• Kyrkby

Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article20989623.ab

vill säga direkt att jag är långt ifrån M.

Detta var det bästa jag hört på länge, låt barnen gå tre terminer.
    Tänk så mkt det underlättar familjernas planeringar och stök med barnvakt, barnpassning och jag säg vad som inte blir lättare !

Kan tänka mig att de rika familjerna blir irriterade då dessa inte kan åka till sina sommar hus så länge som vanligt.
    Men tänk på alla stackars barn som slipper vara ensamma hemma under lovet för att de vuxna arbetar.

BRA FÖRSLAG !

• Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!
  • race
    Usaiminungdom skrev 2015-06-18 15:13:56 följande:

Det var ju på tiden. Sverige börjar morderniseras!

Själv växte jag upp i USA. Där var det tre terminer som gällde, skola från fem års ålder, talangklasser i matematik, naturkunskap, idrott och musik. Betyg från scratch.

Bra att Sverige tar efter.

Hörde även att BVC numera "undervisar" i hur man får sitt barn blöjfritt tidigare. I Sverige knatar många 2,5-åringar runt i blöja - helt bisarrt! Men det är en annan historia.

BRA, Sverige!

Fast i USA är det ju vanligt med att bli blöjfri när man är 3 år? Jag vet jättemånga familjer, där barnet har blivit det i den åldern.

Och i både New York och Virginia har barnen långa sommarlov, ofta från mitten/slutet av juni tills i början av september. Dock går många barn på camp, som är en dagverksamhet där de vanligen badar, sportar, leker, etc. Jag har själv bott i USA.
  • Camilla Carolina 1

Det här är ett lika dumt förslag, som sossarnas "SIA-skolan" på 1970-talet. Det gick aldrig igenom. Men tanken var i alla fall, att alla barn skulle gå i skola hela dagen, i stället för att vissa barn skulle få gå hem när skolan slutade och andra gå på fritis. Det ansågs mest rättvist och tog även bort motivationen för mammor att arbeta deltid eller vara hemmafruar, eftersom barnen ändå måste vara borta hela dagen. I stället skulle undervisning och fritisverksamhet varvas under dagen.

Det här förslaget är samma andas barn...

• Melinoe

Vad som behövs är bättre kvalitet på utbildningen.

Här, där jag bor, har de lika långt sommarlov om inte längre än i Sverige + vecko långa lov titt som tätt men barnen har en så mycket bättre utbildning. Maken gick i skola i England där loven är liknade här men nivån på utbildningen är så mycket högre än i Sverige.

• Camilla Carolina 1
    Melinoe skrev 2015-06-20 10:24:51 följande:

Vad som behövs är bättre kvalitet på utbildningen.

Här, där jag bor, har de lika långt sommarlov om inte längre än i Sverige + vecko långa lov titt som tätt men barnen har en så mycket bättre utbildning. Maken gick i skola i England där loven är liknade här men nivån på utbildningen är så mycket högre än i Sverige.

Vilken typ av skola gick han i - statlig eller privat? (Jag har också bott i England.) Det är enorma skillnader mellan de två grupperna, och även mellan skolor i båda grupperna beroende på var man bor. I inner city-skolor i London och i slummiga stadsdelar i andra städer såsom Manchester och Liverpool, finns det skolmiljöer som är så hemska att vi inte ens kan föreställa oss dem.

När barnen börjar skolan kan de inte äta med bestick, för de har endast fått ta något själv i kylen eller skafferiet och äta med händerna. Mamman har inte itts laga mat och samla barnen runt en måltid. Inte någonsin... Deras ordförråd är starkt bristfälligt för åldern, de saknar grundläggande kunskaper om sin omvärld, ofta är de även skadade redan i moderlivet p.g.a. moderns rökande, drickande och ibland narkotikamissbruk. Lärarna måste börja om från början med grundläggande uppfostran.

...och på den andra sidan skslan finns de finaste privatskolorna, dit eleverna handplockas med hjälp av anlagstester, och där föräldrarna - och barnens nannies och guvernanter - har tragglat med barnens undervisning ifrån småbarnsstadiet. Där finns det barn som läste börsnoteringarna som femåringar...
  • viseversa
    Kyrkby skrev 2015-06-18 17:00:32 följande:
    Gumman lilla, trampade jag dig på tårna, ursäkta .

Förstår att du inte vill ha tre terminer då försvinner lärarnas och din långa betalda sommarsemester, ngt som inga andra yrkesgrupper har.

Kan du inte se till barnens bästa utan bara försämring för  lärarnas ang tre lov ??
    Fan vad drug och otrevlig du är. Kan du inte ta att folk har olika åsikter. Btw har inte lärare ledigt hela sommaren. LÄS PÅ lite är mitt tips. idiot.
  • Lärarens

Sommarlovet skulle isf vara från mitten av juli och hela augusti, så kort skulle det ju inte vara. Sedan om det är bra eller dåligt är en annan femma. :D

• Alexi

Fast det är ju för sent utifrån hur den svenska sommaren är. Rimligt vore sommarlov från midsommar och framåt åtminsone.

• sextiotalist
    Alexi skrev 2015-06-20 11:40:17 följande:

Fast det är ju för sent utifrån hur den svenska sommaren är. Rimligt vore sommarlov från midsommar och framåt åtminsone.

Tonåringens sommarlov började en vecka innan midsommar
  • Rainbow gg

Som ung elev hade jag tyckt att det skulle vara det värsta som skulle kunna hända, vilken orättvisa! Men vad gjorde jag på mina sommarlov egentligen som inte hade gått att göra på 1,5 månad istället för nästan 3? Nä, inget. Och man glömmer mycket från skolan på sommarlovet också, dessutom har det alltid varit jätte mycket stress de sista veckorna i grundskolan för allt har inte hunnits med och då har det blivit prov i princip 5 gånger i veckan i 2-3 veckor. Klart man blir slutkörd och behöver sommarlov då, men om man hade mer tid till undervisningen och fortfarande 1,5 månad lov så ser jag inget problem egentligen.

Föräldrar som inte får bestämma sin semester, jaha vad synd men kommer inte era barn redan i kläm liksom? De får ju vara hemma nästan två månader utan er ändå?

Sommarjobba? Ja, visst, man har 1,5 månad på sig att jobba! Toppen ju! Och har man ändå ett barn som ska jobba så behöver man ju inte tänka på att lovet är för kort för att kunna göra något annat, barnet hade ju ändå jobbat hela lovet. Vill man ha ännu mer arbetserfarenhet så får man väl göra som andra och jobba extra under resten av året?

Sen verkar det vara rätt så många föräldrar som tycker att dom då inte får så mycket tid med sina barn. Men som jag tänker så blir det "lika mycket", 4v tillsammans och 8v ensamma eller 2v tillsammans och 4v ensamma.

Min åsikt är att det behövs mer tid i skolan på grund av att man inte hinner med allt man ska och behöver som elev. Sen måste ju lovet inte börja i mitten av juli och sluta i september, det skulle ju gå att börja i sista veckan i juni till exempel och sluta efter andra veckan i augusti, eller något annat. Det är ju inte ens ett färdigt förslag än om jag förstod rätt och man har bara gett exempel på redan existerande system där sommarlovet är förlagt så.

• Kyrkby
    Motorcykel skrev 2015-06-20 01:27:53 följande:
    Lär dig en sak! Om man startar en tråd så får man acceptera att andra har andra uppfattningar. Bemöt dina motdebattörer med respekt, fick du inte lära dig det i skolan?
    Här var det en liten gumma som var på dåligt humör Tungan ute
Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!