Camilla Carolina 1 skrev 2015-06-20 10:36:07 följande:
Vilken typ av skola gick han i - statlig eller privat? (Jag har också bott i England.) Det är enorma skillnader mellan de två grupperna, och även mellan skolor i båda grupperna beroende på var man bor. I inner city-skolor i London och i slummiga stadsdelar i andra städer såsom Manchester och Liverpool, finns det skolmiljöer som är så hemska att vi inte ens kan föreställa oss dem.
När barnen börjar skolan kan de inte äta med bestick, för de har endast fått ta något själv i kylen eller skafferiet och äta med händerna. Mamman har inte itts laga mat och samla barnen runt en måltid. Inte någonsin... Deras ordförråd är starkt bristfälligt för åldern, de saknar grundläggande kunskaper om sin omvärld, ofta är de även skadade redan i moderlivet p.g.a. moderns rökande, drickande och ibland narkotikamissbruk. Lärarna måste börja om från början med grundläggande uppfostran.
...och på den andra sidan skslan finns de finaste privatskolorna, dit eleverna handplockas med hjälp av anlagstester, och där föräldrarna - och barnens nannies och guvernanter - har tragglat med barnens undervisning ifrån småbarnsstadiet. Där finns det barn som läste börsnoteringarna som femåringar...
Statlig katolsk skola, och om jag jämför med grundskolan jag gick i låg dem långt före. Detta var på 90-talet om det har betydelse, mellanstor stad i mellersta Sverige vs stor stad i närheten av London. Berättade även vad du skrev, och ja det finns barn som har det så dåligt men inget min man har erfarenhet från sin egen eller vänners uppväxt där alla var från kärnfamiljer, varje mål hemma åts tillsammans med fint bordsskick, mammorna jobbade deltid eller hemmafruar för att ta hand om sina barn.