• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-04-05 10:59:27 följande:
    Jag hade ju också alldeles för många barnmorskor och deras enda fokus var att få ut barnet så fort som möjligt eftersom det var fullt. Hela tiden så sa de att jag skulle gå runt fast jag ville sitta på bollen, när jag var fullt öppen så sa hon till mig att barnet skulle "komma" ner och menade då att jag skulle krysta ut barnet. För mig betyder det att barnet ska rotera i bäckenet och ställa sig mot bäckenbotten, så jag trodde att barnet låg uppe i bäckeningången, detta trots att jag skrivit i förlossningsbrevet att jag var väl förtrogen med förlossningens fysiologi och terminologi... Sedan var det en massa upprepningar av att jag inte fick trycka för mycket för då skulle jag spricka, vilket jag gjorde ändå (grad 2) och då kläcker hon ur sig "oj, var det hjässbjudning, ja, om jag upptäckt det skulle jag ju kunnat hålla emot bättre..." Ursäkta??? Är det inte ditt jobb att känns barnets läge...?

Kände som du att trots lustgasen gjorde det så ont att jag hade svårt att närvara i det som hände och i efterhand är jag lite stött över hur opersonligt och opeppigt det var... Och att bm+studenten inte ens sa hejdå... Tur att undersköterskan var godhjärtad åtminstone...
    Usch så trist... Jag har inte samma upplevelse som du att jag blev stressad av dem. Snarare tvärtom. Första två timmarna var vi ju i nån sorts "intagningsrum" där de gjorde CTG (men det såg snarare ut som ett förråd...). Sen fick de loss ett rum och paret som varit där kom in i förrådet tillsammans med oss medan de städade, sen fick vi gå över. Och där vankade jag omkring i tre timmar och väntade på att värkarna skulle ta fart. Jag hade ju regelbunda värkar men de kändes inte tillräckligt för att de skulle göra nytta, så mycket förstod jag. När vi kom in var jag öppen 4 cm och vid 13 när jag bad om att bli undersökt (då det började göra ont) var jag öppen ynka 5... Här blev jag modfälld och ledsen och hade behövt lite uppmuntran. Men omkring här drog också de ordentliga värkarna i och jag kände direkt att nåt hände - jag blev orolig, ville inte vara med, blev "ledsen" och kände mig ensam. Då fick jag gå och bada och fick lustgas och där var det nice till en början men sen började kaoset - som sagt 5 cm på 45 minuter och sen nedträngning och krystning på 15... Jag minns att det kom in massor med folk där i badrummet för att få upp mig ur badkaret och in i rummet igen, men vet inte alls vilka. Och fattar nu att de ville få upp mig och in i ett rum då de hade klassat min förlossning som "risk" (pga. förväntat stort barn) men det kändes bara stressigt och jobbigt och blä. Dessutom missade jag nog infon om att det var bebis snart - hade jag fattat det hade jag nog orkat vara lite mer närvarande. Nu undrade jag mest varför BMn inte gick... Till slut frågade jag och då sa hon "för att du börjar krysta snart" och då fattade jag, och så kändes ärligt allt bättre. Däremot fick jag föda sittande, vilket jag inte alls ville då jag hade så ont i fogarna i bäckenet, men för att de skulle kunna minimera bristningar (vilket de ju också lyckades med faktiskt). Helt SJUKT att de missade bjudningen för dig! Usch så trist... Har inte pratat med DS om det här men kommer garanterat att prata med min MVC-BM på återbesöket om det.
  • Elenic
    AKF skrev 2016-04-05 15:36:38 följande:

Elenic och Carabellis: Fy va tråkigt att höra om detta! Har ni hunnit höra av er till DS eller fått prata om hur ni upplevde detta? Tyvärr kände jag igen mig i en del av beskrivningarna från när jag födde på DS 2010. Trodde att vi haft otur och att det var för att de 'trodde' att jag skulle föda mkt senare än jag gjorde. Nu har jag valt BB Stockholm och hoppas verkligen på att få en bättre upplevelse på alla sätt.

Jag blev uppringd av BMn som förlöste mig två dagar efteråt, men då hade jag inte riktigt hunnit smälta det hela... Dessutom var hon toppen och grym på alla sätt och vis (väldigt fyrkantig och osentimental, vilket passar mig ;) ) så det hade känts konstigt att prata med henne om det. Däremot kommer jag garanterat att ta upp det med min BM på MVC på återbesöket. Är lite ledsen faktiskt, var inte alls så här när jag födde sommaren 03 och 06 på DS (och då ändå sommartid som sagt). Jag brukar tycka att förlossningar är asgrymma och tokhäftiga, och hade sett så fram emot att få uppleva det igen. Allt var ju inte negativt nu, absolut inte, och jag tycker fortfarande mig ha coola minnen från den. Men lika bra som min förra förlossning var den ju inte, långt ifrån... :(
  • Elenic
    AKF skrev 2016-04-05 15:25:32 följande:
    Åh va härligt att höra! Stort grattis!

Jag har varit på UL och MVC-besök idag. Allt såg jättefint ut och bebisen är fixerad nu. Igångsättning på tisdag om inget händer innan, fast bm trodde nog att det var dags snart. Hon ordinerade god mat, tända ljus och lugn och ro för att dra igång oxytocinet... :) Så ikväll blir det torskrygg.
    Låter som en bra plan! Skönt att allt såg fint ut med bebisen, och skönt att höra att du låter ganska positiv trots allt. Kram!
  • AKF
    Elenic skrev 2016-04-05 16:58:46 följande:

Låter som en bra plan! Skönt att allt såg fint ut med bebisen, och skönt att höra att du låter ganska positiv trots allt. Kram!

Tack! Ja, alltså en vecka till vore ju inte jättekul, men jag försöker gilla läget och koppla av. Bebisen mår ju bra, det känns viktigast. Men oj va efterlängtad hon kommer vara från oss och alla runt omkring!

Kram!
  • Carabellis kusp
    AKF skrev 2016-04-05 19:16:56 följande:

Tack! Ja, alltså en vecka till vore ju inte jättekul, men jag försöker gilla läget och koppla av. Bebisen mår ju bra, det känns viktigast. Men oj va efterlängtad hon kommer vara från oss och alla runt omkring!

Kram!

Även av gruppen eftersom vi är kompletta då!
  • mialinden

Tråkigt att läsa om era negativa upplevelser av förlossningen hoppas ni får fram era klagomål så det kan bli bättre för andra som ska föda där!

Min första förlossning var jag helt i en dimma och inte alls medveten om nått. Denna gång hade jag en fantastisk undersköterska som tvingade mig att vara medveten om vad som hände det gjorde ondare då men en mycket bättre förlossning! Men hon fick sig några rejäla utställningar av mig under tiden bm-studenten var jätte uppmuntrande och stöttande och kom upp på BB efteråt för att kolla att allt var bra och om vi hade några frågor. Födde i Eskilstuna denna gång och i Västerås den första gången.

Träffade bvc idag tyvärr hade inte Idun gått upp som hon skulle men hon är ju pigg, nöjd och vaken så bvc trodde inte att vikten från BB stämde riktigt. Men återbesök på torsdag för att kontrollera vikten igen.

• NellieMeja

Idag är sista dagen sambon är hemma. Så trist vill inte. Vad dagarna har gått fort. Så imorgon börjar allvaret hihi då jag ska lämna den stora på skolan 8:10 å få med mig bebis å mellan tjejen.

• mammave
    Madski skrev 2016-04-05 05:45:31 följande:

Nu är lillebror här :) värkarna blev täta direkt, första värken vid tiotiden ovh vid midnatt kom vi in till Danderyd och ca 3,5h senare var han född. Underbar personal som peppade mig till tusen. 4365g ich 52 cm gobit som vi nu myser med på fl innan vi ska till patienthotellet vid sju.

Tack för allt pepp de senare dagarna, derbydag behövts!!

Grattis!!!
  • Carabellis kusp
    NellieMeja skrev 2016-04-06 08:09:39 följande:

Idag är sista dagen sambon är hemma. Så trist vill inte. Vad dagarna har gått fort. Så imorgon börjar allvaret hihi då jag ska lämna den stora på skolan 8:10 å få med mig bebis å mellan tjejen.

Förstår att det kommer bli stressigt, men struktur och förberedelse kommer att ta dig igenom det...! Du är ju riktigt erfaren med tredje barnet dela gärna med dig om du kommer på nåt smart sätt att effektivisera morgonen. Mitt bästa är att duka frukostporslin, ladda kaffebryggare, mäta upp gröt och ägg i kastruller redan dagen innan samt att allas kläder ligger i prydliga högar och väskorna är packade när man går till sängs. (Behöver jag säga att detta är något många kompisar retar mig för...? ) särskilt eftersom jag gjort så även innan jag fick barn.
  • Madski
    AKF skrev 2016-04-05 15:25:32 följande:
    Åh va härligt att höra! Stort grattis!

Jag har varit på UL och MVC-besök idag. Allt såg jättefint ut och bebisen är fixerad nu. Igångsättning på tisdag om inget händer innan, fast bm trodde nog att det var dags snart. Hon ordinerade god mat, tända ljus och lugn och ro för att dra igång oxytocinet... :) Så ikväll blir det torskrygg.
    Vad skönt att höra att allt var bra! För mig var det en tid bokad för igångsättning som behövdes för att lillebror skulle behaga att komma :)
    Håller tummarna för att det även startar spontant för dig så att du slipper att vänta till på tisdag!
Svar på tråden Marsbebis 2016