• Skogshedvig

Vill bli gravid PCOS

Hej!

Tänkte höra om någon är i samma sits som jag?Jag fick veta i mars 2015 att jag har pcos. Är 27 år och slutade med P-piller i november 2014 efter att ha ätit dessa i 10 år, och har fortfarande inte haft mens sedan sista pillermensen. Kommer knappt ihåg hur regelbunden mens jag hade innan P-pillerna men har för mig att den kom ganska så regelbundet, jag hade åtminstone inte uppehåll med mensen i månader.

Jag ska få börja utredning i augusti om jag inte är gravid innan dess. Under tiden går jag på kinesisk akupunktur en gång i veckan, vilket hittills endast gett känningar så som en början till mensvärk och rörelser runt äggstockar/livmoder men ingen mens än. Hoppas dock på att det ska hjälpa mig att få igång äl och mensen.

PCOS har gett mig symtomen utebliven mens, något ökad akne dock inte så farligt, samt något kraftigare hårväxt på ben och bikinilinje :/ fast ändå överkomligt. När jag slutade med P-piller gick jag ner ca 3 kg bara av att sluta med dem. Jag är normalviktig (62-63 kg till mina 172 cm). Vill verkligen bli gravid, känns så hopplöst när jag inte ens har mens än.

Nån i samma sits? Vad har ni i så fall gjort för att bli gravida?

• Svar på tråden Vill bli gravid PCOS
  • Anonym (Me)
    Skogshedvig skrev 2015-06-28 20:30:24 följande:
    Okej, verkar som att det är lite olika hos olika gynekologer då. Min sa att man vill testa killen också innan de börjar behandla mig för att veta att det inte görs något i onödan. Är völdigt spänd inför augusti/september eller när vi nu kommer få tid. De har sommarstängt nu och i augusti ska jag skicka in papper som vi ska fylla i om vår situation, hälsa m.m. Sedan ska de kalla oss. Jag har ju redan varit där en gång och fått konstaterat PCOS, så besöket efter sommaren blir i så fall mitt andra.

Ni som ätit exempelvis pergotime, hur många ggr fick ni gå på undersökning under kuren? Tänker på jobb och så, blir det inte mycket frånvaro?
    Jag gick på två undersökningar den första kuren och eftersom jag fick ägglossning på den kuren (enkelkur) så behövde jag inte gå på undersökningar de andra två omgångarna.
  • Skogshedvig
    Lindiz89 skrev 2015-06-24 13:18:57 följande:

Hej!

Jag har också pcos, har varit utan skydd i 1,5 år och har väl haft mens 5gånger på den tiden. Började utredning i april och har nu ätit en enkelkur pergotime, tog otrivelle i måndags så nu är det sex varannan dag som gäller och hoppas på att de tar sig.

Bim är 6 juli enligt gyn :)

Spännande! Då får vi hoppas att du är gravid :)
  • Anonym (Anonymis)
    Skogshedvig skrev 2015-06-28 20:30:24 följande:
    Okej, verkar som att det är lite olika hos olika gynekologer då. Min sa att man vill testa killen också innan de börjar behandla mig för att veta att det inte görs något i onödan. Är völdigt spänd inför augusti/september eller när vi nu kommer få tid. De har sommarstängt nu och i augusti ska jag skicka in papper som vi ska fylla i om vår situation, hälsa m.m. Sedan ska de kalla oss. Jag har ju redan varit där en gång och fått konstaterat PCOS, så besöket efter sommaren blir i så fall mitt andra.

Ni som ätit exempelvis pergotime, hur många ggr fick ni gå på undersökning under kuren? Tänker på jobb och så, blir det inte mycket frånvaro?
    Jag lämnade bara blodprov på cykeldag 25. Lite slappt kan tyckas eftersom läkaren inte gjorde någon som helst koll hur många/få ägg som mognade.

Jag funderar lite på LCHF- har ni uteslutit mejeriprodukter?
  • Lindiz89

Vi fick en lite knackig väg fram tills vi fick pergotime utskrivet då min sambos första spermaprov inte var bra. Efter att väntat 5 veckor på att han fick lämna nytt som visade bra resultat så började jag äta pergotime, enkel kur. Var inne på vul cd12 och fick då även ta otrivelle samma kväll, ska in i veckan och ta blodprover sen är det bara att vänta in bim.
    Det blir en del spring ifrån jobbet och eftersom vi är rätt få på kontoret så har jag valt att berätta för min chef.

• 120512

Lycka till, själv hoppas jag få mensen så jag med kan gå vidare ger lchf nu 3mån så får vi se vad som skett

• Skogshedvig
    Anonym (Anonymis) skrev 2015-06-28 21:08:40 följande:

Jag lämnade bara blodprov på cykeldag 25. Lite slappt kan tyckas eftersom läkaren inte gjorde någon som helst koll hur många/få ägg som mognade.

Jag funderar lite på LCHF- har ni uteslutit mejeriprodukter?

Nej, jag har inte uteslutit mejeriprodukter och går heller inte på LCHF, inte än iaf. Jag är normalviktig men kanske är bra ändå.. Försöker dock dra ner på kolhydraterna mer generellt. Tänkte avvakta tills vi får komma på utredning och se vad de säger, kan ju hända att man får köra LCHF också då.
  • Skogshedvig

Ok

Lindiz89 skrev 2015-06-28 21:13:41 följande:

Vi fick en lite knackig väg fram tills vi fick pergotime utskrivet då min sambos första spermaprov inte var bra. Efter att väntat 5 veckor på att han fick lämna nytt som visade bra resultat så började jag äta pergotime, enkel kur. Var inne på vul cd12 och fick då även ta otrivelle samma kväll, ska in i veckan och ta blodprover sen är det bara att vänta in bim.

Det blir en del spring ifrån jobbet och eftersom vi är rätt få på kontoret så har jag valt att berätta för min chef.

Okej! Vet inte om jag kan berätta för min chef riktigt, har nytt jobb sedan en månad tillbaka bara. Får se hur jag gör. Kanske ska prata med de på gyn först när vi kommer på utredning om hur många ggr vi behöver komma under tiden, om vi nu får pergotime utskrivet. Man kan ju annars kanske bara säga till chefen att man har problem med mensen och behöver utredas eller nåt.
  • Skogshedvig

[quote=75474738][quote-nick]120512 skrev 2015-06-29 01:08:15 följande:[/quote-nick]Lycka till, själv hoppas jag få mensen så jag med kan gå vidare ger lchf nu 3mån så får vi se vad som skett[/

Säg till om du tycker LCHF funkar :) spännande att följa er andra som är i samma sits!

• 120512
    Skogshedvig skrev 2015-06-29 22:10:26 följande:

[quote=75474738][quote-nick]120512 skrev 2015-06-29 01:08:15 följande:[/quote-nick]Lycka till, själv hoppas jag få mensen så jag med kan gå vidare ger lchf nu 3mån så får vi se vad som skett[/

Säg till om du tycker LCHF funkar :) spännande att följa er andra som är i samma sits!

Ja det gör jag. Än så länge har jag bara fått lite bruna flytningar. varför vet jag inte men kroppen kanske är på g? men jag hojtar.. högt
  • Skogshedvig
    120512 skrev 2015-06-29 22:19:54 följande:

Ja det gör jag. Än så länge har jag bara fått lite bruna flytningar. varför vet jag inte men kroppen kanske är på g? men jag hojtar.. högt

Ja någonting kanske är på gång :)

Under tiden jag väntar på utredning fortsätter jag med akupunktur också.
Svar på tråden Vill bli gravid PCOS