• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Madski
    AKF skrev 2016-04-11 00:19:03 följande:

Nu är hon äntligen här! Flickan med hemligt namn. <3 Åkte in i fredags eftermiddag efter värkarbete hemma från förmiddagen, samma kväll vid 20-tiden var hon ute. Allt gick toppen och vi kunde åka hem redan igår.

Å vad härligt att höra, stort, stort grattis!!! Hur många dagar efter bf blev det till slut? Två aprilbebisar blev det till slut i gruppen :)
  • NellieMeja

Nu är hon äntligen här! Flickan med hemligt namn. <3 Åkte in i fredags eftermiddag efter värkarbete hemma från förmiddagen, samma kväll vid 20-tiden var hon ute. Allt gick toppen och vi kunde åka hem redan igår.

Grattis till din flicka. Härligt att hon äntligen kom
  • Reflexen

Stort grattis, AKF!! Skönt att det gått bra och ni redan fått komma hem. Njut nu av våren och lilltösen!

• mammave

Grattis!
  • mammave
    Frida Li skrev 2016-04-10 12:55:33 följande:

Hur reagerar era andra barn nu? I början gick det jätte bra för storssyster men nu börjar hon agera ut. Gör hyss, kissar på sig, pratat bebisspråk, lyssnar inte, gör tvärtom o är på lillasyster mycket, hon ska hålla, klappa o hela tiden pilla på henne o då måste vi ju säga till henne. Just nu är det mycket bråk o vi är trötta allihopa, inte roligt alls. Vi har varit tillsammans mycket allihopa men idag ska pappan ta storasyster ut på en lekplatsrunda själv. Kanske det hon behöver? Vi försöker att ge henne mycket uppmärksamhet o kärleken när lillasyster tex sover. Igår fick hon en toppen present av en vän, en bok/häfte där sidorna är olika platser på ett zoo o sen får man 600 klistermärke med olika djur som man ska placera ut, det har vi pysslat med hela morgonen....o bråkat:P

Ingen skillnad direkt. De är fortfarande supergulliga mot lillebror. Men det är nog viktigt att man ägnar så mkt tid man kan till de större
  • Madski
    Frida Li skrev 2016-04-10 12:55:33 följande:

Hur reagerar era andra barn nu? I början gick det jätte bra för storssyster men nu börjar hon agera ut. Gör hyss, kissar på sig, pratat bebisspråk, lyssnar inte, gör tvärtom o är på lillasyster mycket, hon ska hålla, klappa o hela tiden pilla på henne o då måste vi ju säga till henne. Just nu är det mycket bråk o vi är trötta allihopa, inte roligt alls. Vi har varit tillsammans mycket allihopa men idag ska pappan ta storasyster ut på en lekplatsrunda själv. Kanske det hon behöver? Vi försöker att ge henne mycket uppmärksamhet o kärleken när lillasyster tex sover. Igår fick hon en toppen present av en vän, en bok/häfte där sidorna är olika platser på ett zoo o sen får man 600 klistermärke med olika djur som man ska placera ut, det har vi pysslat med hela morgonen....o bråkat:P

Iom att storasyster blev sjuk samma dag som vi kom hem från BB så har det varit lite extra tufft. Hon har inte fått gosa med lillebror och jag har i stort sett inte heller kunnat gosa för mycket med henne. Sambon blev sjuk i helgen så då kunde inte han heller vara med lillebror vilket gjorde att jag inte allt kunde vara med storasyster, jobbigt som bara den och jag har gråtit en massa pga att hormoner etc. Men nu när storasyster är frisk och får gosa med lillebror igen så känns allt mycket bättre, pjuuuh! Vi försöker dock ge storasyster så mycket uppmärksamhet som möjligt och förhoppningsvis blir allt toppen k slutändan. Hon är stolt som en tupp över lillebror, men samtidigt är det väldigt mycket känslor och hon testar mig en del. Inte så konstigt iom att hon varit ensambarn i 6 1/2 år och nu ska hon helt plötsligt dela på uppmärksamheten.

Lillebror blir en vecka idag och iom att vi varit drabbade av sjukdom så har väl starten inte varit optimal, men nu kan det bara bli bättre..

Mina hormoner däremot, ojoj, dom är inte atg leka med till och från. Kan börja gråta för minsta lilla och k förrgår bröt jag ihop totalt i duschen, känslostormar deluxe..
  • Reflexen

Är det någon av er med snitt som fått infektion i såret? Jag har, med min vanliga tur när det gäller sårläkning, fått en infektion i ena änden av snittet. Tjockt gult var, ont i såret och rodnad i huden runt omkring. Jag frågade BB om jag skulle in för koll, men så länge jag inte har feber var det ingen fara. Är två veckor sen snittet idag, det började göra ont igår.

Nån med erfarenhet eller tips? Ska be mamma tvätta det nu efter lunch, själv ser jag inte ordentligt där nere

• Smilla80

AKF; stort, varmt grattis till dottern! Så underbart att hon äntligen är här!

Mammave; förstår att det är tufft att vara låst i soffan, mina tre barn har också varit riktiga "tuttgrisar". Ofta runt 3 v/1 månads-gränsen har de ju en liten "krisperiod" då de ammar som besatta för att säkerställa mjölkproduktionen eftersom behovet nu ökar. De kan ju också börja behöva mer hjälp med att komma till ro och somna fr.o.m. den här tiden. Jag hoppas du får bra stöd från din man, det är en förutsättning för att man ska orka. Och att han inte fortsätter klaga som du skrev att han gjorde. Hur får du ihop vardagen med de andra barnen, lämning, hämtning mm när din lillplutt ammar så mkt? Vill i alla fall ge dig en eloge för att du kämpar på och erbjuder mat så ofta som du gör. Du gör det rätta, för det är just det de behöver nu i denna period - mat, mat o mera mat (som också ger närhet o trygghet)! Skickar massor av peppkramar!

FridaLi; hur gammal är din stora tjej? Det kan vara en period nu bara när hon ska landa i allt det nya, och behöver inte hålla på för evigt. När vi fick tvåan var storebror 2,5 år, så det var lagom att komma in i trotsåldern när lillebror kom - och det var kämpigt minns jag. Nu med trean när syskonen är äldre är det lättare. Men imponerande att du kunnat leka med henne en hel morgon (så du ger ju henne gott om uppmärksamhet, det märks), själv får jag dåligt samvete för att jag knappt hinner leka med storasyskonen Men de sällskapar och leker bra med varandra som tur är! Fortsätt med det bra "jobb" du gör som mamma och ha i åtanke att det snart går över så blir det nog enklare att hantera!

Soliga vårkramar till er alla fina tjejer!

• mammave

Smilla: tack, min man har fattat nu efter att jag förklarat. Så det känns bra. Funkar ganska bra med lämningar o hämtningar. Jag försöker ta lite hjälp av min mamma (sväljer stoltheten o vågar be om hjälp vilket underlättar). Vi kämpar på med ammningen men på kvällen har vi fått ge lite tillägg då han blivit väldigt ledsen. Tydligen räcker inte min mjölk till kvällen trots mkt amning. Men det är bara ett tillfälle om dan o förhoppningsvis kommer vi ifrån det så småningom. Fick göra så med doettern oxå en period, men kom igång med helamning ordentligt sen

• Frida Li
    Smilla80 skrev 2016-04-12 13:13:57 följande:

AKF; stort, varmt grattis till dottern! Så underbart att hon äntligen är här!

Mammave; förstår att det är tufft att vara låst i soffan, mina tre barn har också varit riktiga "tuttgrisar". Ofta runt 3 v/1 månads-gränsen har de ju en liten "krisperiod" då de ammar som besatta för att säkerställa mjölkproduktionen eftersom behovet nu ökar. De kan ju också börja behöva mer hjälp med att komma till ro och somna fr.o.m. den här tiden. Jag hoppas du får bra stöd från din man, det är en förutsättning för att man ska orka. Och att han inte fortsätter klaga som du skrev att han gjorde. Hur får du ihop vardagen med de andra barnen, lämning, hämtning mm när din lillplutt ammar så mkt? Vill i alla fall ge dig en eloge för att du kämpar på och erbjuder mat så ofta som du gör. Du gör det rätta, för det är just det de behöver nu i denna period - mat, mat o mera mat (som också ger närhet o trygghet)! Skickar massor av peppkramar!

FridaLi; hur gammal är din stora tjej? Det kan vara en period nu bara när hon ska landa i allt det nya, och behöver inte hålla på för evigt. När vi fick tvåan var storebror 2,5 år, så det var lagom att komma in i trotsåldern när lillebror kom - och det var kämpigt minns jag. Nu med trean när syskonen är äldre är det lättare. Men imponerande att du kunnat leka med henne en hel morgon (så du ger ju henne gott om uppmärksamhet, det märks), själv får jag dåligt samvete för att jag knappt hinner leka med storasyskonen Men de sällskapar och leker bra med varandra som tur är! Fortsätt med det bra "jobb" du gör som mamma och ha i åtanke att det snart går över så blir det nog enklare att hantera!

Soliga vårkramar till er alla fina tjejer!

Hon blir 4 om 1,5 månad. Det är jag som hämtar henne varje dag på förskolan o vi har gjort en del små utflykter tillsammans samt varit ute på vår lekplats där vi bor nu dagligen, underbart väder!! Känner mig lite trött o det känns som om det var evigheter sedan lillasyster kom (16 dagar idag) men blev påmind av min mamma att det inte var så längesen o att jag kanske ska ta det lite lugnt. Vardagarna går ju i ett, bebis som vaknar tre gånger på natten, o ett hus att ta hand om, man hinner inte riktigt vila...men just nu tar jag igen det o sa till min man att han får underhålla storasyster o nu ligger jag i sängen o ska vila. Zzzzz
Svar på tråden Marsbebis 2016