Inlägg från: Rainbow gg |Visa alla inlägg
  • Rainbow gg

Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!

Som ung elev hade jag tyckt att det skulle vara det värsta som skulle kunna hända, vilken orättvisa! Men vad gjorde jag på mina sommarlov egentligen som inte hade gått att göra på 1,5 månad istället för nästan 3? Nä, inget. Och man glömmer mycket från skolan på sommarlovet också, dessutom har det alltid varit jätte mycket stress de sista veckorna i grundskolan för allt har inte hunnits med och då har det blivit prov i princip 5 gånger i veckan i 2-3 veckor. Klart man blir slutkörd och behöver sommarlov då, men om man hade mer tid till undervisningen och fortfarande 1,5 månad lov så ser jag inget problem egentligen.

Föräldrar som inte får bestämma sin semester, jaha vad synd men kommer inte era barn redan i kläm liksom? De får ju vara hemma nästan två månader utan er ändå?

Sommarjobba? Ja, visst, man har 1,5 månad på sig att jobba! Toppen ju! Och har man ändå ett barn som ska jobba så behöver man ju inte tänka på att lovet är för kort för att kunna göra något annat, barnet hade ju ändå jobbat hela lovet. Vill man ha ännu mer arbetserfarenhet så får man väl göra som andra och jobba extra under resten av året?

Sen verkar det vara rätt så många föräldrar som tycker att dom då inte får så mycket tid med sina barn. Men som jag tänker så blir det "lika mycket", 4v tillsammans och 8v ensamma eller 2v tillsammans och 4v ensamma.

Min åsikt är att det behövs mer tid i skolan på grund av att man inte hinner med allt man ska och behöver som elev. Sen måste ju lovet inte börja i mitten av juli och sluta i september, det skulle ju gå att börja i sista veckan i juni till exempel och sluta efter andra veckan i augusti, eller något annat. Det är ju inte ens ett färdigt förslag än om jag förstod rätt och man har bara gett exempel på redan existerande system där sommarlovet är förlagt så.

• Rainbow gg
    kmb70 skrev 2015-06-20 13:12:17 följande:

Var i landet har barnen tre månader eller tolv veckor sommarlov?? Mina barn har i år 9 veckors lov, ungefär två månader alltså.

Och är det så konstigt att man protesterar mot att inte få någon eller mycket kort semester tillsammans med sin familj?? Det är ju då man kopplar av tillsammans eller reser bort. Men man får kanske inte se till sin egen familj i en sån här fråga, utan bara tänka på andra barn som har för långa lov utan sysselsättning?

Återigen, många kan inte välja sin semester själv, det är alltså långt ifrån säkert att man kan få ledigt på de korta loven mellan terminerna, som det då skulle bli.

Bott i olika städer i Småland och har alltid haft nästan 3 månaders sommarlov både i grundskolan och gymnasiet. Ja, 10-11 veckor då. I år har jag det längsta sommarlovet någonsin i 13 veckor, universitetet. Men 6-8 veckor hade räckt gott och väl.
  • Rainbow gg
    menhallå skrev 2015-06-20 17:46:10 följande:

Härligt att du tyckte 6-8 veckor räckte! 

Jag pluggar nu, och jag har inte haft semester sedan jag tog studenten för 4 år sedan. I år ska jag äntligen få 3 veckor i Augusti ledigt, och samtidigt har jag lyckats få en del arbetslivserfarenhet och bli attraktiv arbetare i arbetsmarknaden i.om möjlighet att täcka upp vid semester. Visst jobbar jag extra annars, men fick jobbet tack vare annonser om sommarjobb. Detta kommer då tas bort från oss studenter, vår möjlighet att existera i arbetslivet utöver 10h/vecka anställningar som inte gör ett skvatt.

Nää, 8 veckor innebär att man har mycket mindre tid på sig att spara ihop pengar till resten av året, och en 6 veckors anställning på ett jobb är ett skämt. Stora delar av samhället är beroende av att studenter sommarjobbar under semestern, och ingen ledighet under många år är utslitande som f*n

Jag hade som mest 11 veckor ledigt på sommaren, och visst jag blev uttråkad efter en månad, men det var bra för mig att bli uttråkad. Barn ska inte ha varenda sekund planerad, att ha tråkigt är bra för barn helt enkelt. Jag gick även på fritids stora delar av sommaren, och det var inget konstigt med det alls! Detta med långa lov ger även de skoltrötta möjlighet att vila sig och göra sig redo för nästa år. 

Nu förstår jag inte riktigt. Jag studerar också och jobbar både extra under terminerna samt hela somrarna. Förra sommaren jobbade jag på två jobb samtidigt och hade då 160% sysselsättning, jag hade en veckas semester och har ändå orkat ett helt skolår efter det. Behovet av sommarvikarier kommer ju inte heller minska bara för att loven blir kortare? Om studiemedel plus extrajobb inte räcker så kanske det är något annat som är fel?
  • Rainbow gg
    Griseknoen35 skrev 2015-06-20 18:23:14 följande:
    Alla som pluggar kanske inte har möjlighet att studera 100% plus arbeta. Allvar och är inte som du.
    Nej men då får man ju ta studielån? Vad är det stora problemet?
  • Rainbow gg
    menhallå skrev 2015-06-20 21:32:50 följande:

Problemet är att med endast ca 6 veckors lov kommer endast de som har möjlighet att extra jobba under året att bli anställda under dessa veckor, och ordinarie får det tuffare med semester i.om att det är dyrt att anställa nytt folk för sådan kort period. 

Alla kan inte jobba under terminerna pga olika tuff studiebörda, olika behov, olika stresstålighet, en del behöver mer tid för att plugga och förstå osv. Att du klarar dig på en veckas semester är ju super kul för dig, men återigen så är det så att det är inte något vi alla klarar av. Året efter studenten jobbade jag heltid trots att jag hade helt gått in i väggen pga studierna, sommaren efter det jobbade jag 6 dagars veckor eller 50tim natt, förra sommaren sköt jag upp semestern på mitt heltids jobb, men fick aldrig semester pga att jag slutade där. Nu under året jobbar jag 14-21h veckor jag inte har tenta. 

Jag kommer få sommarjobb eftersom jag jobbar under året och har attraktiv erfarenhet sedan tidigare, men hela systemet drabbar otroligt många sektorer och människor negativt. 

Dessutom är inte USAs system något att sträva efter eftersom det är så otroligt trasigt och barnen där är sönderstressade. 

Å andra sidan så läser man ju bara en kurs åt gången på universitetet medan man i grundskolan läser allt på en gång. Och det är ju främst grundskolan jag menar, för där är det så himla mycket att det är svårt att hinna med, där är det lätt att halka efter i ett ämne och bara knappt slinka förbi med vad dagens motsvarighet för Godkänt är. Men i min egen erfarenhet så är det för lätt att få godkänt fast man inte kan egentligen. Jag tycker att det är en bra idé att få mer tid i skolan men hela undervisningen är väldigt kass. Det är ju bra att börja någonstans men jag tycker inte heller att det nödvändigtvis måste vara sommarlovet man börjar med. Lärarutbildningen, storleken på klasserna, möjligheter till extra hjälp osv osv. är några saker som jag tycker borde vara viktigare, men loven är fortfarande väldigt långa. Sen måste ju inte alla ha lika långa lov heller. Säg att de yngsta har lika långt som nu, när man bara lär sig svenska och matte, och minskar lite på lovet när man har många fler ämnen i högstadiet och gymnasiet exempelvis. Sedan skulle universiteten kunna ha långt lov igen, eftersom man bara läser en kurs åt gången. Det går ju att vrida och vända på hur som helst men inget kommer ju att passa alla ändå
Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!