• miamarina84

Vi som försökt 10 månader

Tänkte att detta kunde vara en tråd för oss som försökt få barn i ca tio månader :) om en v får vi reda på om vårt tionde försök lyckades? I vilket fall har vi tänkt att ta hjälp i september då vi försökt ett år.

Syftet med denna tråd är att vi ska följas åt från tio månader och framåt. Hur ni går vidare, gör en utredning, tar hjälp från någon fertil klinik eller fortsätter som vanligt på egen hand osv till VÅRT PLUSS :)

Ni är starka tjejer <3

• Svar på tråden Vi som försökt 10 månader
  • lillskrutten

Äntligen så kom blödningen igång igår. Idag fick jag brev från läkaren om blodprovet. Det visar att jag inte haft äl i dec. Ska lämna samma prov denna cykel. Visar det ingen äl blir det ultraljud på äggstockarna och börja med Pergotime som kickar igång äl förhoppningsvis.

Känns som att vi tagit nästa steg på denna långa resa.

• miamarina84
    lillskrutten skrev 2016-01-07 13:34:21 följande:

Äntligen så kom blödningen igång igår. Idag fick jag brev från läkaren om blodprovet. Det visar att jag inte haft äl i dec. Ska lämna samma prov denna cykel. Visar det ingen äl blir det ultraljud på äggstockarna och börja med Pergotime som kickar igång äl förhoppningsvis.

Hopppss du har ägglossning :) har du gjort en utredning och kollade dem inte dina äggstockar då? De gjorde de på mig iaf. Härligt att något händer iaf o förhoppningsvis hjälper till :)
  • miamarina84

Om killen hade bra spermier o andra tester under fertils utredningen tjänar de då något till att han äter zink eller folsyra? Tänkte på om jag ska propsa på honom vitaminerna iaf.

• lillskrutten
    miamarina84 skrev 2016-01-07 17:16:06 följande:

Om killen hade bra spermier o andra tester under fertils utredningen tjänar de då något till att han äter zink eller folsyra? Tänkte på om jag ska propsa på honom vitaminerna iaf.

Min sambo äter båda. Folsyra rekommenderade läkaren för oss båda fast han inte har nått bekymmer.
  • lillskrutten
    miamarina84 skrev 2016-01-07 17:13:34 följande:

Hopppss du har ägglossning :) har du gjort en utredning och kollade dem inte dina äggstockar då? De gjorde de på mig iaf. Härligt att något händer iaf o förhoppningsvis hjälper till :)

Jag hoppas att jag inte har det för då kan Pergotime hjälpa. Har värdet höjts kommer jag inte äta tabletterna o då känns det som det tar längre tid om jag bara har äl ibland. Då blir vi lämnade åt att naturen ska ha sin gång.

Jo de kollade äggstockarna men hon vill kolla mer just innan tablettbehandling.
  • emzerus
    miamarina84 skrev 2016-01-07 17:16:06 följande:

Tycker läkare säger så olika...finns säkert inget rätt eller fel gällande vitaminer o mineraler. Min man äter sen ca 3 månader tillbaka zink o magnesium. Jag zink, magnesium o folsyra. Jag har frågat flera läkare på kvinnokliniken om min man ska äta folsyra o de säger att det enbart är kvinnan som ska äta det. Men jag har läst flera vars män tar det...så verkar som att man får ta sånna beslut själv. 

det kan ju iaf inte skada att han tar tillskott :)
  • emzerus
    lillskrutten skrev 2016-01-07 13:34:21 följande:

Skönt att blödningen kom tillslut iaf så kan ni ta nya tag nu! 
    va surt att du inte hade nån äl i december :( Hoppas att du/ni snart får hjälp nu iaf att få igång ägglossning!
  • lillskrutten
    emzerus skrev 2016-01-07 19:35:47 följande:

Skönt att blödningen kom tillslut iaf så kan ni ta nya tag nu! 

va surt att du inte hade nån äl i december :( Hoppas att du/ni snart får hjälp nu iaf att få igång ägglossning!

Ja nu kan jag räkna ut vilken dag i cykeln det är dags för prov så den kom i sista stund. Tror ju inte jag haft äl alls under våra 14 månader av försök så va väldigt skönt att få det bekräftat så vi får hjälp vidare. Tack!
  • lillskrutten

Yes! Idag verkar jag få riklig blödning så 4/2 ska jag boka nästa prov för att se om jag haft äl i januari. Annars blir det hormontabletter i nästa cykel. Då blir det ultraljud o blodprov 1gång/mån i 6 mån för att ha koll hur kroppen reagerar. Hon sa att vissa får äl av lägsta dosen o annars måste vi höja. Blir jag inte gravid då är läkaren beredd att skicka remiss för ivf i höst.

• miamarina84

16 gången gick åt skogen, ovanligt :( har nu ringt infertilitetskliniken då Jsg ibte blev gravid under december o januari, så skulle ställa oss i ivf kö nu.. Nu inväntar jag en remiss :) men vad ör det för remiss tro ni som kommit lite längre? Är det till ett möte om eventuellt planering framöver?

Svar på tråden Vi som försökt 10 månader