Sara H skrev 2015-06-30 22:30:39 följande:
Jag har PCOS och är nu höggravid med mitt andra barn (BF 8/8).
Fick min första mens som 15-åring och den har alltid varit väldigt gles och oregelbunden. Max en handfull blödningar om året.
Började med p-piller som 20-åring och fick då regelbundna blödningar av dem, mådde väldigt bra men slutade för gott efter åtta år i hopp om att bli gravid. Slutade i januari 2012, gick snabbt upp några kilo i vikt (blev otroligt svullen, alldeles stinn, men var fortfarande normalviktig), fick acne, och när ingen mens dykt upp i juni skrev jag en egenremiss till Kvinnokliniken och förklarade min situation. Hade då haft kraftig värk vid äggstockarna i några månaders tid. Jag fick komma på ett läkarbesök och genom VUL konstaterades kraftig PCO på båda äggstockarna.
Nu skulle jag få hjälp, tänkte jag! Men läkaren ville ge mig kropp en chans att få vakna till själv, så hade inget hänt efter ett år från pillerstoppet (i januari 2013 alltså) skulle jag få komma tillbaka för en utredning.
Var helt knäckt efteråt. Det var ju ett uppenbart fel på mig? Och ändå skulle jag bara behöva sitta och vänta på nåt som uppenbarligen inte skulle hända?
I oktober kontaktade jag KK igen, hade så ont i äggstockarna att jag inte stod ut. Fick komma dit och träffade en annan läkare. Han tyckte att det var konstigt att jag av rena principskäl skulle behöva till januari när det ändå inte hänt nåt på 10 månader hittills. Han skulle prata med överläkaren och be henne återkomma till mig om att ev. få börja med behandling.
Efter nån vecka fick jag ett brev hem om att överläkaren skrivit ut Pergotime till mig. I samma veva hade jag fått höra om progesteronkrämen ProgesterAll, som lät för bra och enkel och för att vara sann, och som jag gärna ville testa. Hade ju inget att förlora. Men eftersom jag fått Pergotime utskrivet valde jag att köra på det.
Tog två enkelkurer som inte ledde till nån graviditet, innan det var dags för juluppehåll 2012. Jag skulle alltså stå över en månads behandling eftersom KK höll stängt. "Effekten av Pergotime kan ligga kvar i kroppen en månad, så gör ert bästa ändå" sa min läkare.
Yeah right, tänkte jag.
Men så blev det, visade det sig. Vid årsskiftet, ett år efter pillerstopp, blev jag gravid tack vare en spontan ÄL, och i början av september 2013 föddes vårt första barn. <3
Jag var redan då fast besluten om att testa ProgesterAll efter att jag ammat färdigt i hopp om att få en regelbunden menscykel. Jag valde att börja med LCHF i samma veva då det är gynnsamt vid PCOS.
Jag började med ProgesterAll den 1 juni 2014 och en månad senare fick jag mens, precis som planerat enligt hur krämen används. Och mensen kom varje månad, med mycket tydliga ÄL-symtom. I november valde vi att påbörja syskonförsök. Och jag blev gravid direkt!
Nu inväntar vi alltså vårt andra barn väldigt snart, och jag kan inte i ord uttrycka hur tacksam jag är mot ProgesterAll för detta! Underbara, fantastiska produkt! Min kropp har aldrig funkat, men en koständring och en liten knuff med extra progesteron var allt som behövdes för att kroppen skulle göra jobbet själv. (Kolla gärna in på min blogg levamedpcos.blogg.se om du vill läsa mer om redan mot ett plus tack vare ProgesterAll)
Stort lycka till, jag hoppas att allt kommer gå bra för dig oavsett hur behandlingen och vägen mot ett barn kommer se ut! <3
Oj vilken solskenshistoria :) roligt att ni lyckats!! Aldrig hört talas om den krämen, finns den på Apoteket?