Rainbow gg skrev 2015-06-20 14:03:26 följande:
Bott i olika städer i Småland och har alltid haft nästan 3 månaders sommarlov både i grundskolan och gymnasiet. Ja, 10-11 veckor då. I år har jag det längsta sommarlovet någonsin i 13 veckor, universitetet. Men 6-8 veckor hade räckt gott och väl.
Härligt att du tyckte 6-8 veckor räckte!
Jag pluggar nu, och jag har inte haft semester sedan jag tog studenten för 4 år sedan. I år ska jag äntligen få 3 veckor i Augusti ledigt, och samtidigt har jag lyckats få en del arbetslivserfarenhet och bli attraktiv arbetare i arbetsmarknaden
i.om möjlighet att täcka upp vid semester. Visst jobbar jag extra annars, men fick jobbet tack vare annonser om sommarjobb. Detta kommer då tas bort från oss studenter, vår möjlighet att existera i arbetslivet utöver 10h/vecka anställningar som inte gör ett skvatt.
Nää, 8 veckor innebär att man har mycket mindre tid på sig att spara ihop pengar till resten av året, och en 6 veckors anställning på ett jobb är ett skämt. Stora delar av samhället är beroende av att studenter sommarjobbar under semestern, och ingen ledighet under många år är utslitande som f*n
Jag hade som mest 11 veckor ledigt på sommaren, och visst jag blev uttråkad efter en månad, men det var bra för mig att bli uttråkad. Barn ska inte ha varenda sekund planerad, att ha tråkigt är bra för barn helt enkelt. Jag gick även på fritids stora delar av sommaren, och det var inget konstigt med det alls! Detta med långa lov ger även de skoltrötta möjlighet att vila sig och göra sig redo för nästa år.