• Skogshedvig

    Vill bli gravid PCOS

    Hej!

    Tänkte höra om någon är i samma sits som jag?Jag fick veta i mars 2015 att jag har pcos. Är 27 år och slutade med P-piller i november 2014 efter att ha ätit dessa i 10 år, och har fortfarande inte haft mens sedan sista pillermensen. Kommer knappt ihåg hur regelbunden mens jag hade innan P-pillerna men har för mig att den kom ganska så regelbundet, jag hade åtminstone inte uppehåll med mensen i månader.

    Jag ska få börja utredning i augusti om jag inte är gravid innan dess. Under tiden går jag på kinesisk akupunktur en gång i veckan, vilket hittills endast gett känningar så som en början till mensvärk och rörelser runt äggstockar/livmoder men ingen mens än. Hoppas dock på att det ska hjälpa mig att få igång äl och mensen.

    PCOS har gett mig symtomen utebliven mens, något ökad akne dock inte så farligt, samt något kraftigare hårväxt på ben och bikinilinje :/ fast ändå överkomligt. När jag slutade med P-piller gick jag ner ca 3 kg bara av att sluta med dem. Jag är normalviktig (62-63 kg till mina 172 cm). Vill verkligen bli gravid, känns så hopplöst när jag inte ens har mens än.

    Nån i samma sits? Vad har ni i så fall gjort för att bli gravida?

  • Svar på tråden Vill bli gravid PCOS
  • 120512
    Pandamamma79 skrev 2015-07-03 22:24:22 följande:

    Efter jag fått två barn med hjälp av Pergotime, var jag överviktig och mådde dåligt. Då testade jag LCHF. Fick mens när jag var tolv år. Fram tills jag var 15 år hade jag bara haft mens några gånger. Började med p-piller sen och glömde lite bort min oregelbundna mens. Den blev oregelbunden direkt när jag slutade med p-piller som jag tog tills jag var 29 år.

    Men som sagt, började med LCHF och fick regelbunden mens efter ca 2 mån...vissa gånger på dagen, 4 veckor exakt mellan varje mens.

    När man har pcos har man högre halter av insulin och testosteron. Det är det som stör cykeln.

    Insulinet gör att man bildar mer testosteron. Högt kolhydratsintag ger förhöjda insulinvärden.

    Så äter du mindre kolhydrater så kan du stabilisera dina hormonvärden och få regelbunden mens.

    Hade jag vågat testa detta innan vi kämpat så hade det kanske inte behövt ta så lång tid...


    Det e ju bra. Hur länge har du ätit lchf? Själv har jag ätit det sen februari 2014. Men inget äter nu mejerifritt inne på månad 3 nu. Men imorgon skiter jag i om det blir gottigt med grädde ska göra ostkaka muuuuuuumsfillibabba
  • Pandamamma79
    120512 skrev 2015-07-03 23:20:37 följande:
    Det e ju bra. Hur länge har du ätit lchf? Själv har jag ätit det sen februari 2014. Men inget äter nu mejerifritt inne på månad 3 nu. Men imorgon skiter jag i om det blir gottigt med grädde ska göra ostkaka muuuuuuumsfillibabba
    Februari 2014 här också. Mejerifri blir jag aldrig, bra disciplin där. Jag unnar mig allt för ofta av det goda. Men för mig har det varit vikten som är viktigast. Sakta men säkert har jag gått ner nästan 20 kilo. Vill jag gå ner mer måste jag nog börja träna igen och skippa "helg-ätandet"...
  • 120512
    Pandamamma79 skrev 2015-07-05 16:25:03 följande:

    Februari 2014 här också. Mejerifri blir jag aldrig, bra disciplin där. Jag unnar mig allt för ofta av det goda. Men för mig har det varit vikten som är viktigast. Sakta men säkert har jag gått ner nästan 20 kilo. Vill jag gå ner mer måste jag nog börja träna igen och skippa "helg-ätandet"...


    Men det är ju bra på mig sitter allt som en badring på magen, tränar tapout xt så hoppas den försvinner annars ligger jag på 70. Var 65kg i 7an och smal. Hoppas krämen kommer senast onsdag så man får prova om den funkar . Känner mig som en karl. Imorgon ny vecka =6 hårdaträningspass igen. Yaaaay tränar hemma.
  • gul87

    Hej alla!
    Jag har genomgått två behandling med pergotime, en enkeldos och en dubbeldos. Jag har inte fått någon ägglossning hittills. Men idag tog jag ett ägglossningstest bara för att testa och jag fick en glad gubbe!! Jag kan inte tro det är sant! Har testat sedan i januari och plötsligt är den där!! Tyvärr har inte min kille varit hemma sedan i torsdag, vi sexade i onsdags. Han kommer hem ikväll och jag har förvarnat honom på vad som komma skall (hehe). Tror ni att det räcker med att ligga ikväll och ev imorgon?

  • 120512
    gul87 skrev 2015-07-05 20:18:58 följande:

    Hej alla!

    Jag har genomgått två behandling med pergotime, en enkeldos och en dubbeldos. Jag har inte fått någon ägglossning hittills. Men idag tog jag ett ägglossningstest bara för att testa och jag fick en glad gubbe!! Jag kan inte tro det är sant! Har testat sedan i januari och plötsligt är den där!! Tyvärr har inte min kille varit hemma sedan i torsdag, vi sexade i onsdags. Han kommer hem ikväll och jag har förvarnat honom på vad som komma skall (hehe). Tror ni att det räcker med att ligga ikväll och ev imorgon?


    Lycka till? <3 själv vet jag inte. Men hoppas på det bästa. Räkna utnästa period och äl är ett helt nytt kapitell för mig då jag aldrig räknat sånt innan. Berätta gärna hur det gick när du vet om du plussat.
  • Novembersmile

    Vill inte vara negativ, men vi med PCO/pcos kan få starka utslag på ägglossningstester hela cyklerna. Har dock inte provat digitala men vanliga stickor får jag jämt jättestarka (positiva) test, oavsett cykeldag. Men jag håller tummarna för dig och att det blir en bebis :) och om du har testat med äl test förr och inte fått nåt positivt resultat förens nu då måste det ju vara ägglossning på g! Heja!! :)


    gul87 skrev 2015-07-05 20:18:58 följande:

    Hej alla!

    Jag har genomgått två behandling med pergotime, en enkeldos och en dubbeldos. Jag har inte fått någon ägglossning hittills. Men idag tog jag ett ägglossningstest bara för att testa och jag fick en glad gubbe!! Jag kan inte tro det är sant! Har testat sedan i januari och plötsligt är den där!! Tyvärr har inte min kille varit hemma sedan i torsdag, vi sexade i onsdags. Han kommer hem ikväll och jag har förvarnat honom på vad som komma skall (hehe). Tror ni att det räcker med att ligga ikväll och ev imorgon?


    BF 2013-08-05
  • Skogshedvig
    gul87 skrev 2015-07-05 20:18:58 följande:

    Hej alla!

    Jag har genomgått två behandling med pergotime, en enkeldos och en dubbeldos. Jag har inte fått någon ägglossning hittills. Men idag tog jag ett ägglossningstest bara för att testa och jag fick en glad gubbe!! Jag kan inte tro det är sant! Har testat sedan i januari och plötsligt är den där!! Tyvärr har inte min kille varit hemma sedan i torsdag, vi sexade i onsdags. Han kommer hem ikväll och jag har förvarnat honom på vad som komma skall (hehe). Tror ni att det räcker med att ligga ikväll och ev imorgon?


    Kul! Jag hade passat på och försökt så mycket som möjligt men minst sex idag och imorgon iaf. Lycka till :)
  • Skogshedvig

    Var på akupunktur i onsdags igen och onsdag, torsdag och fredag hade jag en "fladdrande" känsla i livmodern/äggstockarna. Som att det liksom spritter till och rör sig, måste vara blodflödet som kommit igång? Ska på akupunktur imorgon igen.

  • 120512
    Skogshedvig skrev 2015-07-05 23:05:24 följande:

    Var på akupunktur i onsdags igen och onsdag, torsdag och fredag hade jag en "fladdrande" känsla i livmodern/äggstockarna. Som att det liksom spritter till och rör sig, måste vara blodflödet som kommit igång? Ska på akupunktur imorgon igen.


    Heja dig. Hoppas det händer något.
  • gul87
    Novembersmile skrev 2015-07-05 23:02:57 följande:

    Vill inte vara negativ, men vi med PCO/pcos kan få starka utslag på ägglossningstester hela cyklerna. Har dock inte provat digitala men vanliga stickor får jag jämt jättestarka (positiva) test, oavsett cykeldag. Men jag håller tummarna för dig och att det blir en bebis :) och om du har testat med äl test förr och inte fått nåt positivt resultat förens nu då måste det ju vara ägglossning på g! Heja!! :)


    Skogshedvig skrev 2015-07-05 23:03:54 följande:

    Kul! Jag hade passat på och försökt så mycket som möjligt men minst sex idag och imorgon iaf. Lycka till :)


    120512 skrev 2015-07-05 21:56:04 följande:

    Lycka till? <3 själv vet jag inte. Men hoppas på det bästa. Räkna utnästa period och äl är ett helt nytt kapitell för mig då jag aldrig räknat sånt innan. Berätta gärna hur det gick när du vet om du plussat.


    tusen tack för era hejarop! Jag hoppas att jag nu har en riktig ägglossning men man kan aldrig veta med pcos. nu har vi fått till det både idag och igår o förhoppningsvis också imorgon.
Svar på tråden Vill bli gravid PCOS