• Kyrkby

Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article20989623.ab

vill säga direkt att jag är långt ifrån M.

Detta var det bästa jag hört på länge, låt barnen gå tre terminer.
    Tänk så mkt det underlättar familjernas planeringar och stök med barnvakt, barnpassning och jag säg vad som inte blir lättare !

Kan tänka mig att de rika familjerna blir irriterade då dessa inte kan åka till sina sommar hus så länge som vanligt.
    Men tänk på alla stackars barn som slipper vara ensamma hemma under lovet för att de vuxna arbetar.

BRA FÖRSLAG !

• Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!
  • Rainbow gg
    Griseknoen35 skrev 2015-06-20 18:23:14 följande:
    Alla som pluggar kanske inte har möjlighet att studera 100% plus arbeta. Allvar och är inte som du.
    Nej men då får man ju ta studielån? Vad är det stora problemet?
  • Motorcykel
    Kyrkby skrev 2015-06-20 12:42:02 följande:
    Här var det en liten gumma som var på dåligt humör Tungan ute
    Ja, man blir ju något trött på folk som startar debatter men sen förnedrar och inte begriper att alla inte håller med.

Varför måste alla tycka som du?
  • nozpa

Skulle sommarlovet börja vecka 29 och hålla på tills början på sept så fine. Men tror inte att det löser några som helst "familjeproblem". Det ska vara 2 veckor ledigt här o där mellan terminerna, samt ändå ett ganska långt sommarlov. Det är ju inte så att dom som har 5 veckors semester idag skulle få fler för det. Så det snacket köper jag inte alls.

Däremot är skolan skit. Undervisningen är skit, lärarna är skit, hela jäkla skolledningen är skit. Dom behöver uppdatera sig och möta varje elev individuellt. Och även om dom nu påstås göra det så är det ju uppenbarligen inte så. Då hade vi inte haft en sådan skitskola med sådana urusla skitresultat som vi har. Tiderna förändras, precis som M säger. Men skolan ligger ju 20 år efter. Så det går ju inte ihop för 5 öre.

Och ska jag vara ärlig så skiter jag fullständigt i hur det går för de flesta barn i skolan. Mina barn kommer inte att hamna på en skola med urusla lärare och totalt urkassa resultat. Och det har absolut noll med antal terminer och långa sommarlov att göra.
    Det är inte rätt mot dom duktiga barnen, och det är inte rätt mot dom barn som har det enormt tufft. Man får nog vara lite medelmåtta egentligen för att fixa skolan idag enligt mallen.

Och ja, det finns bra lärare, det finns dom som faktiskt möter elevrna individuellt, dom som lyckas tänka ut andra undervisningssätt än dom som dom använt sig av i all evighet. Det finns dom också. Men dom är för få tyvärr.

• menhallå
    Rainbow gg skrev 2015-06-20 18:36:17 följande:
    Nej men då får man ju ta studielån? Vad är det stora problemet?
    Problemet är att med endast ca 6 veckors lov kommer endast de som har möjlighet att extra jobba under året att bli anställda under dessa veckor, och ordinarie får det tuffare med semester i.om att det är dyrt att anställa nytt folk för sådan kort period. 

Alla kan inte jobba under terminerna pga olika tuff studiebörda, olika behov, olika stresstålighet, en del behöver mer tid för att plugga och förstå osv. Att du klarar dig på en veckas semester är ju super kul för dig, men återigen så är det så att det är inte något vi alla klarar av. Året efter studenten jobbade jag heltid trots att jag hade helt gått in i väggen pga studierna, sommaren efter det jobbade jag 6 dagars veckor eller 50tim natt, förra sommaren sköt jag upp semestern på mitt heltids jobb, men fick aldrig semester pga att jag slutade där. Nu under året jobbar jag 14-21h veckor jag inte har tenta. 

Jag kommer få sommarjobb eftersom jag jobbar under året och har attraktiv erfarenhet sedan tidigare, men hela systemet drabbar otroligt många sektorer och människor negativt. 

Dessutom är inte USAs system något att sträva efter eftersom det är så otroligt trasigt och barnen där är sönderstressade. 
  • Rainbow gg
    menhallå skrev 2015-06-20 21:32:50 följande:

Problemet är att med endast ca 6 veckors lov kommer endast de som har möjlighet att extra jobba under året att bli anställda under dessa veckor, och ordinarie får det tuffare med semester i.om att det är dyrt att anställa nytt folk för sådan kort period. 

Alla kan inte jobba under terminerna pga olika tuff studiebörda, olika behov, olika stresstålighet, en del behöver mer tid för att plugga och förstå osv. Att du klarar dig på en veckas semester är ju super kul för dig, men återigen så är det så att det är inte något vi alla klarar av. Året efter studenten jobbade jag heltid trots att jag hade helt gått in i väggen pga studierna, sommaren efter det jobbade jag 6 dagars veckor eller 50tim natt, förra sommaren sköt jag upp semestern på mitt heltids jobb, men fick aldrig semester pga att jag slutade där. Nu under året jobbar jag 14-21h veckor jag inte har tenta. 

Jag kommer få sommarjobb eftersom jag jobbar under året och har attraktiv erfarenhet sedan tidigare, men hela systemet drabbar otroligt många sektorer och människor negativt. 

Dessutom är inte USAs system något att sträva efter eftersom det är så otroligt trasigt och barnen där är sönderstressade. 

Å andra sidan så läser man ju bara en kurs åt gången på universitetet medan man i grundskolan läser allt på en gång. Och det är ju främst grundskolan jag menar, för där är det så himla mycket att det är svårt att hinna med, där är det lätt att halka efter i ett ämne och bara knappt slinka förbi med vad dagens motsvarighet för Godkänt är. Men i min egen erfarenhet så är det för lätt att få godkänt fast man inte kan egentligen. Jag tycker att det är en bra idé att få mer tid i skolan men hela undervisningen är väldigt kass. Det är ju bra att börja någonstans men jag tycker inte heller att det nödvändigtvis måste vara sommarlovet man börjar med. Lärarutbildningen, storleken på klasserna, möjligheter till extra hjälp osv osv. är några saker som jag tycker borde vara viktigare, men loven är fortfarande väldigt långa. Sen måste ju inte alla ha lika långa lov heller. Säg att de yngsta har lika långt som nu, när man bara lär sig svenska och matte, och minskar lite på lovet när man har många fler ämnen i högstadiet och gymnasiet exempelvis. Sedan skulle universiteten kunna ha långt lov igen, eftersom man bara läser en kurs åt gången. Det går ju att vrida och vända på hur som helst men inget kommer ju att passa alla ändå
  • sextiotalist
    Rainbow gg skrev 2015-06-20 23:04:52 följande:

Å andra sidan så läser man ju bara en kurs åt gången på universitetet medan man i grundskolan läser allt på en gång. Och det är ju främst grundskolan jag menar, för där är det så himla mycket att det är svårt att hinna med, där är det lätt att halka efter i ett ämne och bara knappt slinka förbi med vad dagens motsvarighet för Godkänt är. Men i min egen erfarenhet så är det för lätt att få godkänt fast man inte kan egentligen. Jag tycker att det är en bra idé att få mer tid i skolan men hela undervisningen är väldigt kass. Det är ju bra att börja någonstans men jag tycker inte heller att det nödvändigtvis måste vara sommarlovet man börjar med. Lärarutbildningen, storleken på klasserna, möjligheter till extra hjälp osv osv. är några saker som jag tycker borde vara viktigare, men loven är fortfarande väldigt långa. Sen måste ju inte alla ha lika långa lov heller. Säg att de yngsta har lika långt som nu, när man bara lär sig svenska och matte, och minskar lite på lovet när man har många fler ämnen i högstadiet och gymnasiet exempelvis. Sedan skulle universiteten kunna ha långt lov igen, eftersom man bara läser en kurs åt gången. Det går ju att vrida och vända på hur som helst men inget kommer ju att passa alla ändå

Det beror på vilken utbildning man läser. Läser man till civilingenjör läser man tre, ibland fyra kurser samtidigt i 7 veckor och sedan tenterar av dessa under en vecka för att sedan påbörja nästa tre kurser.
  • Angora

Som lärarstuderande och vikarie inom skolan tror jag inte att loven är "boven" till fallande betyg. På vilket sätt skulle kortare lov, längre terminer ge högre resultat?

Jag har på ett par skolor mötts av lärare som är trötta, som inte ser utanför boxen. De trampar runt i gamla hjulspår och jag har direkt blivit mött på ett mycket märkligt sett: "har du verkligen tänkt igenom detta, fy fan, du kommer aldrig lyckas med eleverna idag.. de är omöjliga. Jag orkar inte, dålig lön, dålig arbetsplats" osv.. 

Alla är definitivt inte så, jag anslöt mig till de lärarna som fortfarande brinner för sitt yrke och är kreativa. Jag hoppade in på olika lärares lektioner för att observera och jag såg en mycket stor skillnad hos de olika grupperna av lärare. Jag, som vikare med ny glöd välkomnades av eleverna, de ville inte att jag skulle sluta. 

Någonstans säger mig att lärarna (de som tappat helt) måste få någon fortbildning, eller byt yrke! Det gäller alla som jobbar med människor. Eleverna måste också ha lite krav på sig hemifrån. Lärare och föräldrar borde samverka mer. Inte skylla på varandra. 

Lärarutbildningen är också ett skämt! Jag läser på ett av de med högst anseende, och är trots allt missnöjd. Föreläsarna är ofta forskare, utan undervisningserfarenhet, vi studenter kan alltså inte få tips utan vi förväntas bli lärare först när vi kommer ut och får erfarenhet. Vi ska ha didaktik på utbildningen men den är under all kritik. Man behöver vara kreativ själv och se den stora bilden. Själv har jag inga problem med det men jag ser mina studiekamraters hopplösa uttryck i ögonen dagligen. 
    Några av dem borde inte ens vara där, de som uttryckligen säger att de bara pluggar för csn. 

Skolan hänger i första hand på lärarnas kompetens och vilja, samt möjligheterna att använda sig av det. Dvs resurser! Och inför framtiden bör man ändra antagningen till lärarutbildningen, så att "rätt" personer kommer in. Det handlar sällan om betyg, utan snarare ett gediget intresse. Intervjuer kanske?! 

• beccagranen

Är det så många barn som faktiskt är hemma hela sommarlovet?
    Sonen som går i 2a klass går på fritids, och blir hemma i 4 veckor under juli.
    När jag hämtar på fritids så är det fullt med barn, för många barn. Fritids kan inte ha alla barnen i fritidslokaler så barnen får vara i sina klassrum och turas om.
    I sonens klass är det 21 barn, enligt fritids går det 17 barn på fritids från klassen, tills dom stänger v28-31. Jag vet att två av barnen som r hemma kan det för att dom har föräldrar som är mammalediga md småsyskon.

Så majoriteten av barnen går fortfarande upp tidigt och sitter på fritids under sommarlovets större del. De flesta föräldrar kan inte vara hemma längre än vad arbetsgivaren måste tillge, 5v betald semester per år. ofta tar man ut 4 under sommaren och sparar en vecka till klämdagar/jul.

Så är behovet så stort för barnen att ha sommarlov 9-10veckor, var av många sitter mer än halva tiden på fritids.. Personligen känner jag att det vore bättre att korta ner lovet till max 6veckor. Då får barnen och lärarna mer tid. Jag har flera bekanta som är lärare, och det största problemet är just tiden. Läroplan måste följas, och allt skyndar man igenom. Har man inte tiden för att arbeta in grunderna så går det inte att hoppa ett steg längre fram. Som det ser ut idag så är det viktigare att följa läroplan än att se till att alla elever kan varje moment.
    Lärarna sjukskriver sig pga utmattning och in hoppar en vikarie utan kompetens, och barnen får ta smällen.

Även ledigheten är en stor stress för många föräldrar. Fritids erbjuds till 4klass här. Sen ska man alltså lämna en 10åring hemma? Vårt alternativ är att gå om varandra i semester, men hur gör alla ensamstående? vissa har turen som har pensionerande mor/farföräldrar, men vi som inte har det.. det vore bättre för barnen att sitta i skolan än att sitta hemma själva.

• sextiotalist
    beccagranen skrev 2015-06-21 09:39:42 följande:

Är det så många barn som faktiskt är hemma hela sommarlovet?

Sonen som går i 2a klass går på fritids, och blir hemma i 4 veckor under juli.

När jag hämtar på fritids så är det fullt med barn, för många barn. Fritids kan inte ha alla barnen i fritidslokaler så barnen får vara i sina klassrum och turas om.

I sonens klass är det 21 barn, enligt fritids går det 17 barn på fritids från klassen, tills dom stänger v28-31. Jag vet att två av barnen som r hemma kan det för att dom har föräldrar som är mammalediga md småsyskon.

Så majoriteten av barnen går fortfarande upp tidigt och sitter på fritids under sommarlovets större del. De flesta föräldrar kan inte vara hemma längre än vad arbetsgivaren måste tillge, 5v betald semester per år. ofta tar man ut 4 under sommaren och sparar en vecka till klämdagar/jul.

Så är behovet så stort för barnen att ha sommarlov 9-10veckor, var av många sitter mer än halva tiden på fritids.. Personligen känner jag att det vore bättre att korta ner lovet till max 6veckor. Då får barnen och lärarna mer tid. Jag har flera bekanta som är lärare, och det största problemet är just tiden. Läroplan måste följas, och allt skyndar man igenom. Har man inte tiden för att arbeta in grunderna så går det inte att hoppa ett steg längre fram. Som det ser ut idag så är det viktigare att följa läroplan än att se till att alla elever kan varje moment.

Lärarna sjukskriver sig pga utmattning och in hoppar en vikarie utan kompetens, och barnen får ta smällen.

Även ledigheten är en stor stress för många föräldrar. Fritids erbjuds till 4klass här. Sen ska man alltså lämna en 10åring hemma? Vårt alternativ är att gå om varandra i semester, men hur gör alla ensamstående? vissa har turen som har pensionerande mor/farföräldrar, men vi som inte har det.. det vore bättre för barnen att sitta i skolan än att sitta hemma själva.

Vår grabb hade det i och med att jag var arbetslös. När jag fick fast arbete så var han 11 och hade inga problem med att vara ensam hemma på dagarna.

De vänner jag har. Deras barn var ensamma redan från 10-årsåldern. Även sambons barn fixade det.
  • summer63
    sextiotalist skrev 2015-06-21 09:43:38 följande:

Vår grabb hade det i och med att jag var arbetslös. När jag fick fast arbete så var han 11 och hade inga problem med att vara ensam hemma på dagarna.

De vänner jag har. Deras barn var ensamma redan från 10-årsåldern. Även sambons barn fixade det.

Hur blir det bättre för dessa barn som är på fritids om du ska få ihop sex veckor på sommaren och två lov till på två veckor vardera, det blir ju ännu svårare om alla som har barn ska vara lediga två veckor i två omgångar på exakt samma tid på året.

Har alla dessa barndamiljer inte mor och farföräldrar som kan ha barnen lite på sommaren?

Politiker som själva är lediga tre månader på sommaren vet inte hur vanliga människor lever, och borde inte ha veto på hur ledighet i skolan ska läggas upp.
Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!