• Kyrkby

Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article20989623.ab

vill säga direkt att jag är långt ifrån M.

Detta var det bästa jag hört på länge, låt barnen gå tre terminer.
    Tänk så mkt det underlättar familjernas planeringar och stök med barnvakt, barnpassning och jag säg vad som inte blir lättare !

Kan tänka mig att de rika familjerna blir irriterade då dessa inte kan åka till sina sommar hus så länge som vanligt.
    Men tänk på alla stackars barn som slipper vara ensamma hemma under lovet för att de vuxna arbetar.

BRA FÖRSLAG !

• Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!
  • Camilla Carolina 1

Nej, jag gillar det inte alls. Jag tycker att våra barn ska få ha sina långa sommarlov, som de alltid har fått. Det är en rättighet för barn och barnfamiljer, speciellt i ett land som Sverige där det är så kallt och ogästvänligt resten av året. Förstör då inte sommarlovet!

Jag ser inte varför alla barn och familjer ska straffas, för att vissa har skaffat barn under struliga förhållanden. Dessutom har dessa föräldrar möjlighet att ha barnen på fritis. Det är varken sämre eller bättre för de barnen det gäller att vara på fritis på sommaren än att gå i skolan på sommaren. Så man förstör för de barn vars föräldrar planerat bättre, alldeles i onödan.

• Kyrkby
    Camilla Carolina 1 skrev 2015-06-19 09:20:11 följande:

Nej, jag gillar det inte alls. Jag tycker att våra barn ska få ha sina långa sommarlov, som de alltid har fått. Det är en rättighet för barn och barnfamiljer, speciellt i ett land som Sverige där det är så kallt och ogästvänligt resten av året. Förstör då inte sommarlovet!

Jag ser inte varför alla barn och familjer ska straffas, för att vissa har skaffat barn under struliga förhållanden. Dessutom har dessa föräldrar möjlighet att ha barnen på fritis. Det är varken sämre eller bättre för de barnen det gäller att vara på fritis på sommaren än att gå i skolan på sommaren. Så man förstör för de barn vars föräldrar planerat bättre, alldeles i onödan.

Oj, här har vi Fru Bäst på att veta !
    Skrämmande resonemang, egoistiskt.
    Därtill enormt elakt skrivet " vissa skaffar barn under struliga förhållande " väldigt cyniskt och nervärderande. Vad vet du och vad har du för rätt att döma en " hel grupp " föräldrar.
    Lev du i din lilla skyddande värld, och njut av ett långt sommarlov, ett sommarlov som för många barn är ett rent helvete ! 
  • sextiotalist
    Kyrkby skrev 2015-06-19 09:25:37 följande:

Oj, här har vi Fru Bäst på att veta !

Skrämmande resonemang, egoistiskt.

Därtill enormt elakt skrivet " vissa skaffar barn under struliga förhållande " väldigt cyniskt och nervärderande. Vad vet du och vad har du för rätt att döma en " hel grupp " föräldrar.

Lev du i din lilla skyddande värld, och njut av ett långt sommarlov, ett sommarlov som för många barn är ett rent helvete ! 

Nu håller jag med dig om att man ska kliva utanför sin egen bubbla ibland.

Men jag vet inte vad kortare sommarlov skulle hjälpa de verkligen utsatta. Däremot bör man hjälpa de barnen absolut.

Förr i tiden fanns det familjer som tog emot sommarbarn och det skulle kunna vara en lösning
  • Alexi

Varför är det bättre för föräldrar med många kortare lov istället för ett långt? För det totala antalet lovveckor skulle väl vara ungefär detsamma? Jag tycker sommarlov är så härligt, vilken fantastisk känsla för barnen det är. Det är ju bara i lågstadiet de måste gå på fritids, sen får de den där härliga känslan av många veckors ledighet.

• Jises

Jag är lärare och vill bara inflika att många lärare har semestertjänst idag vilket innebär lika lång semester per år som alla andra och 40 timmars vecka. Jag har bara 2 veckors semester på hela sommaren.

Anledningen till att vissa lärare har ferietjänst är för att de jobbar 45 timmar i veckan och därför arbetar in semestern. I realiteten blir det närmare 55 timmars jobb i veckan för en låg lön. Lärare gör ett hästjobb och är väl förtjänta av några veckors extra lov. Jag pallade inte 55 timmars veckan och jobbar därför 40 timmar nu.

• Jises

Höll på att bli utbränd av allt jobb, från tidig morgon till sen kväll och dessutom dålig lön. Så ni som är avis på lärares sommarlov, tänk på vilket jobb de lagt ner och för vilken lön och utgå inte från att lärare=långt sommarlov för så är det inte.

• Jises

Höll på att bli utbränd av allt jobb, från tidig morgon till sen kväll och dessutom dålig lön. Så ni som är avis på lärares sommarlov, tänk på vilket jobb de lagt ner och för vilken lön och utgå inte från att lärare=långt sommarlov för så är det inte.

• Jises

Och även med 40 timmars tjänst kan man få jobba över. Glad att jag har 3 dags ledighet nu under midsommar så jag kan ta en dag och jobba och rätta skrivningar och komma ikapp.

• Jises

Utan övertid förstås. Sorry för inlägg off topic dock.

Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!