Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!

Ja, jag har alltid undrat varför svenska ungar har så vansinnigt långt sommarlov. Det är inte nyttigt att vara ledig så länge i sträck. Det finns forskning på det.

1-3 veckor i taget är bättre. Jag är helt för både 3 och 5 terminer (jag hade 5 terminer i Japan, en del skolor har 3/6, beroende på hur man räknar.)

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee
    Lurvenpajsaren skrev 2015-06-18 17:09:39 följande:
    Jag har arbetat utomlands med olika skolsystem och upplever, som du skriver med detta exempel, att många föräldrar stressas mer av detta. Högutbildade med höga inkomster har ofta råd att lösa det, men många får det väldigt jobbigt.
    I Sverige löses detta enkelt med den samhällsservice vi har. Fritids går väldigt många 7-14åringar på redan under hela eller delar av sommarlovet. Första 2-3 och sista 2-3 veckorna är vanligast. Whoop, "det faktiska sommarlovet" (då ungarna faktiskt är bara hemma) är redan ungefär 6 veckor för väldigt många.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2015-06-19 03:29:11 följande:
    Hmm.... vilken delstat finns det i? Aldrig hort om detta.
    Låter som någon elitskola. Fast även där börjar ju ungarna först vid 7 års ålder (några har pre-scool från 5 eller 6) och får betyg först i 3an, de skolor jag känner till.
Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!