• Skogshedvig

Vill bli gravid PCOS

Hej!

Tänkte höra om någon är i samma sits som jag?Jag fick veta i mars 2015 att jag har pcos. Är 27 år och slutade med P-piller i november 2014 efter att ha ätit dessa i 10 år, och har fortfarande inte haft mens sedan sista pillermensen. Kommer knappt ihåg hur regelbunden mens jag hade innan P-pillerna men har för mig att den kom ganska så regelbundet, jag hade åtminstone inte uppehåll med mensen i månader.

Jag ska få börja utredning i augusti om jag inte är gravid innan dess. Under tiden går jag på kinesisk akupunktur en gång i veckan, vilket hittills endast gett känningar så som en början till mensvärk och rörelser runt äggstockar/livmoder men ingen mens än. Hoppas dock på att det ska hjälpa mig att få igång äl och mensen.

PCOS har gett mig symtomen utebliven mens, något ökad akne dock inte så farligt, samt något kraftigare hårväxt på ben och bikinilinje :/ fast ändå överkomligt. När jag slutade med P-piller gick jag ner ca 3 kg bara av att sluta med dem. Jag är normalviktig (62-63 kg till mina 172 cm). Vill verkligen bli gravid, känns så hopplöst när jag inte ens har mens än.

Nån i samma sits? Vad har ni i så fall gjort för att bli gravida?

• Svar på tråden Vill bli gravid PCOS
  • Sara H
    120512 skrev 2015-07-26 00:27:04 följande:

Samma dag jag sluta med krämen fick jagrosa på pappret kom igen igår kväll.

Men än så länge har ingen mens kommit, tar sig inte på denna startomgång dag 5/14 än så länge. Så vem vet..

Så hade jag de två första cyklerna, bara rosa i några dagar och mer normalt flöde i 1-2 dagar. Och det dröjde nästan två veckor efter uppehållet innan jag började blöda den första cykeln. Fr.o.m tredje cykeln blev mensen mer som vanligt. Men jag fick ÄL varje gång och det är ju huvudsaken.
    Har du känt av några ÄL-symtom?
  • 120512
    Sara H skrev 2015-07-26 10:05:24 följande:

Så hade jag de två första cyklerna, bara rosa i några dagar och mer normalt flöde i 1-2 dagar. Och det dröjde nästan två veckor efter uppehållet innan jag började blöda den första cykeln. Fr.o.m tredje cykeln blev mensen mer som vanligt. Men jag fick ÄL varje gång och det är ju huvudsaken.

Har du känt av några ÄL-symtom?

Aha så då är det bara vänta. Maken frågade sin kompis på jobb i onsdags då jag hade fruktansvärt ont sidan av magen både höger o vänster sida, hon sa det var ägglossning. Men vad vet jag har aldrig haft äl. Den smärtan kom igår igen 4e gången sen avslut på krämen. Men geggiga flytningar har jag när det inte är slime med rosa.
  • Sara H
    120512 skrev 2015-07-26 12:20:41 följande:
    Aha så då är det bara vänta. Maken frågade sin kompis på jobb i onsdags då jag hade fruktansvärt ont sidan av magen både höger o vänster sida, hon sa det var ägglossning. Men vad vet jag har aldrig haft äl. Den smärtan kom igår igen 4e gången sen avslut på krämen. Men geggiga flytningar har jag när det inte är slime med rosa.
    Låter ju lovande!

Jag har aldrig i hela mitt liv känt av ÄL innan jag började krämen. Fick precis som du beskriver värk vid äggstockarna - väldigt kraftigt, mer intensivt än mensvärk. Och så ökade flytningar av olika karaktär i några dagar.
    Det är ju väldigt individuellt såklart, många känner ingenting alls, men att du känt nånting i trakterna verkar tyda på att nåt händer i alla fall.

Ett tips är att köra tempmetoden. Du mäter din s.k basala kroppstemperatur innan du stiger upp varje morgon (efter minst 4 timmars sammanhängande vila). Finns appar där du kan föra in uppgifterna och se i ett diagram. Vid ÄL sjunker tempen något nämligen, för att direkt efteråt vara 0,3-1 grad högre än normalt. Har man inte blivit gravid återgår tempen till det normala nån dag innan mensen. Har man däremot blivit gravid ligger tempen kvar på den höjda nivån. Tyvärr får man ju alltså först i efterhand veta att ÄL skett, men det är en pålitlig metod och ser man till att ha regelbundet sex har man ju ändå gjort allt man kan oavsett ÄL eller inte.

Jag tempade under den cykeln då jag blev gravid, och jag fick väääldigt svaga positiva tester i flera dagar innan BIM, de stegrade sig ytterst lite bara. Men tempen fortsatte vara hög så det var min livlina innan jag fick plus på digitalt på BIM-1 och sen stegrade sig testerna den kommande veckan.
  • 120512
    Sara H skrev 2015-07-26 13:39:33 följande:
    Låter ju lovande!

Jag har aldrig i hela mitt liv känt av ÄL innan jag började krämen. Fick precis som du beskriver värk vid äggstockarna - väldigt kraftigt, mer intensivt än mensvärk. Och så ökade flytningar av olika karaktär i några dagar.
    Det är ju väldigt individuellt såklart, många känner ingenting alls, men att du känt nånting i trakterna verkar tyda på att nåt händer i alla fall.

Ett tips är att köra tempmetoden. Du mäter din s.k basala kroppstemperatur innan du stiger upp varje morgon (efter minst 4 timmars sammanhängande vila). Finns appar där du kan föra in uppgifterna och se i ett diagram. Vid ÄL sjunker tempen något nämligen, för att direkt efteråt vara 0,3-1 grad högre än normalt. Har man inte blivit gravid återgår tempen till det normala nån dag innan mensen. Har man däremot blivit gravid ligger tempen kvar på den höjda nivån. Tyvärr får man ju alltså först i efterhand veta att ÄL skett, men det är en pålitlig metod och ser man till att ha regelbundet sex har man ju ändå gjort allt man kan oavsett ÄL eller inte.

Jag tempade under den cykeln då jag blev gravid, och jag fick väääldigt svaga positiva tester i flera dagar innan BIM, de stegrade sig ytterst lite bara. Men tempen fortsatte vara hög så det var min livlina innan jag fick plus på digitalt på BIM-1 och sen stegrade sig testerna den kommande veckan.
    Jo visst gör de ju de. Ja jag har själv aldrig haft värk när jag haft perioden förr så jag hade förr lite då och ofta men nu går vi mot annat håll och hoppas bättring och inget mer lyssna på morsan. 

Jo jag tänkte köra på Natural cycles för tempen sägs höjas någon grad under äl.  jovisst är det bäst att köra ofta 

nu när jag ska hålla kolla vilken dag jag ska börja med ny kur och paus har jag lagt in i den söta appen mens kalender eller vad den heter det är iaf en rosa dagbok på bilden.

nä nu måste jag nog hoppa i säng..
  • Skogshedvig

Hur har det gått för er alla? Jag har fortfarande ingen mens men har lämnat blodprov till kvinnokliniken nu, så inväntar kallelse dit för utredning efter att de analyserat testet.

• 120512

Skogshedvig : Om jag ska om jag ska skriva hur det har gått i två ord.. H***e**s smärtor kan jag lova att jag har haft. men försvann efter ett tag men kommer och går. Jag är inne på min 3e paustid nu från krämen. Annars har jag fått smärtor om någon och lite rosa och mer flytningar efter avslut av krämen. men jag fortsätter med krämen om ca en vecka igen så får vi se om det händer något mer.

• 120512

Ingenting här ännu...

imorse var lite konstig färg annars inget :/

• Iskristall
    120512 skrev 2015-10-18 00:41:05 följande:

Ingenting här ännu...

imorse var lite konstig färg annars inget :/

Håller tummarna för dig!

Här har inget hänt heller förutom att vi ska få börja med ivf.
  • Matildafiona

Hej!

Hoppas era behandlingar och kurer har lyckats för er. 
    Har själv PCOS och fick diagnosen november 2010, blev sedan spontangravid och har nu en son på 4 år.

Vi har försökt nu i mer eller mindre två år att bli gravida igen. Jag har varit på undersökning igen och har fortfarande PCOS. 

Jag har aldrig haft regelbunden mens då jag led av anorexia i flera år som ung (blev frisk 2011)  och senaste året har jag bara haft mens 2-3 gånger. Har tagit flera ägglossningstester som bara visat negativt. 

Ser att flera av er skriver om PergoTime och jag undrar lite hur ni fick det utskrivet. För de läkare som jag pratat med säger att det ända sättet för oss att bli gravida är att kontakta en IVF klinik här i Umeå. Där kostar det flera tusen för att ens gå på en utredning då vi redan vet att jag har PCOS. Kontakta ni er lokala läkare på kvinnokliniken eller hur gick ni tillväga?

Vi, som ni, vill så gärna bli gravida. 

Kram

• Iskristall
    Matildafiona skrev 2015-11-27 15:52:46 följande:

Hej!

Hoppas era behandlingar och kurer har lyckats för er. 

Har själv PCOS och fick diagnosen november 2010, blev sedan spontangravid och har nu en son på 4 år.

Vi har försökt nu i mer eller mindre två år att bli gravida igen. Jag har varit på undersökning igen och har fortfarande PCOS. 

Jag har aldrig haft regelbunden mens då jag led av anorexia i flera år som ung (blev frisk 2011)  och senaste året har jag bara haft mens 2-3 gånger. Har tagit flera ägglossningstester som bara visat negativt. 

Ser att flera av er skriver om PergoTime och jag undrar lite hur ni fick det utskrivet. För de läkare som jag pratat med säger att det ända sättet för oss att bli gravida är att kontakta en IVF klinik här i Umeå. Där kostar det flera tusen för att ens gå på en utredning då vi redan vet att jag har PCOS. Kontakta ni er lokala läkare på kvinnokliniken eller hur gick ni tillväga?

Vi, som ni, vill så gärna bli gravida. 

Kram

Jag kunde ha fått det utskrivet av min vanliga gynläkare. Han erbjöd sig, men vi valde att göra en infertilitetsutredning på annat ställe istället. Där skickade de oss till ivf istället pga min ålder. Men hade vi valt pergotime hade vi fått det utskrivet där vi gjorde utredningen också. Tycker inte det verkar så svårt att få det utskrivet, inte här i sthlm iallafall.

Stå på dig och lycka till!
Svar på tråden Vill bli gravid PCOS