• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2016-05-24 21:37:27 följande:

Åh men vad bra att veta, att det fylls på helt efter två Tim och att det aldrig kan bli helt tomt! Min tjej ammar på båda brösten vid varje måltid med en lite längre paus emellan.. Är väl därför jag inte får ut så mkt. Hör gärna med din mamma om mer info om du vill! :) är intressant! Är också nyfiken på hur mkt en tvåmånaders äter på ett ungefär... :)

Idag kändes det som att hon pt flera liter... Verkligen nån tillväxtfas!
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-05-24 21:07:29 följande:

Ja det är samma pris här oxå, 200kr litern. Väntar på mjölkbudet? Här får vi lämna det själv men jag har ju tur att min mamma tar med det :)

Yes, de kör runt och hämtar. Om jag skulle åka själv, så tar resan 50 min typ, trots att jag bor innanför tullarna.
  • Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-05-24 21:51:40 följande:
    Yes, de kör runt och hämtar. Om jag skulle åka själv, så tar resan 50 min typ, trots att jag bor innanför tullarna.
    Men det är en bra service, annars hade kanske de fått mindre donatorer
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-05-24 22:32:59 följande:

Men det är en bra service, annars hade kanske de fått mindre donatorer

Håller med dig. Men visst bor du i region Skåne? Av mina källor inom sjukvården har jag fått känslan av art de är snåla ned löner och då kanske service till donatorer räknas dit..?
  • Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-05-25 06:00:10 följande:
    Håller med dig. Men visst bor du i region Skåne? Av mina källor inom sjukvården har jag fått känslan av art de är snåla ned löner och då kanske service till donatorer räknas dit..?
    Ja lönerna är dåliga för sjukhus personal. Men det är det väl överlag i hela Sverige?
  • Frida Li

Så här skriver mamma:

Ungefär 150 ml per dygn och kilo som barnet väger. Ex om barnet väger 3 kilo gångar du det med 150 lika med 450 ml per dygn. Ja vissa har jättesvårt att få ut något när de pumpar. Utdrivningsreflex startar ibland inte förrän barnet suger.

• Smilla80
    Frida Li skrev 2016-05-25 07:13:16 följande:

Så här skriver mamma:

Ungefär 150 ml per dygn och kilo som barnet väger. Ex om barnet väger 3 kilo gångar du det med 150 lika med 450 ml per dygn. Ja vissa har jättesvårt att få ut något när de pumpar. Utdrivningsreflex startar ibland inte förrän barnet suger.

Tack! Jättebra att veta. Hur mycket ska man räkna med att de äter per måltid ungefär tror ni?
  • Frida Li
    Smilla80 skrev 2016-05-26 08:38:24 följande:
    Tack! Jättebra att veta. Hur mycket ska man räkna med att de äter per måltid ungefär tror ni?
    Ca 100 ml skulle jag gissa på nu på min dotter som är 8 veckor. Men ibland blir det ju bara en "slurk" o ibland äter hon rejält.
  • Smilla80
    Frida Li skrev 2016-05-26 20:26:22 följande:

Ca 100 ml skulle jag gissa på nu på min dotter som är 8 veckor. Men ibland blir det ju bara en "slurk" o ibland äter hon rejält.

Tack! Kan vara bra att ha ett ungefärligt hum om hur mkt man bör pumpa ut om man tex ska iväg vid nåt tillfälle och hennes pappa ska ge flaska.
  • Carabellis kusp

På fredag måste jag resa bort för att vara med vid en urnsättning och sista avsked av min släkting som dog i höstas. Har någon ett bra förslag hur jag ska framföra till storasyster att jag inte kommer att ta med henne utan bara lillasyster och dessutom sova hos mormor och morfar en natt utan henne? Jag vill ogärna att hon ska bli ledsen och känna sig övergiven av mig, men en urnsättning är inte heller något för henne och hon har varit med mormor och morfar denna helg och ska vara med dem hela sommaren, så jag berövar henne inget egentligen.

Svar på tråden Marsbebis 2016