• Nils-Eric

Första barnet 2016 (Stockholm)

Hej!

Jag fyller 30 i höst, bor i Stockholm och har precis plussat!
    Bf 2016-04-04

Något annan som är i samma situation och vill följas åt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-03 10:15
    IceIce
    28 år
    Bf 12/2

Joni
    30 år
    Bf mitten på jan

Miillaw
    26 år
    Bf 4/4

:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-04 11:33
    cassandrah
    27 år
    Bf 10/4

topaz.
    27 år
    Bf 10/4

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-06 21:06
    Välkomna till vår gemensamma grupp: www.familjeliv.se/forum/group/123781
    (Heter som denna tråd om länken inte fungerar!)
    Gå gärna med där. Förutom att det är trevligt att samlas kan vi även prata privat där :)

junibarn19
    24 år
    Bf 22/2

Wadenholt
    25 år
    Bf 3/4

Roxie
    28 år
    Bf 6/2

Mlady
    24 år
    Bf 12/4

• Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)
  • miillaw
    Joni skrev 2015-08-02 18:05:29 följande:

Det lät ju som en bra idé :) kanske försöker mig på något liknande. Vet ni om det är något särskilt man ska tänka på vid köp av spjälsäng?

Min lillasysters dotter som precis blivit en månad trivs jättebra i sitt nest. Så hoppas det blir likadant här. :P

Angående spjälsäng vet jag inte om det är något speciellt att tänka på, men det är det väl säkert. Jag tänker bara att den jag är lite intresserad av går att använda i tre olika stadier för barnet. Så det tycker jag är en stor fördel än typ vaggor som de växer ur ganska fort. :)
  • Joni
    miillaw skrev 2015-08-02 18:21:02 följande:
    Min lillasysters dotter som precis blivit en månad trivs jättebra i sitt nest. Så hoppas det blir likadant här. :P

Angående spjälsäng vet jag inte om det är något speciellt att tänka på, men det är det väl säkert. Jag tänker bara att den jag är lite intresserad av går att använda i tre olika stadier för barnet. Så det tycker jag är en stor fördel än typ vaggor som de växer ur ganska fort. :)
    Jo i de banorna tänker jag också :) lär i alla fall vänta tills i alla fall vecka 30 med att köpa de stora sakerna då vi bara bor i en tvåa. Fick veta att jag var gravid 2 veckor efter vi köpt lägenheten, men det kan väl vara mysigt ett tag ????
  • Nils-Eric
    Joni skrev 2015-08-02 19:07:15 följande:
    Jo i de banorna tänker jag också :) lär i alla fall vänta tills i alla fall vecka 30 med att köpa de stora sakerna då vi bara bor i en tvåa. Fick veta att jag var gravid 2 veckor efter vi köpt lägenheten, men det kan väl vara mysigt ett tag ????
    Vi bor också i en två, klart det blir mysigt ;)

Jag har redan beställt ett babynest. Men det var egentligen bara för att jag bytte det mot smycken som jag tillverkar, så jag kommer inte "betala" för det.
    Dessutom ville jag ha i specialfärger!

Har inte alls börjat fundera på vagn eller något sånt än. Tänker dock också begagnat. Vet ni vilka vagnar/märken ska man titta efter? Vad man ska tänka på?
    Vilka mer måsten finns att köpa tänker ni?
  • Nils-Eric

Så.

Nu har jag bokat in mitt första besök hos Mama Mia på Söder.
    Lyckades boka in en av mina lediga dagar så jag ska dit när jag är i vecka 10 (9+4).
    Hon sa att det inte kommer bli ett tidigt ultraljud (för då måste man ha medicinska skäl), men en KUB innan vecka 13. Det ska bokas in där under första besöket.
    Hoppas nu att det är så bra som jag läst.

Känns så konstigt att ringa. Jag har så många frågor men för de är det ju vardag så de är så snabba, jag vill egentligen fråga så mycket mer!

Har ni gjort KUB eller NIPT?

• IceIce

Jag gjorde NIPT, eftersom det är säkrare än KUB på Vasamamma (eftersom mama mia inte erbjuder det). Inte fått svar än men det kändes bra, det är ju bara ett blodprov och har hög tillförlitlighet. BM på vasamamma verkade också duktig.

• IceIce

Ser att jag glömde ett kommatecken efter KUB, men hoppas meningen är läsbar ändå :)

• Nils-Eric
    IceIce skrev 2015-08-03 10:41:02 följande:

Jag gjorde NIPT, eftersom det är säkrare än KUB på Vasamamma (eftersom mama mia inte erbjuder det). Inte fått svar än men det kändes bra, det är ju bara ett blodprov och har hög tillförlitlighet. BM på vasamamma verkade också duktig.

IceIce skrev 2015-08-03 10:41:43 följande:

Ser att jag glömde ett kommatecken efter KUB, men hoppas meningen är läsbar ändå :)

Var det ditt eget förslag att göra NIPT eller frågade de? Togs det upp på första besöket? Dvs inget jag behöver besluta om nu?
    Får jag fråga vad din barnmorska på Mama Mia heter? :)

• IceIce
    Nils-Eric skrev 2015-08-03 11:02:25 följande:
    IceIce skrev 2015-08-03 10:41:43 följande:

Var det ditt eget förslag att göra NIPT eller frågade de? Togs det upp på första besöket? Dvs inget jag behöver besluta om nu?
    Får jag fråga vad din barnmorska på Mama Mia heter? :)

Absolut. Min barnmorska heter Ulrica S, jag tycker hon är bra eftersom hon verkar kompetent och tar mina frågor på allvar, och har gett mig bra svar. Men alla har olika behov hos en barnmorska, vissa vill ha mer ha en "peppande" person vilket är mindre viktigt för mig.

Det togs upp på första besöket, men det var mer en öppen fråga, om vi vill/tänkte ta KUBtest eller liknande (man måste inte tror jag, iom att vi inte är i riskzonen pga <35 år). Minns inte om hon nämnde NIPT också eller bara KUB. Vi svarade då att vi ville ta NIPT och hade hittat en klinik som utförde det.

Nästa steg blir att se resultaten om 1½ vecka, skulle de inte vara bra så är det med Mama Mia som vi tar det vidare.
  • Nils-Eric
    IceIce skrev 2015-08-03 11:09:27 följande:
    Absolut. Min barnmorska heter Ulrica S, jag tycker hon är bra eftersom hon verkar kompetent och tar mina frågor på allvar, och har gett mig bra svar. Men alla har olika behov hos en barnmorska, vissa vill ha mer ha en "peppande" person vilket är mindre viktigt för mig.

Det togs upp på första besöket, men det var mer en öppen fråga, om vi vill/tänkte ta KUBtest eller liknande (man måste inte tror jag, iom att vi inte är i riskzonen pga <35 år). Minns inte om hon nämnde NIPT också eller bara KUB. Vi svarade då att vi ville ta NIPT och hade hittat en klinik som utförde det.

Nästa steg blir att se resultaten om 1½ vecka, skulle de inte vara bra så är det med Mama Mia som vi tar det vidare.
    Okej då kanske det är värt att kolla upp då så man har en plan innan...

Det är en djungel det här!

Jag ska gå till en Victoria
  • miillaw
    Nils-Eric skrev 2015-08-03 10:19:20 följande:

Så.

Nu har jag bokat in mitt första besök hos Mama Mia på Söder.

Lyckades boka in en av mina lediga dagar så jag ska dit när jag är i vecka 10 (9+4).

Hon sa att det inte kommer bli ett tidigt ultraljud (för då måste man ha medicinska skäl), men en KUB innan vecka 13. Det ska bokas in där under första besöket.

Hoppas nu att det är så bra som jag läst.

Känns så konstigt att ringa. Jag har så många frågor men för de är det ju vardag så de är så snabba, jag vill egentligen fråga så mycket mer!

Har ni gjort KUB eller NIPT?

Härligt. :) jag tänkte ringa om ett par veckor, ska ta blodprov och se ifall jag har någon blodsjukdom. Min syster fick någon illa blodsjukdom i samband med hennes missfall i v.32 förra året. Och finns risk att jag och min bror har också då det kan vara genetiskt. Så efter det svaret tänkte jag boka bm, är ungefär i v.8 efter det. Tror det kan bli lagom. Så kan jag tala om för bm om det vore så illa med blodsjukdommen...
Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)