• Kyrkby

Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article20989623.ab

vill säga direkt att jag är långt ifrån M.

Detta var det bästa jag hört på länge, låt barnen gå tre terminer.
    Tänk så mkt det underlättar familjernas planeringar och stök med barnvakt, barnpassning och jag säg vad som inte blir lättare !

Kan tänka mig att de rika familjerna blir irriterade då dessa inte kan åka till sina sommar hus så länge som vanligt.
    Men tänk på alla stackars barn som slipper vara ensamma hemma under lovet för att de vuxna arbetar.

BRA FÖRSLAG !

• Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!
  • Tocopherol

När jag själv var barn så kommer jag ihåg hur plågsamma dom där sista veckorna av sommarlovet var. Jag behövde mental stimulans - hjärnan blev ju verkligen jordnötssmör under lovet. Så jag tycker det är bara att det är 6 veckor max - sen behöver man komma tillbaka till skolan. Plus att man får lite längre pauser mellan terminerna resten av året.

• Lurvenpajsaren
    Tocopherol skrev 2015-06-18 17:05:23 följande:

I Australien så har barnen 4 terminer (mellan 8-12 veckor långa) med 2 veckor lov i mellan, förutom sommarlovet som är 6 veckor långt. Det tycker jag är ganska bra, men det är svårt att pussla med alla lov ibland. 

Jag har arbetat utomlands med olika skolsystem och upplever, som du skriver med detta exempel, att många föräldrar stressas mer av detta. Högutbildade med höga inkomster har ofta råd att lösa det, men många får det väldigt jobbigt.
  • Tocopherol
    Lurvenpajsaren skrev 2015-06-18 17:09:39 följande:
    Jag har arbetat utomlands med olika skolsystem och upplever, som du skriver med detta exempel, att många föräldrar stressas mer av detta. Högutbildade med höga inkomster har ofta råd att lösa det, men många får det väldigt jobbigt.
    Jag har bara 5 veckor semester så självklart blir det jobbigt och dyrt. Men, det blir ju inte bättre för att det är 10 veckors ledighet på rad. Barnen har 10 veckor per år hurusom, och vi vuxna har 5 veckor. Så självklart måste man lösa med barnomsorg ibland. Sen märker jag på min son att han är jättetrött i slutet på terminerna, han behöver en paus. Sen om det är att gå på fritids eller vara hemma spelar mindre roll, det handlar ändå om fri lek på ett annat sätt än i skolan.
  • Aniiee
    Lurvenpajsaren skrev 2015-06-18 17:09:39 följande:
    I Sverige löses detta enkelt med den samhällsservice vi har. Fritids går väldigt många 7-14åringar på redan under hela eller delar av sommarlovet. Första 2-3 och sista 2-3 veckorna är vanligast. Whoop, "det faktiska sommarlovet" (då ungarna faktiskt är bara hemma) är redan ungefär 6 veckor för väldigt många.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Kyrkby
    Lurvenpajsaren skrev 2015-06-18 17:07:11 följande:
    Skaffa dig ett självförtroende först och lite självkänsla så mår du nog bättre, och kan hantera skilda åsikter i framtiden.

Självklart skulle du hacka på ferietjänsten. Självklart. Antagligen för att det suger så att inte få uppleva det själv. Men nej, jag arbetar med semestertjänst och om du inte känner till skillnaden så råder jag dig pedagogiskt att söka information om det.

Önskar dig en trevlig sommar och har härmed lämnat min åsikt i frågan, men att debattera med småsinta individer utan respekt för det fria ordet får vara. Där går gränsen för vilka som är värda min uppmärksamhet.
    Ber att få önska Lärarinnan en trevlig Midsommar och ett skööönt långt sommarlov.Solig
  • Tow2Mater
    Usaiminungdom skrev 2015-06-18 15:13:56 följande:

Själv växte jag upp i USA. Där var det tre terminer som gällde, skola från fem års ålder, talangklasser i matematik, naturkunskap, idrott och musik. Betyg från scratch.

Bra att Sverige tar efter.

Hmm.... vilken delstat finns det i? Aldrig hort om detta.
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2015-06-19 03:29:11 följande:
    Hmm.... vilken delstat finns det i? Aldrig hort om detta.
    Låter som någon elitskola. Fast även där börjar ju ungarna först vid 7 års ålder (några har pre-scool från 5 eller 6) och får betyg först i 3an, de skolor jag känner till.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • älskarlivet81
    Kyrkby skrev 2015-06-18 18:18:37 följande:

Ber att få önska Lärarinnan en trevlig Midsommar och ett skööönt långt sommarlov.

Ett sommarlov som består av 5 veckors semester och i övrigt är det injobbad tid..
  • älskarlivet81
    Kyrkby skrev 2015-06-18 18:18:37 följande:

Ber att få önska Lärarinnan en trevlig Midsommar och ett skööönt långt sommarlov.

Ett sommarlov som består av 5 veckors semester och i övrigt är det injobbad tid..
  • sextiotalist

Jag är tudelad. Jag märker hur trött tonåringen har varit inför sommarelovet och då har det ändå varit två stycken veckolånga ledigheter.

Nja jag ser inga större vinster med detta.

USA har långa sommarlov de också. Det kanske är olika på delstatsnivå. Jag har vänner bosatta i USA och deras barn börjar och slutar sommarlovet ungefär som barnen i Sverige. Kan diffa någon vecka.

Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!