Inlägg från: Frida Li |Visa alla inlägg
  • Frida Li

Marsbebis 2016

Plussade för en vecka sedan med andra barnet. Har en dotter född maj 2012. Är i v 5 (v. 4.5). Tänkte vänta någon vecka med att ringa mvc, tror dom har semester här i byn. Börjar redan synas lite på magen, o den är sten hård. Undrar hur länge jag kan hålla det hemligt denna gången!! Ska köpa lite nya, inte så tajta, kläder i veckan inför jobbstarten efter semestern så att jag kan hålla det hemligt så länge som möjligt. Det tråkiga är nu att folk tror att man lagt på sig semesterkilo o den känslan är inte alls rolig!
    Vi har beställt en t-shirt till dottern där det står " jag ska bli storasyster", o tänkte avslöja för familjen ganska snart.

• Frida Li

Många här inne verkar ha gjort kub test. Funderar nu själv på det. Malmö är den stad som ligger närmast mig. Ni som fått betala, va svar ni fått ge för ett sådant test? Någon som gjort i Malmö?

• Frida Li
    Reflexen skrev 2015-09-01 22:44:25 följande:

Frida: får du inte kub via landstinget? Här i Jönköping ingår det så jag vet inte vad det kostar annars.

Vi ska göra NIPT. Det kostar 9900kr... Dyrt som attan!! smile5.gif

Nej här i Skåne (hela Skåne tror jag?) får man betala det själv om man är under 35.

Vem betalar ditt test? Landstinget?
  • Frida Li

Jag tror inte att något test är gratis för mig här i mitt landsting....

• Frida Li
    Smilla80 skrev 2015-09-07 20:47:34 följande:

Tack snälla ni för era stöttande kommentarer ang att berätta! Många av er har fått positivt gensvar, så nu känns det lite bättre. <3 Får se när jag vågar ta tjuren i hornen o berätta, men först ul nästa v! :)

Någon som har koll på hur länge man måste ha jobbat heltid innan man tar ut FP för att få full sgi?

Kram!

6 månader, om du redan jobbat upp en sgi sen tidigare. Själv har jag nu jobbat heltid sen första juni, längtar till 1 dec så jag kan gå ner i tid igen,
    Måste man anmäla till FK att man gått upp??
  • Frida Li

Innan tex pluggat o börjar nytt arbete måste man arbeta i 8 månader för att få upp full sgi.
    Men jag har fast jobb alltså har jag en sgi men den är just nu baserad på att jag arbetar 90% i ett år. För att en sgi ska sänkas så måste jag arbeta mindre i 6 månader. Denna graviditet är väldigt planerad så jag gick upp i tjänst i juni, blev gravid i juli. Jag hade semester då o "arbetade" heltid, så det räknas ju in. Om jag går ner i tjänst i december så hinner det inte bli 6 månader till jag föder i mars

• Frida Li
    Smilla80 skrev 2015-09-08 06:29:31 följande:
    Tack för svar. Anmäl för säkerhets skull kanske? Vet du hur det blir om man jobbar heltid fr.o.m. nu o 5 mån framåt och sedan tar semester den 6:e månaden fram till förlossning? Är det ändå sgi-grundande eller räknas semestern bort? Nu fick jag ångest. Jag hinner inte jobba heltid 6 mån, och om jag försöker måste jag jobba heltid ända fram till BF... :-/ har fast anställning om det inverkar något...
    Ska du jobba fram till förlossningen? Har man för avsikt att arbeta men blir tex sjukskriven så får man ändå räkna sin sjukskrivningstid i dom 6 månaderna. Man kan ju inte hjälpa om man blir sjukskrivning. Jag har dock ett yrke där havandeskapspenning blir godkänd o jag födde för tidigt förra gången så jag kommer antagligen sluta jobba i slutet av januari
  • Frida Li

Det bästa är nog att ringa o fråga FK, jag arbetar inte där så jag är ingen expert. Arbetar som förskollärare o det brukar inte vara svårt att få igenom det. Man måste verkligen skriva utförligt vad man arbetar med, hur det drabbar kroppen o vilka arbetsuppgifter man har. O i o med att jag födde för tidigt förra gången tror jag inte det är några problem för mig denna gång heller

• Frida Li
    Emzaan skrev 2015-09-08 20:14:25 följande:

Åh det låter precis som jag, jag jobbar också som förskollärare och födde för tidigt sist, vilken vecka? Ska du på några extra kontroller denna gång??

Min dotter föddes i v 36+1, så hon är inte så tidig:) men dock blev vi chockade! Jag var mycket stressad under graviditeten pågrund av arbetet så tror att det har med det att göra. I o med att de inte vet varför hon kom så blir det inte fler kontroller denna gång. Ska bara försöka ta det lite lugnare denna gången :) vilken v födde du?
  • Frida Li
    sandra84 skrev 2015-09-16 17:52:43 följande:

Har en fråga... Jag förstår ju att stress inte är det bästa för fostret under graviditet. Men jag har ett dunderstressigt jobb. Hög ljudvolym, jobbar 45 timmar i veckan och har sällan rast. Hur kan detta påverka min graviditet tror ni? Ska ringa min bm imorgon tänkte jag. Men kom gärna med kloka råd!

Jag var i den situationen. Fick sammandragningar i v 29. Födde min dotter i v 36+1, av vad jag tror var pågrund av stress. Hon fick sen kolik o var en orolig bebis
Svar på tråden Marsbebis 2016