• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Elenic

AKF: Ja, foglossningen är verkligen det som jag tycker är mest påfrestande med att vara gravid... Jag har haft rätt mycket besvär tidigare graviditeter och det har bara kommit tidigare och tidigare. Förra graviditeten (som inte blev något) market jag först av genom foglossning. Satt på flyget hem från USA och kunde bara inte sitta bekvämt, det gjorde så ont, och då började jag räkna dagarna...

Det som stör mig mest är nog att jag normalt är en väldigt aktiv person, tränar 3-4 ggr i veckan, dansar ett par gånger i tillägg, och att då begränsas och bli stilla och långsam är jobbigt. Dessutom är jag beroende av sjukt mycket sömn, men med foglossningen sover jag jättedåligt. OM allt ser bra ut på VUL om två veckor ska jag dock ta kontakt med en bra sjukgymnast DIREKT - den här gången ska jag inte vänta tills det är illailla, utan ta tag i det hela på en gång.

Hur har det varit för dig tidigare? Har du hittat nåt som du tycker hjälper?

• Elenic
    AKF skrev 2015-08-09 21:29:45 följande:

Förresten, apropå våra symtom. Hur skiljer de sig från när ni väntade de barn ni har?

Intressant att det kan skilja sig mkt för samma kvinna vid olika graviditeter.

Rolig fråga! Jag är sjukt hormonkänslig och tycks få varenda symptom som finns i boken: Illamående (inte så att jag tokkräks, men nån gång ibland, men konstant illamående), stora ömma bröst och bröstvårtor, finnar/dålig hy, ont i bäckenet, molvärk i magen, jättejättedåligt humör, sover dåligt och ytligare än vanligt.

Dock är jag inte alls trött, vilket är märkligt då jag ALLTID är trött annars.

Det som skiljer sig mellan graviditeterna är hur mycket av ovan som slagit in.
    Barn 1 (dotter): Hyfsat ok humör, men MASSOR med finnar och illamående. Brösten superömma.
    Barn 2 (son): Jättejättedåligt humör, mer ont i bäcken och mage.
    Barn 3 (?): Jättejättedåligt humör, mest illamående av alla, sover sämre.

Intressant är också vad jag varit sugen på och kunnat äta under graviditeterna:

Barn 1 (dotter): Sur och frisk frukt, sura drycker, sorbet, sallader, mjölk, filmjölk, juice, grönt te.
    Barn 2 (son): Sött och mejeriprodukter - Risifrutti, risgrynsgröt, vaniljyoghurt, pannkaka, vitt bröd med ost, pasta med smör.
    Barn 3 (?): Sur och frisk frukt, sura drycker, sorbet, filmjölk, juice, grönt te.

Hur är det för dig?
  • mammave

Smilla: skönt att få vul denna vecka. Hur långt gången är du?

Tack för ert stöd <3 Ska dit vid tre så återkommer senare idag.

Elenic: förstår att det är frustrerande att inte kunna röra sig o sova som man är van vid Låter ju bra med att få själp tidigt av sjukgymnast

• Reflexen

Förresten, apropå våra symtom. Hur skiljer de sig från när ni väntade de barn ni har?

För mig är det inte så stor skillnad mellan den här och tidigare graviditeter. Jag har inte mycket till symptom tydligen. Om jag inte var medveten om att mensen inte kommit så skulle jag aldrig gissa att jag var gravid.

Förra graviditeten hade jag enorm tur och slapp alla olika besvär, så hoppas på samma den här gången!
  • mammave
    mammave skrev 2015-08-10 08:45:44 följande:

Smilla: skönt att få vul denna vecka. Hur långt gången är du?

Tack för ert stöd <3 Ska dit vid tre så återkommer senare idag.

Elenic: förstår att det är frustrerande att inte kunna röra sig o sova som man är van vid Låter ju bra med att få själp tidigt av sjukgymnast

Hjälp, ska det stå! Inte själp :-P
  • Smilla80

För mig är det ganska liknande, jag hade väldigt lindrigt illamående vid mina tidigare två graviditeter men nu inget alls. Symtom som jag känner igen från de förra grav är något ökad trötthet på kvällarna, ömma/spända bröst, svullen mage, ökad hunger (för att i nästa stund känna mig helt uppblåst), andfåddhet och humörsvängningar. Är väldigt gråtmild :) Förra gångerna har jag också haft lite halsbränna o foglossning (så jag förstår hur jobbigt det är Elenic, usch! Bra att du tar hjälp av sjukgymnast!) men det kom senare - så det får jag säkert denna gång också om grav fortskrider. Och kissenödig!! Får kissa ofta och även ibland nattetid - så var det med de andra två med. Men än så länge så lindriga symtom så jag tvivlar på om jag verkligen ens är gravid. Skönt att höra Reflexen att du också har det lindrigt, det lugnar lite! Mår oförskämt bra, senare i veckan får jag veta for sure om jag kan börja njuta eller ej...Skräckblandad förtjusning inför detta!

Mammave; ja det är skönt! Är så himla nervös. Är i v 8+1! Ser fram emot din uppdatering av NIPT! :)
  • NellieMeja

Så nu har jag äntligen fått mig till å ringa till mvc ska dit nästa torsdag v34 får samma bm som jag hade sist . Å ta blodprov till kub oxå sen skulle jag själv boka tid för ul tydligen får fråga mer hos bm. Mår oxå väldigt bra så självklart härjar hjärnspökena på mig å gör mig orolig. Jag vill bara göra det där ul:et å få se att det finns något i magen. Men trött är jag första dagen på jobbet efter semestern å jag är redo för sängen nu.

• mammave

Så, NIPT-testet gjort. Allt såg bra ut på ul, v 10+5 enl mätningen. Svaret kmr nog i mitten av nästa vecka trodde han....

• AKF

Smilla: Skönt att du ska få VUL denna vecka! Jag ska också iväg i veckan.

Reflexen: Låter riktigt behagligt. ;)

Elenic: Oj, det var ju verkligen olika!

Jag var väldigt trött och med mkt humörsvängningar när jag väntade dottern. Väldigt lite illamående och ingen känning av foglossning alls. Hade craving för ananas på burk. När jag hade MF hann jag nog bara känna av uppsvälld mage och humörsvängningar som var jättestarka.

Nu: kraftigt illamående till och från och foglossning som sagt. Inga cravings nu, har mått så pass illa en tid nu och är bara glad om jag får i mig en smörgås eller naturell yoghurt. Lagad mat får jag inte i mig. Vaknar tidigt på morgonen, precis som när jag väntade dottern. Har känt mig generellt lugn humörmässigt, hoppas att att det håller i sig nu när jag ska börjar jobba. :)

Kram på er!

• AKF

Mammave: Skönt att höra! Lite väntan framåt nu då... Sköt om dig!

Svar på tråden Marsbebis 2016