• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Madski

Vi kom hem igår, så det blev en natt på patienthotellet, men knappt någon sömn då lillebror måste (och vill) ammas ofta för att hålla blodsockret på En jämn nivå iom att han vägde lite mycket i förhållande till vikten.
    Men det går bra och förhoppningsvis rinner den riktiga mjölken till snart!?

Storasyster började känna sig hängig under kvällen och har nu 38,6 i feber och ont i huvudet, lilla gumman. Sämsta tänkbara tajming, vi som klarat oss från sjukdomar sen i höstas sånär som på någon lättare förkylning. Så nu sover sambon med dottern i hennes rum och jag med lillebror så får vi hålla tummarna för att hon kryar på sig fort och att lillebror inte blir smittad *peppar,peppar*
    Borde dock inte vara RS iom att hon inte är förkyld!? Ska ringa ds/BVC imorrn och rådfråga lite.

• mammave

Enmånaders läkarbesök idag. Är lite orolig att han inte får i sig tillräckligt. Den senaste veckan har jag knappt kommit ur soffan (utan överdrift) då han legat vid bröstet konstant och två kvällar har jag tom varit tvungen att ge lite ersättning då han blivit arg o ledsen vid bröstet till slut. Vill så gärna att amning ska funka o kämpar på. Innan har det funkat bra, visst har han ätit ofta, men inte som denna vecka.....

• Frida Li
    mammave skrev 2016-04-07 09:38:48 följande:

Enmånaders läkarbesök idag. Är lite orolig att han inte får i sig tillräckligt. Den senaste veckan har jag knappt kommit ur soffan (utan överdrift) då han legat vid bröstet konstant och två kvällar har jag tom varit tvungen att ge lite ersättning då han blivit arg o ledsen vid bröstet till slut. Vill så gärna att amning ska funka o kämpar på. Innan har det funkat bra, visst har han ätit ofta, men inte som denna vecka.....

Han är i en tillökningsperiod nu. Det är därför han vill amma så ofta. Där var en jätte bra artikel i en Vi föräldrar Tidning nr 1 om just vanliga problem med amning. O just om "bebisen går inte upp i vikt". Där står råd om hur barnet ska ta vårtan samt om att man ska amma ofta. Se om du kan hitta artikeln, men jag har fått just detta nummer i två av mina babyboxar.
  • mialinden

Idun går upp för lite så nu får vi börja komplettera med ersättning. Hoppas på att mjölken i brösten ska rinna till mer när hon blir lite större och suger hårdare. Sådan skillnad det kan vara förra gången hade jag åt helsike gör mycket mjölk och nu för lite?! Mjölkstockningen förra veckan har nog bidragit till minskad mängd mjölk också... hon smaskar nu i sig från båda brösten och från flaskan så matglad är hon åtminstone

• Frida Li

Moa vägdes igår o hon har ökat 500g på en vecka.
    För att öka mängden gäller det att amma mer helt enkelt, äta varierat o bra (ingen bantning!!) o försöka dricka mycket! Ibland glömmer man bort att dricka mycket, prova med det tjejer! O försök att inte stressa upp er!

Många säger att de inte har tillräckligt med mjölk, men kroppen kan producera så att det täcker barnets behov. Vi är byggda så! Tänk när vi bodde i grottor för miljoner år, då hade vi ingen ersättning o då gällde det att amma sitt barn så det överlevde :)
    Jag pumpar ju nu för jag donerar mjölk, pumpar ut 300 ml per dygn, o min mamma uppskattar att Moa äter 700ml per dygn nu. Nu har ju pumpningen hjälp min produktion, så att pumpa kan man oxå prova. Nu har jag en super bra dubbelpump som jag fått låna från mammas jobb. Det underlättar mycket!
    Kämpa på tjejer!

• mammave

Sonen har gått upp som han ska, men är ändå inte alltid nöjd efter amning. Han äter väldigt ofta, ibland väldigt länge oxå. Så ibland kan jag knappt gå på toa Typ efter en amning per dag verkar han behöva ca 50 ml extra just nu. Jag kan inte låta honom skrika pga hunger, så det får vara så om han behöver det. Förhoppningsvis blir det bättre snart. Känns skönt iaf att han ändock gått upp hittills. Fick tid för en extra vägning om två v eftersom det var nyss han börjat vara ledsen efter amningen. Men vi kämpar på.

• Frida Li
    mammave skrev 2016-04-08 11:39:53 följande:

Sonen har gått upp som han ska, men är ändå inte alltid nöjd efter amning. Han äter väldigt ofta, ibland väldigt länge oxå. Så ibland kan jag knappt gå på toa Typ efter en amning per dag verkar han behöva ca 50 ml extra just nu. Jag kan inte låta honom skrika pga hunger, så det får vara så om han behöver det. Förhoppningsvis blir det bättre snart. Känns skönt iaf att han ändock gått upp hittills. Fick tid för en extra vägning om två v eftersom det var nyss han börjat vara ledsen efter amningen. Men vi kämpar på.

Ibland är de inte ledsna för att de vill ha mer mat, Utan för att du tar bort han från bröstet som oxå är hans trygghet. Har du provat med napp? Barn har ju ett sugbehov som inte bara betyder matbehov
  • mammave
    Frida Li skrev 2016-04-08 11:54:01 följande:

Ibland är de inte ledsna för att de vill ha mer mat, Utan för att du tar bort han från bröstet som oxå är hans trygghet. Har du provat med napp? Barn har ju ett sugbehov som inte bara betyder matbehov

Nappen blir han jättearg på o eftersom han slurpar i sig ca 50 ml ersättning o sen är nöjd tror jag det är hunger
  • hannis12345

Idag är vår lilla Isabelle 4 Veckor!

Hon vägde 3530 när hon föddes o nu 4 v senare ligger hon lite över kurvan o väger 4400 dvs hon har ätit på bra o det syns på henne ;)

Hon äter ( ammar) var annan / var tredje timme på dan o var 4-6 timme på natten!

Hon vägrar ta napp så jag tror att hade hon tagit napp hade hon inte ätit så ofta o mycket!

Jag har verkligen provat med alla!! Nappar..

• Frida Li
    hannis12345 skrev 2016-04-08 13:05:34 följande:

Idag är vår lilla Isabelle 4 Veckor!

Hon vägde 3530 när hon föddes o nu 4 v senare ligger hon lite över kurvan o väger 4400 dvs hon har ätit på bra o det syns på henne ;)

Hon äter ( ammar) var annan / var tredje timme på dan o var 4-6 timme på natten!

Hon vägrar ta napp så jag tror att hade hon tagit napp hade hon inte ätit så ofta o mycket!

Jag har verkligen provat med alla!! Nappar..

De där med napp är svårt. Jag provade alla med äldsta dottern, o gav inte upp! När hon var tre mån tog hon wubbanubb , vid sex mån mam.
Svar på tråden Marsbebis 2016