• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Smilla80
    Bonebag skrev 2015-08-19 20:33:21 följande:

Jo då jag har en positiv blodgrupp och barnet en negativ så ökar risken för varje dag efter bf att man bildar antikroppar (tror jag det heter) och man får även en ökad risk för gulsot. Så därför önskar dom få igång förlossningen på bf :)

Skulle vi ha tvärt om, jag negativ o barnet positiv så skulle jag va tvungen att få en spruta runt v 30 och en till inom 72 timmar efter förlossningen för att kroppen inte ska skapa missfall osv i framtida graviditeter... Eller något i den stilen iallafall. Är en helt galen vetenskap de där :/

Kanske dum fråga, men hur vet man vilken blodgrupp bebisen har?

Grattis till plusset förresten!
  • Smilla80
    mammave skrev 2015-08-19 17:40:40 följande:

Fick svaret på nipt idag och allt såg superbra ut! Så i mars blir det en liten lillebror Skulle dock vilja ha ett ul nu typ, ska ringa imorgon el på fred o se vad de säger.

Här har vi inte bestämt när vi ska berätta för våra barn. Vi har inte berättat för ngn än. Men nu känns det som det är dags

Åh vad härligt mammave, grattis till ett fint resultat! :)
  • Smilla80
    Smilla80 skrev 2015-08-19 21:42:50 följande:

Grattis till plusset förresten!

Alltså jag menar när den ligger i magen! Hur vet man det då? *glömt* :)
  • Bonebag
    Smilla80 skrev 2015-08-19 21:42:50 följande:

Grattis till plusset förresten! smile1.gif
    Ingen dum fråga alls :)
    Vid inskrivningen på mvc så tas blodprover. Ett av dessa kollar just detta med våra blod. Dom kan inte se vilken blodgrupp barnet har exakt. Men om barnet är positivt eller negativt kan ses... Hur vet jag inte exakt.
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-08-19 16:25:39 följande:

Dags för vul två på fredag! Börjar nästan känna mig lite hoppfull här, inga blödningar, ingen smärta och fortfarande ömma bröst. Vecka 10 idag, enligt mina beräkningar. Får se vad läkaren mäter upp för ålder. Ser det bra ut så vågar ju till o med jag ringa o boka tid hos mvc! Det tidiga hälsosamtalet slipper jag helst, hann så långt förra året (innan mitt ma), och det gav väl inte så jättemycket

Har du fått svar på NIPT ännu, Mammave?

Hur går det med trötthet och illamående för er alla? Jag är kanske lite mindre trött nu, kan ju hoppas lite iaf! Reagerar på lukter, men blir fortfarande inte illamående tack och lov.

Hej! Och oh så spännande, härligt också att du är hoppfull. Jag har v.10 imorgon, och känner mig också hyfsat hoppfull inför VUL på tisdag. Mår illa, ömma bröst etc.

Mitt illamående har senaste veckan blivit mycket värre än tidigare, nu är det på gränsen till vad jag klarar. Men det kan också bero på att stressnivån har ökat med skolstart, mer intensivt på jobbet osv. Tröttheten känns dock mer kontrollerbar nu.

Skönt att du känner dig piggare och slipper illamåendet!
  • Elenic
    mammave skrev 2015-08-19 17:40:40 följande:

Fick svaret på nipt idag och allt såg superbra ut! Så i mars blir det en liten lillebror Skulle dock vilja ha ett ul nu typ, ska ringa imorgon el på fred o se vad de säger.

Här har vi inte bestämt när vi ska berätta för våra barn. Vi har inte berättat för ngn än. Men nu känns det som det är dags

Åhhhh så underbart!
  • NellieMeja

Nu har jag varit å skrivit in mig på mvc känns lite mer verkligt nu. Å 9 sept är det dax för kub ultraljud längtar plus nervöst. Åå tiden gå lite fortare Men ska även flytta till ett nytt hud här i början av sept mycket saker på gång nu.

• Smilla80
    Reflexen skrev 2015-08-19 16:25:39 följande:

Dags för vul två på fredag! Börjar nästan känna mig lite hoppfull här, inga blödningar, ingen smärta och fortfarande ömma bröst. Vecka 10 idag, enligt mina beräkningar. Får se vad läkaren mäter upp för ålder. Ser det bra ut så vågar ju till o med jag ringa o boka tid hos mvc! Det tidiga hälsosamtalet slipper jag helst, hann så långt förra året (innan mitt ma), och det gav väl inte så jättemycket

Har du fått svar på NIPT ännu, Mammave?

Hur går det med trötthet och illamående för er alla? Jag är kanske lite mindre trött nu, kan ju hoppas lite iaf! Reagerar på lukter, men blir fortfarande inte illamående tack och lov.

Vad spännande, lycka till på fredag! Skönt att du är lite piggare och att illamåendet håller sig borta! Gud jag har inte ens nga cravings, har du det? Kan reagera på lukten av kaffe (framförallt om det stått på länge och är lite bränt, blä) annars tål jag lukter bra än så länge... Herregud, hur kan jag ens vara gravid?!
  • Smilla80
    Bonebag skrev 2015-08-20 09:33:32 följande:

Ingen dum fråga alls :)

Vid inskrivningen på mvc så tas blodprover. Ett av dessa kollar just detta med våra blod. Dom kan inte se vilken blodgrupp barnet har exakt. Men om barnet är positivt eller negativt kan ses... Hur vet jag inte exakt.

Tack för förklaringen! :) då förstår jag! Så om både mamma o barn är negativa eller positiva så är det "som vanligt"? Bra att de kan kolla detta iaf!
  • Smilla80
    NellieMeja skrev 2015-08-20 12:58:12 följande:

Nu har jag varit å skrivit in mig på mvc känns lite mer verkligt nu. Å 9 sept är det dax för kub ultraljud längtar plus nervöst. Åå tiden gå lite fortare Men ska även flytta till ett nytt hud här i början av sept mycket saker på gång nu.

Så spännande! Kul att ha skrivit in sig! :) tänk att man är där igen! ;) Jaaaa tiden går alldeles för sakta... :p lycka till med kub och flytt!
Svar på tråden Marsbebis 2016