Smilla80 skrev 2015-08-09 13:25:36 följande:
Tack Emelie! Hur mår du nu?
Läser att flera av er haft MA där det upptäckts vid VUL, beklagar att ni behövt gå igenom detta. :( hoppas ni inte tar illa upp att jag frågar, men är lite orolig eftersom jag inte har så mkt jättestarka symtom... När ni märkt att era symtom avtagit, har ni då någon gång tagit ett gravtest innan ni fått bekräftat MA vid VUL? Har det i så fall visat starkt positivt fortfarande? Tar det ett tag innan hcg försvinner ur kroppen liksom? Tog ett test idag v 8+0 pga oro, och det visade tydligt o starkt positivt (dock inte lika starkt som kontrollstrecket). Vågar man lita på det är ok då?
Hej Smilla,
Tyvärr är det så att när man har ett MA har ju kroppen själv inte förstått än att graviditeten har avstannat, och detta pga. att grav.hormonerna fortfarande produceras. Alltså är gravtest ingen garanti. (Även 6-8 veckor EFTER ett genomgått missfall har man hormon kvar och kan få ett plus på stickan.)
Mitt första MA, då märkte jag tydligt att graviditetssymptomen försvann. Från en dag till en annan var allt illamående borta och jag började ana att nåt kanske var fel, men kände då inte till att det fanns missfall som inte var missfall. Alltså blev det en rejäl chock när jag på den ordinarie undersökningen fick konstaterat att det inte fanns några hjärtslag..
Vid mitt andra MA, då mådde jag (tyvärr) precis lika illa, var précis lika trött, lika svullen och grinig. Men hade bara en känsla av att något var fel, ändå. Och hade tyvärr rätt.
Så det kan nog vara olika, men som sagt, graviditetstest är tyvärr inget sett att kontrollera. Annars skulle jag ha gjort typ 100 redan. ;)
Inga problem att du frågar förresten, självklart. Man borde prata mer om sånt här så att det inte var så hemligt och laddat... Kram!