• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Reflexen

Stort grattis till sonen, Madski! Så skönt att han kom nu och du slapp vänta ännu längre!

• Reflexen

Vad tråkigt att läsa att en del av er känner er snuvade på förlossningen! Så dåligt att det är så stressigt att det blir opersonligt. Vilken skillnad det är på olika sjukhus också.

På Värnamo sjukhus, som väl räknas som ett litet sjukhus, var det också många olika personer. Här är praktikperiod nu för bm-studenter (och kanske även för uskorna), så jag hade dubbelt upp nästan hela förlossningen. Eftersom vi var inne nästan ett dygn innan hon kom ut, så hann vi med ett antal personalbyten också. Precis i slutet, när de tog beslut om snitt, var det passbyte = två personalgrupper samt två läkare i rummet! Kändes lite virrigt för mig, men jäklar vad de hade koll!

All personal var supertrevliga och verkligen måna om att presentera sig när de började och säga till ordentligt innan de gick hem. När vi kommit över till BB sa varenda ny personal vi träffade "grattis" och hade koll på vem som var vem. Flera av bm från fl kikade över och pratade någon minut nu och då.

Jag kunde inte vara mer nöjd med bemötandet och hanteringen på fl och BB.

(Sen att det gjorde för j-la ont och jag hade velat få edan snabbare, det är ju en annan sak )

• Madski

Elenic och Carabellis, vad ledsen jag blir för er skull! Vi kom som sagt in vid midnatt och måste haft extremt tur!? Värkarna var som sagt väldigt täta med ca 2 min mellanrum när vi Kom in och både jag och sambon konstaterade för en stund sen att vi snudd på aldrig var ensamma mer än Max tio min vid två, tre tillfällen. Fick hjälp med bad, massa olika ställningar, lustgas, eda och sen lite bäckenbottenbedövning. Hade samma bm, usk samt en praktiserande läkare, alla var verkligen fantastiska och jag är så nöjd över den här förlossningen jämfört med dotterns som var minst sagt annorlunda med tre personalbyten, jag var osäker etc.etc. Inte ett stygn trots storleken :)

Imorse behövdes dock vårt rum innan vi flyttades till patienthotellet och då flyttades vi till ett mindre tillfälligt rum. Därefter blev vi omkramade av usk och bm innan dom gick av sitt skift, underbara tjejer!!

SEN blev upplevelsen Dock inte alls bra, ny personal, kom in i rummet utan att knacka för att hämta saker(?), vi kände oss minst sagt bortglömda och fick noll information eller hjälp.. Fick höra att hela Sthlm hade fullt och att patienter från KS var på väg till ds. Känner mig tacksam för att vi kom in igårkväll och inte under dagen, viken skillnad på allt!

Nu njuter vi på patienthotellet och sambon åkte precis iväg för att hämta storasyster på skolan, som jag längtar efter att få presentera dom för varandra.

• Madski

Och tack för alla grattis! Känns minst sagt underbar!! Tog totalt 6h från första värken tills dess att lillebror var ute, väldigt intensiva timmar, men en fantastisk förlossning och jag klarade mig helt utan bristningar och stygn :)
    Ont som bara den i rumpan och har svårt att sitta, men det är det värt :)

• NellieMeja
    Elenic skrev 2016-04-05 09:51:39 följande:

Alltså, jag måste skriva nåt om det här..  Du skrev ju något om att du upplevde att stöket med personalen var störande, och nu när jag reflekterat lite inser jag att jag känner mig lite snuvad på min tredje och sista förlossningsupplevelse.

Jag valde ju DS för att jag har två så bra erfarenheter därifrån. Nu hade vi väl maximal otur, eller tur, med den dagen som Ellis valde att komma på. Vi fick ju åka in på DS på koll när vattnet gick och de såg ju då på CTGn att jag hade regelbunda värkar, även om de var hyfsat svaga. Men iom att min tidigare förlossning gått så fort fick vi vara kvar. Däremot hade de inte alls plats åt oss egentligen. Men då det var fullt överallt annanstans I Sthlm lät de oss vara kvar. I en facebookmammagrupp som jag är med I var det inte samma tur. Den mamman var inne samtidigt som vi men skickades hem då värkarna inte startat. När hon ringde in vid 13 och ville komma in var det fullt I hela Sthlm. Hennes barn föddes I ambulansen 45 minuter senare...

Hur som, jag fick inte alls den upplevelse som jag ville ha och blev också störd av all personal. Om jag summerar tror jag att vi träffade 10-12 olika under de 7 timmar vi var där. När vi ringde på personal (gjorde det två gånger) tog det över 10 minuter innan någon kom. Sista 60-minutrarna minns jag mest som ett töcken av smärta och lustgas (jag gick från 5-10 cm på 45 minuter och sedan krystningen på det). Och här känner jag att med rätt stöd och pepp hade det blivit en HELT annan grej. Nu är jag ändå glad over att jag lyckades föda som jag ville med ingen annan medicinsk inblandning än lustgasen, men jag önskar att jag kunnat vara mer närvarande och mindre "fast i smärtan". Tex så skrek jag under utdrivningen, har jag aldrig gjort förut.. Vet inte varför, men jag ville liksom bort, inte vara där. Och det kan jag vara så ledsen för nu I efterhand...   

Det är precis så här jag upplevde min förlossning. Att jag har blivit snuvad på sista förlossningen. Om jag jämför med mina andra två. Där var jag med mer minns förloppet. Nu denna gång minns jag inte dom sista 5- 4 cm som jag öppnade mig. Hörde inte när de sa att jag skulle börja krysta utan fick fråga Bm. Var helt borta i svår smärta å lustgas.
  • Carabellis kusp
    NellieMeja skrev 2016-04-05 12:49:36 följande:

Det är precis så här jag upplevde min förlossning. Att jag har blivit snuvad på sista förlossningen. Om jag jämför med mina andra två. Där var jag med mer minns förloppet. Nu denna gång minns jag inte dom sista 5- 4 cm som jag öppnade mig. Hörde inte när de sa att jag skulle börja krysta utan fick fråga Bm. Var helt borta i svår smärta å lustgas.

Var födde du nu igen?
  • Smilla80
    Madski skrev 2016-04-05 05:45:31 följande:

Nu är lillebror här :) värkarna blev täta direkt, första värken vid tiotiden ovh vid midnatt kom vi in till Danderyd och ca 3,5h senare var han född. Underbar personal som peppade mig till tusen. 4365g ich 52 cm gobit som vi nu myser med på fl innan vi ska till patienthotellet vid sju.

Tack för allt pepp de senare dagarna, derbydag behövts!!

Varmt grattis till sonen, underbart!! Äntligen! njut o mys!
  • AKF
    Madski skrev 2016-04-05 05:45:31 följande:

Nu är lillebror här :) värkarna blev täta direkt, första värken vid tiotiden ovh vid midnatt kom vi in till Danderyd och ca 3,5h senare var han född. Underbar personal som peppade mig till tusen. 4365g ich 52 cm gobit som vi nu myser med på fl innan vi ska till patienthotellet vid sju.

Tack för allt pepp de senare dagarna, derbydag behövts!!

Åh va härligt att höra! Stort grattis!

Jag har varit på UL och MVC-besök idag. Allt såg jättefint ut och bebisen är fixerad nu. Igångsättning på tisdag om inget händer innan, fast bm trodde nog att det var dags snart. Hon ordinerade god mat, tända ljus och lugn och ro för att dra igång oxytocinet... :) Så ikväll blir det torskrygg.
  • AKF

Elenic och Carabellis: Fy va tråkigt att höra om detta! Har ni hunnit höra av er till DS eller fått prata om hur ni upplevde detta? Tyvärr kände jag igen mig i en del av beskrivningarna från när jag födde på DS 2010. Trodde att vi haft otur och att det var för att de 'trodde' att jag skulle föda mkt senare än jag gjorde. Nu har jag valt BB Stockholm och hoppas verkligen på att få en bättre upplevelse på alla sätt.

• NellieMeja
    Carabellis kusp skrev 2016-04-05 14:04:23 följande:

Var födde du nu igen?

Bor inte i Stockholm utan i Trollhättan .födde på Näl. Där var det oxå fullt men jag fick det sista rummet. Men det var nära att vi fick åka någon annanstans. Å då skulle vi fått åka i 1 timme ca till närmaste sjukhus. Jättekul med min foglossningen å värkar så lite tur hade man.
Svar på tråden Marsbebis 2016