• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • mammave

Här har det börjat bli lite strul ibland med att komma till ro. Förut somnade han så lätt vid bröstet, men inte längre (särskilt inte till natten o då blir det lite skrik här med). Men himla skönt att höra att det inte bara här det låter så och inte bara jag som känner att mys med de stora blir lidande. Hoppas detta vänder snart för att kämpa för att de ska somna tycker jag är jobbigt Min stora pojk somnade väldigt lätt jämt, vilket var skönt. Dock var det mkt skrik o vaggande med dottern, vilket jag upplevde som tufft.

• mammave
    Carabellis kusp skrev 2016-05-02 21:11:48 följande:

Hur mår mammorna då? Börjar kropp och själ återgå till det normala?

Kroppen har allt lite extra mage kvar och själen mår lite dåligt när min lille skriker, annars mår den ganska bra oftast. Det går upp o ner, ibland känns allt superbra, men ibland tufft.
  • Reflexen

Vår lilla höna mår nu bra! Hon äter gärna och mycket. Jag är också noga med att amma på minsta signal, hoppas på så sätt få henne att gå upp ordentligt nu när vi har 1,5 vecka att ta igen!

Storasyster är jättesnäll mot lillan, men hon är värre mot mig. hon skriker åt mig och blir så vansinnigt arg när jag bara ber henne om nåt enkelt (typ ställa in mjölken i kylen!). Det är säkert en reaktion på sjukhusvistelsen för mig o syrran, men det är frustrerande nog ändå. Svårt att hantera bra också när orken inte är på topp...

Jag får sova helt okej, men är såklart lite sliten ändå. Älskar livet som mammaledig, att ta det lugnt och anpassa dagen till den lilla.

Mår ok i kroppen, men har inte kommit igång med nån träning. Har lite foglossning kvar, så kan inte springa eller hoppa nåt.

• Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2016-05-03 13:38:26 följande:

Men eller hur, visst är det precis så det blir ibland på kvällen - för trött för att äta och inte mätt nog för att sova! Här är det en liten powernap som hjälper iaf i dessa lägen, går att få henne att komma till ro i bärsele.

Annars lunkar det på här, vår lilla tjej är för det mesta en nöjd och go liten dam som "pratar" och ler för fullt. Har haft lite besvärligt med magen som har stört henne men det känns som att det börjar bli bättre tack o lov. Hon har lite svårt att somna riktigt djupt o gott på eftermiddagarna ibland så man får kämpa en del, men ibland sover hon som en stock... Så allt går i perioder. Bröderna är så supergoa mot henne men tyvärr kan det bli lite högljutt o stimmigt här hemma vilket är en liten kamp för oss när lillasyster ska sova. Nu är det snart dags för BVC med läkarundersökning, hoppas det går bra!

Jag verkar ha en bebis som sover oavsett dammsugare, brandkår eller tre 3-åringar som härjar...! Riktigt praktiskt.

Jo, man vill gärna få ua på läkarbesöket. Vad är det de kollar egentligen?
  • Carabellis kusp
    mammave skrev 2016-05-03 14:09:05 följande:

Kroppen har allt lite extra mage kvar och själen mår lite dåligt när min lille skriker, annars mår den ganska bra oftast. Det går upp o ner, ibland känns allt superbra, men ibland tufft.

Hoppas det känns stabilare snart, jobbigt när man är så lättpåverkad. Är också det fortfarande; upp och ner!

Lite mage kvar verkar helt klart rimligt men pigg och inte ont nånstans räcker väl så här nära inpå?
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-05-03 14:12:13 följande:

Vår lilla höna mår nu bra! Hon äter gärna och mycket. Jag är också noga med att amma på minsta signal, hoppas på så sätt få henne att gå upp ordentligt nu när vi har 1,5 vecka att ta igen!

Storasyster är jättesnäll mot lillan, men hon är värre mot mig. hon skriker åt mig och blir så vansinnigt arg när jag bara ber henne om nåt enkelt (typ ställa in mjölken i kylen!). Det är säkert en reaktion på sjukhusvistelsen för mig o syrran, men det är frustrerande nog ändå. Svårt att hantera bra också när orken inte är på topp...

Jag får sova helt okej, men är såklart lite sliten ändå. Älskar livet som mammaledig, att ta det lugnt och anpassa dagen till den lilla.

Mår ok i kroppen, men har inte kommit igång med nån träning. Har lite foglossning kvar, så kan inte springa eller hoppa nåt.

Vad skönt att lillasyster mår fint! Fortfarande namnlös...?

Ja, min dotter tar också ut sin frustration på mig, jobbigt är det, men naturligtvis bättre än på bebisen. Din stora förstår ju mycket mer och säkert var det läskigt när mamma och syster var på sjukan.

Hoppas foglossningen lättar snart så du kan njuta av ledigheten fullt ut nu när bebisen mår bra. Springa och skutta tar vi väl först i höst?
  • mammave
    Carabellis kusp skrev 2016-05-03 18:01:17 följande:
    Hoppas det känns stabilare snart, jobbigt när man är så lättpåverkad. Är också det fortfarande; upp och ner!

Lite mage kvar verkar helt klart rimligt men pigg och inte ont nånstans räcker väl så här nära inpå?
    Allt kändes väldigt bra tills för ca 2v sen när han började skrika o bröstet inte dög som tröst. Så då vände han lite upponer på min tillvaro. Att han inte somnar vid bröstet längre utan nästan bara i bilstolen gör det jobbigt tycker jag o får mig ledsen, vill nte behöva kämpa så för att han ska somna, det är ju några ggr per dag. Hoppas det vänder snaaaaaart 
  • Carabellis kusp
    mammave skrev 2016-05-03 19:29:32 följande:

Allt kändes väldigt bra tills för ca 2v sen när han började skrika o bröstet inte dög som tröst. Så då vände han lite upponer på min tillvaro. Att han inte somnar vid bröstet längre utan nästan bara i bilstolen gör det jobbigt tycker jag o får mig ledsen, vill nte behöva kämpa så för att han ska somna, det är ju några ggr per dag. Hoppas det vänder snaaaaaart 

En klen tröst just nu, men alla faser går ju över nån gång. Hellre förr än senare...!
  • Santine

Hinner knappt med härinne! Läste lite och det verkar som att ni har det ganska bra! Har kommit igång med både kost och träning, fast absolut inte som förr. Tränar bara några dagar i veckan och inte alls som förr. Känner att min kropp e inte helt läkt än!!! :( Något som e jobbigt e att jag tycks glömma bort saker, glömde dotterns tandläkartid häromdagen bl.a! :|

• Smilla80
    Carabellis kusp skrev 2016-05-03 17:59:17 följande:

Jag verkar ha en bebis som sover oavsett dammsugare, brandkår eller tre 3-åringar som härjar...! Riktigt praktiskt.

Jo, man vill gärna få ua på läkarbesöket. Vad är det de kollar egentligen?

Hihi, min lilla sover också gott till ljudet av dammsugarn just! Spolande vattenkranar har också en lugnande effekt!

De kollade bla öronen, ögonen, svalget, reflexer, reaktion på stimuli, styrka i nacke, hjärta/lungor, vikt, längd mm... Allt såg bra ut, hon är välutvecklad sa de. Följer även sina kurvor. Skönt!
Svar på tråden Marsbebis 2016