• Kyrkby

Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article20989623.ab

vill säga direkt att jag är långt ifrån M.

Detta var det bästa jag hört på länge, låt barnen gå tre terminer.
    Tänk så mkt det underlättar familjernas planeringar och stök med barnvakt, barnpassning och jag säg vad som inte blir lättare !

Kan tänka mig att de rika familjerna blir irriterade då dessa inte kan åka till sina sommar hus så länge som vanligt.
    Men tänk på alla stackars barn som slipper vara ensamma hemma under lovet för att de vuxna arbetar.

BRA FÖRSLAG !

• Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!
  • Kyrkby
    viseversa skrev 2015-06-20 11:06:32 följande:
    Fan vad drug och otrevlig du är. Kan du inte ta att folk har olika åsikter. Btw har inte lärare ledigt hela sommaren. LÄS PÅ lite är mitt tips. idiot.
    Hjärta
  • AstridA

Jag tycker inte det är ett bra förslag!
    Det kommer inte förbättra resultaten bara genom att det blir tre terminer.

Dock kan jag hålla med om att Svenska skolan behöver förändras då resultaten försämrats.
    Jag anser att man ska ta in åsikter från de som kan skolan bäst dvs lärarna. Men även eleverna kan ha bra och sunda åsikter som kan vara bra att ta i beaktning. 
    Gör en bra och väl genomarbetad enkät som skickas till alla utbildade lärare (även de som inte jobbar som lärare, för att få veta varför dom inte gör det och vad dom tycker ska förändras) där dom får svara på frågor vad som är viktigast, hur skolans arbete ska/kan läggas upp för att nå bästa resultat, hur kan man motivera eleverna osv. 

Kommer behövas ett jättejobb för att kunna  förbättra skolan men det måste bli förändringar annars kommer vi inte kunna konkurrera på lika villkor framöver. 

• kmb70
    Rainbow gg skrev 2015-06-20 12:09:39 följande:

Som ung elev hade jag tyckt att det skulle vara det värsta som skulle kunna hända, vilken orättvisa! Men vad gjorde jag på mina sommarlov egentligen som inte hade gått att göra på 1,5 månad istället för nästan 3? Nä, inget. Och man glömmer mycket från skolan på sommarlovet också, dessutom har det alltid varit jätte mycket stress de sista veckorna i grundskolan för allt har inte hunnits med och då har det blivit prov i princip 5 gånger i veckan i 2-3 veckor. Klart man blir slutkörd och behöver sommarlov då, men om man hade mer tid till undervisningen och fortfarande 1,5 månad lov så ser jag inget problem egentligen.

Föräldrar som inte får bestämma sin semester, jaha vad synd men kommer inte era barn redan i kläm liksom? De får ju vara hemma nästan två månader utan er ändå?

Sommarjobba? Ja, visst, man har 1,5 månad på sig att jobba! Toppen ju! Och har man ändå ett barn som ska jobba så behöver man ju inte tänka på att lovet är för kort för att kunna göra något annat, barnet hade ju ändå jobbat hela lovet. Vill man ha ännu mer arbetserfarenhet så får man väl göra som andra och jobba extra under resten av året?

Sen verkar det vara rätt så många föräldrar som tycker att dom då inte får så mycket tid med sina barn. Men som jag tänker så blir det "lika mycket", 4v tillsammans och 8v ensamma eller 2v tillsammans och 4v ensamma.

Min åsikt är att det behövs mer tid i skolan på grund av att man inte hinner med allt man ska och behöver som elev. Sen måste ju lovet inte börja i mitten av juli och sluta i september, det skulle ju gå att börja i sista veckan i juni till exempel och sluta efter andra veckan i augusti, eller något annat. Det är ju inte ens ett färdigt förslag än om jag förstod rätt och man har bara gett exempel på redan existerande system där sommarlovet är förlagt så.

Var i landet har barnen tre månader eller tolv veckor sommarlov?? Mina barn har i år 9 veckors lov, ungefär två månader alltså.
    Och är det så konstigt att man protesterar mot att inte få någon eller mycket kort semester tillsammans med sin familj?? Det är ju då man kopplar av tillsammans eller reser bort. Men man får kanske inte se till sin egen familj i en sån här fråga, utan bara tänka på andra barn som har för långa lov utan sysselsättning?
    Återigen, många kan inte välja sin semester själv, det är alltså långt ifrån säkert att man kan få ledigt på de korta loven mellan terminerna, som det då skulle bli.
  • summer63
    Kyrkby skrev 2015-06-20 12:42:02 följande:

Här var det en liten gumma som var på dåligt humör 

Och här var det en stor otrevlig gumma som lägger upp en tråd om ett ämne endast för att sedan använda härskarteknik för att trycka ner dom som svarar, har du inte lärt dig hyfs och vett vid 46 års ålder?
  • Melinoe
    Camilla Carolina 1 skrev 2015-06-20 10:36:07 följande:

Vilken typ av skola gick han i - statlig eller privat? (Jag har också bott i England.) Det är enorma skillnader mellan de två grupperna, och även mellan skolor i båda grupperna beroende på var man bor. I inner city-skolor i London och i slummiga stadsdelar i andra städer såsom Manchester och Liverpool, finns det skolmiljöer som är så hemska att vi inte ens kan föreställa oss dem.

När barnen börjar skolan kan de inte äta med bestick, för de har endast fått ta något själv i kylen eller skafferiet och äta med händerna. Mamman har inte itts laga mat och samla barnen runt en måltid. Inte någonsin... Deras ordförråd är starkt bristfälligt för åldern, de saknar grundläggande kunskaper om sin omvärld, ofta är de även skadade redan i moderlivet p.g.a. moderns rökande, drickande och ibland narkotikamissbruk. Lärarna måste börja om från början med grundläggande uppfostran.

...och på den andra sidan skslan finns de finaste privatskolorna, dit eleverna handplockas med hjälp av anlagstester, och där föräldrarna - och barnens nannies och guvernanter - har tragglat med barnens undervisning ifrån småbarnsstadiet. Där finns det barn som läste börsnoteringarna som femåringar...

Statlig katolsk skola, och om jag jämför med grundskolan jag gick i låg dem långt före. Detta var på 90-talet om det har betydelse, mellanstor stad i mellersta Sverige vs stor stad i närheten av London. Berättade även vad du skrev, och ja det finns barn som har det så dåligt men inget min man har erfarenhet från sin egen eller vänners uppväxt där alla var från kärnfamiljer, varje mål hemma åts tillsammans med fint bordsskick, mammorna jobbade deltid eller hemmafruar för att ta hand om sina barn.
  • Rainbow gg
    kmb70 skrev 2015-06-20 13:12:17 följande:

Var i landet har barnen tre månader eller tolv veckor sommarlov?? Mina barn har i år 9 veckors lov, ungefär två månader alltså.

Och är det så konstigt att man protesterar mot att inte få någon eller mycket kort semester tillsammans med sin familj?? Det är ju då man kopplar av tillsammans eller reser bort. Men man får kanske inte se till sin egen familj i en sån här fråga, utan bara tänka på andra barn som har för långa lov utan sysselsättning?

Återigen, många kan inte välja sin semester själv, det är alltså långt ifrån säkert att man kan få ledigt på de korta loven mellan terminerna, som det då skulle bli.

Bott i olika städer i Småland och har alltid haft nästan 3 månaders sommarlov både i grundskolan och gymnasiet. Ja, 10-11 veckor då. I år har jag det längsta sommarlovet någonsin i 13 veckor, universitetet. Men 6-8 veckor hade räckt gott och väl.
  • menhallå
    Rainbow gg skrev 2015-06-20 14:03:26 följande:
    Bott i olika städer i Småland och har alltid haft nästan 3 månaders sommarlov både i grundskolan och gymnasiet. Ja, 10-11 veckor då. I år har jag det längsta sommarlovet någonsin i 13 veckor, universitetet. Men 6-8 veckor hade räckt gott och väl.
    Härligt att du tyckte 6-8 veckor räckte! 

Jag pluggar nu, och jag har inte haft semester sedan jag tog studenten för 4 år sedan. I år ska jag äntligen få 3 veckor i Augusti ledigt, och samtidigt har jag lyckats få en del arbetslivserfarenhet och bli attraktiv arbetare i arbetsmarknaden i.om möjlighet att täcka upp vid semester. Visst jobbar jag extra annars, men fick jobbet tack vare annonser om sommarjobb. Detta kommer då tas bort från oss studenter, vår möjlighet att existera i arbetslivet utöver 10h/vecka anställningar som inte gör ett skvatt.

Nää, 8 veckor innebär att man har mycket mindre tid på sig att spara ihop pengar till resten av året, och en 6 veckors anställning på ett jobb är ett skämt. Stora delar av samhället är beroende av att studenter sommarjobbar under semestern, och ingen ledighet under många år är utslitande som f*n

Jag hade som mest 11 veckor ledigt på sommaren, och visst jag blev uttråkad efter en månad, men det var bra för mig att bli uttråkad. Barn ska inte ha varenda sekund planerad, att ha tråkigt är bra för barn helt enkelt. Jag gick även på fritids stora delar av sommaren, och det var inget konstigt med det alls! Detta med långa lov ger även de skoltrötta möjlighet att vila sig och göra sig redo för nästa år. 
  • Rainbow gg
    menhallå skrev 2015-06-20 17:46:10 följande:

Härligt att du tyckte 6-8 veckor räckte! 

Jag pluggar nu, och jag har inte haft semester sedan jag tog studenten för 4 år sedan. I år ska jag äntligen få 3 veckor i Augusti ledigt, och samtidigt har jag lyckats få en del arbetslivserfarenhet och bli attraktiv arbetare i arbetsmarknaden i.om möjlighet att täcka upp vid semester. Visst jobbar jag extra annars, men fick jobbet tack vare annonser om sommarjobb. Detta kommer då tas bort från oss studenter, vår möjlighet att existera i arbetslivet utöver 10h/vecka anställningar som inte gör ett skvatt.

Nää, 8 veckor innebär att man har mycket mindre tid på sig att spara ihop pengar till resten av året, och en 6 veckors anställning på ett jobb är ett skämt. Stora delar av samhället är beroende av att studenter sommarjobbar under semestern, och ingen ledighet under många år är utslitande som f*n

Jag hade som mest 11 veckor ledigt på sommaren, och visst jag blev uttråkad efter en månad, men det var bra för mig att bli uttråkad. Barn ska inte ha varenda sekund planerad, att ha tråkigt är bra för barn helt enkelt. Jag gick även på fritids stora delar av sommaren, och det var inget konstigt med det alls! Detta med långa lov ger även de skoltrötta möjlighet att vila sig och göra sig redo för nästa år. 

Nu förstår jag inte riktigt. Jag studerar också och jobbar både extra under terminerna samt hela somrarna. Förra sommaren jobbade jag på två jobb samtidigt och hade då 160% sysselsättning, jag hade en veckas semester och har ändå orkat ett helt skolår efter det. Behovet av sommarvikarier kommer ju inte heller minska bara för att loven blir kortare? Om studiemedel plus extrajobb inte räcker så kanske det är något annat som är fel?
  • Griseknoen35
    Rainbow gg skrev 2015-06-20 18:07:04 följande:
    Nu förstår jag inte riktigt. Jag studerar också och jobbar både extra under terminerna samt hela somrarna. Förra sommaren jobbade jag på två jobb samtidigt och hade då 160% sysselsättning, jag hade en veckas semester och har ändå orkat ett helt skolår efter det. Behovet av sommarvikarier kommer ju inte heller minska bara för att loven blir kortare? Om studiemedel plus extrajobb inte räcker så kanske det är något annat som är fel?
    Alla som pluggar kanske inte har möjlighet att studera 100% plus arbeta. Allvar och är inte som du.
Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!