrevlig på något sätt men lite kort. Hur har det varit för er? Man vill ju veta mycket nu med sitt första barn, och jag hade gärna pratat lite mer i "lugn och ro". Nu upplevde jag samtalet lite stressat.

Idag mailade jag och frågade om man kunde maila direkt till sin barnmorska med frågor. Jag skrev att jag hade jag frågor om illamående, om jag fick ta postafen och så frågade jag om möjlighet att boka in KUB redan nu (då jag fortfarande i vecka 12-13 vill slippa ta ledigt från jobb - så att jag kan planera bättre eftersom vi på mitt jobb lägger arbetstid nu för vecka 540 och framåt).

Vi har egentligen inte bestämt oss om KUB eller NIPT men jag lutar åt KUB då vi inte är i någon riskzon och för att det är enklare (fortfarande osäker dock på vad som är rätt och fel).

Fick svar snabbt från receptionisten att min barnmorska Victoria var ledig men att mailet var vidarebefordrat till en annan BM vid namn Annica.

Annica svarade också snabbt och skrev: "Postafen går alldeles utmärkt att ta mot illamående. Det känns långt fram att försöka boka in KUB men jag gör ett försök och hoppas det blir rätt. (Och sen skrev hon datum och tid)."

Inget otrevligt eller något konstigt alls egentligen.

Men jag känner mig ändå som en idiot som vill planera och fråga saker... kommer typ inte våga maila igen om det skulle vara något. Känner mig bara till besvär.

Jag är livrädd för att inte trivas med min barnmorska eller med mottagningen. Jag är en sån som inte klagar om maten är dålig, eller om frisören har misslyckats. Jag ler och säger tack. Jag kommer ha stora problem om jag skulle behöva byta BM.

Är det jag som begär för mycket? Hur har det varit för er?

Rörligt inlägg kanske, ber om ursäkt för det isåfall! 

Kram på er :)

Jag är likadan :) Har googlat timtals på vissa saker, och också ringt Mama Mia ett par gånger. Men jag har inte alls tyckts att det varit jobbigt, iaf inte med min BM. Hon har också varit på semester nu senaste veckorna, men då har jag istället haft kontakt med en som heter Carina och hon har också svarat på frågor på ett bra sätt. Du har ingen anledning att skämmas när du ställer frågor, det är ditt barn du handlar om och det är inte negativt att bry sig och vilja det bästa. Victoria är säkert superbra men om ni inte klickar och du kan ställa frågor när du behöver kan ni alltid byta.
Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)