• Skogshedvig

Vill bli gravid PCOS

Hej!

Tänkte höra om någon är i samma sits som jag?Jag fick veta i mars 2015 att jag har pcos. Är 27 år och slutade med P-piller i november 2014 efter att ha ätit dessa i 10 år, och har fortfarande inte haft mens sedan sista pillermensen. Kommer knappt ihåg hur regelbunden mens jag hade innan P-pillerna men har för mig att den kom ganska så regelbundet, jag hade åtminstone inte uppehåll med mensen i månader.

Jag ska få börja utredning i augusti om jag inte är gravid innan dess. Under tiden går jag på kinesisk akupunktur en gång i veckan, vilket hittills endast gett känningar så som en början till mensvärk och rörelser runt äggstockar/livmoder men ingen mens än. Hoppas dock på att det ska hjälpa mig att få igång äl och mensen.

PCOS har gett mig symtomen utebliven mens, något ökad akne dock inte så farligt, samt något kraftigare hårväxt på ben och bikinilinje :/ fast ändå överkomligt. När jag slutade med P-piller gick jag ner ca 3 kg bara av att sluta med dem. Jag är normalviktig (62-63 kg till mina 172 cm). Vill verkligen bli gravid, känns så hopplöst när jag inte ens har mens än.

Nån i samma sits? Vad har ni i så fall gjort för att bli gravida?

• Svar på tråden Vill bli gravid PCOS
  • Skogshedvig
    120512 skrev 2015-07-21 23:50:26 följande:

Jo jag tog sista ikväll, när jag var på toa vid 8 tiden ikväll fick jag lite rosa på pappret.

men den sista veckan och på 3 tillfällen har jag haft värk under magen på höger och vänster sida. Hoppas det är smärtan som kroppen meddelar att den är på g.

så jag hoppas att de kommer. Annars inget. När den kom som den ville förut eller provera hade jag inga smärtor bara mådde illa när jag tog dem. Men när vet mer ropar jag ut.

Lycka till! Håller tummarna!
  • Skogshedvig
    gul87 skrev 2015-07-22 11:10:00 följande:

Hej Alla!

för två veckor sedan skrev jag om att jag fått spontan ägglossning efter två misslyckade försök till ägglossning med pergotime. Idag PLUSSADE jag!!! Allt är möjligt! stora kramar till er

Grattis :) :)
  • 120512
    Skogshedvig skrev 2015-07-22 22:15:48 följande:

Lycka till! Håller tummarna!

Tack. Hoppas det kommer inom någon dag eller två. Går nog inte direkt. Men väntar på att den ska komma på besök nu.;) man längtar
  • Iskristall

Hej, här är en till med pco.

Min historia. Alltid haft oregelbunden mens men tänkte inte så mycket på det i tonåren. Käkade p-piller i 8 år ca, det funkade mycket bra. Blev av med värsta acnen jag gjort allt för att bli av med i tonåren, ätit antibiotika kurer och receptbelagd medicin.

Sen blev jag diagnostiserad med pcos 2006 när jag ca 6 mån innan slutat med p-piller för jag inte ville äta hormoner och inte fått min mens.

Efter det provade jag lchf i perioder men hade alltid oregelbunden mens och finnarna kom tillbaka. Jag lackade ut på att ha så dålig hud igen att jag återgick till p-piller i perioder. Slutade helt med p-piller.

Efter besök hos gyn åt jag hormontabletter i 6 månader, fick äl men blev aldrig gravid. Gick på utredning där de tyckte pga min ålder att vi ska köra med ivf. Så nu står vi i kö och väntar.

Ska även tillägga att jag provat progesterAll krämen, men fick den aldrig att fungera för mig

Nu står allt hopp till provrörsbefruktningen. Men ska försöka ta mig i kragen och minska på kolhydraterna, äta åt lchf hållet igen. Har hösten på mig att få kroppen i så bra skick till ivf som möjligt. Funderar även på att ta kontakt med min akupunktör igen, men vet inte om det är värt det?

Vad tror ni, finns det nåt mer för mig att testa? Har munkpeppar kvar sen tidigare test av det också, det funderar jag på att börja med igen efter mens har dykt upp här nästa gång. Jag har testat det mesta känns det som

• 120512

G

Sara H skrev 2015-07-23 08:32:56 följande:

Stort grattis gul87!

Och stort lycka till 120512!

Tack, hur många dagar tog det för dig innan din kom efter dom 14 dagarna?
  • Monchichi

Nu har ju många nämnt det redan, men jag vill också slå ett slag för LCHF! Inför vårt första barn hade jag inte hört talas om lchf vid pco. Jag gick istället på ett par kurer pergo och därefter sprutor ett par månader som sedan resulterade i en lyckad graviditet. Med andra barnet räckte det med en kur pergo. När jag slutade amma honom började jag med lchf och hann äta det en månad så blev jag gravid, med tvillingar. Åt sedan lchf igen när tvillingarna var 1½ år, och för 7 veckor sedan fick vi vårt femte barn. Nu går det ju inte att bevisa att lchf är nyckeln men vi har iaf fått tre barn spontant och jag har aldrig (utom vid lchf-kost och tidigare p-piller) haft regelbunden mens.

• 120512

Dag 3 idag o den har inte knackat på dörren än kanske i helgen.

• 120512

Samma dag jag sluta med krämen fick jagrosa på pappret kom igen igår kväll.

Men än så länge har ingen mens kommit, tar sig inte på denna startomgång dag 5/14 än så länge. Så vem vet..

• linditsan

Förstår exakt hur du känner.

Jag har alltid haft utebliven mens, jag har mens max två gånger om året.

2007 gav jag upp hoppet om att bli gravid.

Hade aldrig skyddat sex, testade såna ägglossningstest men de visade sej ge utslag varje gång.

Så jag gick till kvinnokliniken och efter ett tag fick jag diagnosen pcos.. påbörjade insemination men hjälpte inte.

Nov 2007 gjordes ett IVF som hjälpte och nu har jag en dotter.

Men nu kämpar jag för ett syskon och det känns hopplöst.

Svar på tråden Vill bli gravid PCOS