• miamarina84

Vi som försökt 10 månader

Tänkte att detta kunde vara en tråd för oss som försökt få barn i ca tio månader :) om en v får vi reda på om vårt tionde försök lyckades? I vilket fall har vi tänkt att ta hjälp i september då vi försökt ett år.

Syftet med denna tråd är att vi ska följas åt från tio månader och framåt. Hur ni går vidare, gör en utredning, tar hjälp från någon fertil klinik eller fortsätter som vanligt på egen hand osv till VÅRT PLUSS :)

Ni är starka tjejer <3

• Svar på tråden Vi som försökt 10 månader
  • emzerus
    Nenna9 skrev 2015-11-10 20:39:00 följande:
    Fina vad jobbigt<3. Förstår så väl att man bara vill ha svar. Kanske kan vara bra att"pausa" ett tag så att både kropp och knopp återhämtar sig men förstår att det är jobbigt att tänka så men tror också det kan vara bra. Har däremot ingen aning hur mycket det påverkar kroppen om ni har upprepade MF men din barnmorska sa väl att det är typ "otur"? Pratade med en väninna idag som jag inte pratat med på ett tag och hon berättade att de hade fått 5:e missfallet nu. Så uppgiven. Man vill bara att allt ska lösa sig för alla! Kram <3
    Tack för ditt stöd vännen <3
    Det är ju inget som syns iaf som ligger bakom våra missfall därför så är det typ bara otur... och som det lät på läkaren så är det mera för mitt psykes skull som vi skulle göra ett uppehåll " du blir spänd o stressad o testar med gravtest o får upp hoppet men mest är du bara låg o ledsen" sa hon o det stämmer ju :(

Vi får se hur vi gör..låter åtminstone november månad gå...ev också december o tar nya tag nästa år.

Kram <3
  • emzerus
    pandoraDiem skrev 2015-11-10 21:30:27 följande:
    Åh vad jobbigt att du inte fick svar på alla dina frågor. Jag känner så igen din frustration över hela försöka-få-barn situationen. Du kanske kan komma fram till något mellanting med dig själv om du känner att 3-6 månaders uppehåll är för långt? Kanske kan du testa 1 eller 2 månaders uppehåll där du bara tillåter dig själv att släppa allt? När jag känner mig för stressad brukar jag tänka att tiden som går nu kommer betyda mindre när jag väl sitter där med mitt barn i famnen. För jag måste tro på att det kommer att gå tillslut på nåt sätt. Massa kramar!
    Ja det är riktigt frustrerande :( Och när man försökt så länge så kan man inte, åtminstone kan inte jag, bara släppa allt o ta det som det kommer under månaden. I bakhuvudet finns alltid tanken där "när är det äl, när är bim, känner jag inte av lite symtom nu m.m m.m...."  Så visste vore det skönt på ett sätt att släppa allt för en kort tid. Vi har inte riktigt pratat om det ännu jag o min man, iaf inte bestämt något. men november låter vi bli försök åtminstone o sen tänker jag ev december med o sen ta nya tag nästa år. men vi får se...

Det var en fin tanke du har måste jag säga, att tiden nu inte kommer betyda så mycket sen när vårt efterlängtade barn väl kommit.... <3

Tack för ditt stöd <3
    Kram!
  • miamarina84

Då var dagen här o gjord :)

Resultat från både mig o sambon blodprover o spermaprov såg bra ut. Mina äggstockar o livmoder såg fina ut o rörde sig när han tryckte på dem. Såg även att jag haft ägglossning, vilket jag har (tror iaf) varje månad. Sambon hade många o snabba spermier. Allt såg tipp topp ut. Så vidare nu i morgon blir det ett blodprov för mig (sambon e klar) för att kolla hormoner i ägglossningen eller någonting, fatta inte ;) 4dec blir det spolning :/ hjälp.... Men sannolikheten är att detta blir bra oxå då jag såg normal ut där nere :)

Menne mina ägg då? När ser man om de e bra? Genom blodprovet i morgon eller spolningen? Hur tar man reda på det? Även om jag var tipp topp hur har de kollat mina ägg?

• pandoraDiem
    miamarina84 skrev 2015-11-12 20:27:52 följande:

Resultat från både mig o sambon blodprover o spermaprov såg bra ut. Mina äggstockar o livmoder såg fina ut o rörde sig när han tryckte på dem. Såg även att jag haft ägglossning, vilket jag har (tror iaf) varje månad. Sambon hade många o snabba spermier. Allt såg tipp topp ut. Så vidare nu i morgon blir det ett blodprov för mig (sambon e klar) för att kolla hormoner i ägglossningen eller någonting, fatta inte ;) 4dec blir det spolning :/ hjälp.... Men sannolikheten är att detta blir bra oxå då jag såg normal ut där nere :)

Menne mina ägg då? När ser man om de e bra? Genom blodprovet i morgon eller spolningen? Hur tar man reda på det? Även om jag var tipp topp hur har de kollat mina ägg?

Härligt att allt såg bra ut :) tror att det blodprov man lämnar efter ägglossning är för att kolla bla progesteron, är det för lågt så har ägget sämre chanser att fästa tror jag, men det är nog bäst att fråga läkaren som vet bättre :) vet inte om man kan kolla äggkvaliten men tror att det ska gå att kolla upp äggreserven, också via blodprov. Spolningen kommer nog gå bra, hört att det brukar gå rätt fort så om det gör ont så kanske det inte gör det så länge iaf. Fick ni veta något mer om hur de tror ni kommer gå vidare eller det kanske är svårt att veta innan alla prover är tagna?
  • pandoraDiem

Själv är jag nere i en liten svacka för tillfället. Känns lite hopplöst och så kommer de där tankarna: varför skulle det gå nu när det inte ha gått de andra 14 gångerna? Så skönt att ni finns här dock, skönt att veta att det finns andra som förstår. Sen vet jag att det kommer kännas bättre om några dagar. Inte meningen att dra ner er också så hoppas jag inte gör det, behövde bara skriva av mig lite.

• Nenna9
    miamarina84 skrev 2015-11-12 20:27:52 följande:

Härligt att allt såg bra ut på er båda, det bådar ju gott:)! Har du tagit något mer prov för sköldkörteln eller medicin el liknande?
  • Nenna9
    pandoraDiem skrev 2015-11-12 21:41:39 följande:

Själv är jag nere i en liten svacka för tillfället. Känns lite hopplöst och så kommer de där tankarna: varför skulle det gå nu när det inte ha gått de andra 14 gångerna? Så skönt att ni finns här dock, skönt att veta att det finns andra som förstår. Sen vet jag att det kommer kännas bättre om några dagar. Inte meningen att dra ner er också så hoppas jag inte gör det, behövde bara skriva av mig lite.

Förstår så väl vännen, ibland hamnar man verkligen i de där svackorna och det är så jobbigt. Svårt att alltid försöka vara positiv och det behöver man inte alltid vara, det får helt enkelt kännas hopplöst. Men tyckte också din tanke var så bra häromdagen att den dagen vi sitter med våra små änglar så finns det allt en mening med allt vi går igenom också. Även om det inte alltid är så lätt att se det så. Stor kram<3
  • pandoraDiem
    Nenna9 skrev 2015-11-12 21:47:52 följande:

Förstår så väl vännen, ibland hamnar man verkligen i de där svackorna och det är så jobbigt. Svårt att alltid försöka vara positiv och det behöver man inte alltid vara, det får helt enkelt kännas hopplöst. Men tyckte också din tanke var så bra häromdagen att den dagen vi sitter med våra små änglar så finns det allt en mening med allt vi går igenom också. Även om det inte alltid är så lätt att se det så. Stor kram<3

Så sant som du skriver. Blir så rörd av din omtanke, känns genast bättre <3 kramar tillbaka!
  • miamarina84
    Nenna9 skrev 2015-11-12 21:44:33 följande:

Härligt att allt såg bra ut på er båda, det bådar ju gott:)! Har du tagit något mer prov för sköldkörteln eller medicin el liknande?

Ja ja tog ett till sköldkörtel prov som nu visade normalt, så jag var frisk :)
  • miamarina84
    pandoraDiem skrev 2015-11-12 21:23:46 följande:

Härligt att allt såg bra ut :) tror att det blodprov man lämnar efter ägglossning är för att kolla bla progesteron, är det för lågt så har ägget sämre chanser att fästa tror jag, men det är nog bäst att fråga läkaren som vet bättre :) vet inte om man kan kolla äggkvaliten men tror att det ska gå att kolla upp äggreserven, också via blodprov. Spolningen kommer nog gå bra, hört att det brukar gå rätt fort så om det gör ont så kanske det inte gör det så länge iaf. Fick ni veta något mer om hur de tror ni kommer gå vidare eller det kanske är svårt att veta innan alla prover är tagna?

Kommer med mina frågor nu när jag fått fundera o älta lite ;) fertilutredningen sa ju så mycket så de börjar väl falla in nu..

Ja det stämmer nu när du säger det. Progesteron blodprov tog jag idag. Jaha så de har med kanske varför äggen aldrig sätter sig. Har ju lixom aldrig varit gravid eller fått missfall, så de kan stämma med provet :) ägg kvalitet kan man bara kolla upp på ivf'n berätta min vän som håller på med det. Min äggreserv var bra oxå. Efter de sprutat i kontrast den 4dec om allt ser bra ut så är vi klara. Utredningen tog bara tre månader :) vi får fortsätta till hösten -16 innan vi blir kallade till ivf om vi vill. Så så ser vårt kommande år ut ;) var femte par som är normala som vi har svårt att få barn tyvärr :(
Svar på tråden Vi som försökt 10 månader