Inlägg från: Angora |Visa alla inlägg
  • Angora

Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!

Som lärarstuderande och vikarie inom skolan tror jag inte att loven är "boven" till fallande betyg. På vilket sätt skulle kortare lov, längre terminer ge högre resultat?

Jag har på ett par skolor mötts av lärare som är trötta, som inte ser utanför boxen. De trampar runt i gamla hjulspår och jag har direkt blivit mött på ett mycket märkligt sett: "har du verkligen tänkt igenom detta, fy fan, du kommer aldrig lyckas med eleverna idag.. de är omöjliga. Jag orkar inte, dålig lön, dålig arbetsplats" osv.. 

Alla är definitivt inte så, jag anslöt mig till de lärarna som fortfarande brinner för sitt yrke och är kreativa. Jag hoppade in på olika lärares lektioner för att observera och jag såg en mycket stor skillnad hos de olika grupperna av lärare. Jag, som vikare med ny glöd välkomnades av eleverna, de ville inte att jag skulle sluta. 

Någonstans säger mig att lärarna (de som tappat helt) måste få någon fortbildning, eller byt yrke! Det gäller alla som jobbar med människor. Eleverna måste också ha lite krav på sig hemifrån. Lärare och föräldrar borde samverka mer. Inte skylla på varandra. 

Lärarutbildningen är också ett skämt! Jag läser på ett av de med högst anseende, och är trots allt missnöjd. Föreläsarna är ofta forskare, utan undervisningserfarenhet, vi studenter kan alltså inte få tips utan vi förväntas bli lärare först när vi kommer ut och får erfarenhet. Vi ska ha didaktik på utbildningen men den är under all kritik. Man behöver vara kreativ själv och se den stora bilden. Själv har jag inga problem med det men jag ser mina studiekamraters hopplösa uttryck i ögonen dagligen. 
    Några av dem borde inte ens vara där, de som uttryckligen säger att de bara pluggar för csn. 

Skolan hänger i första hand på lärarnas kompetens och vilja, samt möjligheterna att använda sig av det. Dvs resurser! Och inför framtiden bör man ändra antagningen till lärarutbildningen, så att "rätt" personer kommer in. Det handlar sällan om betyg, utan snarare ett gediget intresse. Intervjuer kanske?! 

Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!