• Anonym (Barnlös)

PCO, Pergotime, ÄL test. Någon med erfarenheter!?

Känner mig rätt vilsen i soppan om man säger så och undrar om det finns någon med egna erfarenheter. Jag vet ju att det skiljer sig och kan skilja sig väldigt mycket, men jag skulle ändå vilja ha lite input.

Jag tog sista tabletten Pergotime i tisdags och nu ikväll visade ägglossningstestet positivt.. kan det verkligen stämma?

Alla säger så himla olika om huruvida personer med PCO kan lita på ÄL testerna eller ej och detsamma gäller personer som behandlas med Pergotime. Min läkare sa att jag skulle ÄL testa, så därför har jag gjort det men nu känns det som sagt väldigt konstigt att jag visar positivt redan på dag 2!? Dock kom min mens efter senaste kuren Pergotime inte fören knappt 6 veckor efter sista tabletten, om nu det har någon betydelse..?

• Svar på tråden PCO, Pergotime, ÄL test. Någon med erfarenheter!?
  • Snobbs
    TheRealMe skrev 2015-06-26 15:57:38 följande:

Hur går det för er tjejer?

Jag är inne på dag 5 av mensen o det verkar som den börjar avta. Aldrig hänt innan få jag brukar har mens i 7 dagar. Kan det vara tabletterna?

Jag tror också det är tabletterna. Har mens from hell verkligen. Jag blödde igenom dubbla mensskydd dag 2-4 och är nu på dag 6 och tror det håller på 1-3 dagar till...
  • Sötistilde

Hej! Någon som vet om det är någon idé att fortsätta äta enkelkur pergotime om man inte fick ÄL på kur 2, vet ej om jag fick med kur 1, eller är det bättre att äta dubbel..? Tänkte om man nu inte fått ÄL på kur 1, el 2 kommer man få på kur 3 , 4 osv?!?
    Tacksam för svar!

• Anonym (Barnlös)
    Sötistilde skrev 2015-06-26 19:45:51 följande:

Hej! Någon som vet om det är någon idé att fortsätta äta enkelkur pergotime om man inte fick ÄL på kur 2, vet ej om jag fick med kur 1, eller är det bättre att äta dubbel..? Tänkte om man nu inte fått ÄL på kur 1, el 2 kommer man få på kur 3 , 4 osv?!?
    Tacksam för svar!

Gyn sa till mig att om jag inte ägglossade på första kuren enkel dos så skulle vi höja till dubbel. Så jag hade gjort det..
  • TheRealMe
    Anonym (Barnlös) skrev 2015-06-26 17:39:43 följande:
    Det går inge vidare här.. har mensvärk från helvetet, men ännu ingen mens. Kommer väl imorgon :(

Jag tror det kan vara tabletterna ja. Har också bara haft fem dagar.
    Neeeej hoppas inte mensen dyker upp :(.

Ok men bra o veta det. Skönt isf o ha mindre dagar med blödning hahaha
  • Anonym (Barnlös)
    TheRealMe skrev 2015-06-27 01:41:00 följande:
    Neeeej hoppas inte mensen dyker upp :(.

Ok men bra o veta det. Skönt isf o ha mindre dagar med blödning hahaha
    Jodå.. den kom igår :( Så nu väntar en månads paus från pergotabletterna och sedan den fjärde omgången.. tar det sig inte då får jag vänta tills september då det blir spolning..
  • TheRealMe
    Anonym (Barnlös) skrev 2015-06-28 12:24:27 följande:
    Jodå.. den kom igår :( Så nu väntar en månads paus från pergotabletterna och sedan den fjärde omgången.. tar det sig inte då får jag vänta tills september då det blir spolning..
    Neeeej osis verkligen för oss alla :(.

Så nu får ni försöka på egen hand då?
  • Anonym (Barnlös)
    TheRealMe skrev 2015-06-28 13:01:24 följande:
    Neeeej osis verkligen för oss alla :(.

Så nu får ni försöka på egen hand då?
    Ja, det blir på egen hand en månad.. om det nu går. Vet inte riktigt hur jag gör om det då inte blir någon ägglossning denna månad och gyn ville att jag skulle äta pergo i nästa cykel... :/

Jag har faktiskt tänkt prova att äta lchf kost. Har läst om många som blivit hjälpta av det vid PCOS... vill liksom göra allt jag kan.

Ja, det är osis för oss alla :/ mår inte psykiskt bra av att det ska bli en sådan kamp med hopp som släcks om och om igen. Det tar på energin och glädjen.
  • TheRealMe
    Anonym (Barnlös) skrev 2015-06-28 13:20:56 följande:
    Ja, det blir på egen hand en månad.. om det nu går. Vet inte riktigt hur jag gör om det då inte blir någon ägglossning denna månad och gyn ville att jag skulle äta pergo i nästa cykel... :/

Jag har faktiskt tänkt prova att äta lchf kost. Har läst om många som blivit hjälpta av det vid PCOS... vill liksom göra allt jag kan.

Ja, det är osis för oss alla :/ mår inte psykiskt bra av att det ska bli en sådan kamp med hopp som släcks om och om igen. Det tar på energin och glädjen.
    Har du tänkt kanske att skippa ägglossningstest o bara köra på? Kanske mindre stress?

Klart man inte mår psykiskt bra :(. Det är ju inte kul när man misslyckas varje månad! Jag förstår att allt känns så orättvist men jag lovar dig det kommer ske för er. Ge inte upp bara!
    Tänk positivt även om det är svårt, försök iaf :).

Min mens var kort denna månad. Kan man räkna med dag sex som mensdag då jag bara hade bruna flytningar?
    Ska börja testa mig på dag 10 tänkte jag! Får man ägglossning samma som förra månaden?
  • Anonym (Barnlös)
    TheRealMe skrev 2015-06-28 20:29:51 följande:
    Har du tänkt kanske att skippa ägglossningstest o bara köra på? Kanske mindre stress?

Klart man inte mår psykiskt bra :(. Det är ju inte kul när man misslyckas varje månad! Jag förstår att allt känns så orättvist men jag lovar dig det kommer ske för er. Ge inte upp bara!
    Tänk positivt även om det är svårt, försök iaf :).

Min mens var kort denna månad. Kan man räkna med dag sex som mensdag då jag bara hade bruna flytningar?
    Ska börja testa mig på dag 10 tänkte jag! Får man ägglossning samma som förra månaden?
    Jag vet inte hur vi ska göra med ÄL tester.. vet ju att jag haft ÄL dag 18-19 de senaste tre gångerna med pergo, så antingen händer det då om det ens händer.

Vet inte hur man ska räkna den dagen med bruna flytningar.. jag hade nog räknat den som mensdag, men det är ju jag det ;)

Jag har som jag skrev ovan fått ÄL dag 18-19 alla tre månaderna med pergo. Gyn sa att det brukar vara så att man får nästan exakt samma dagar, men det kan säkert variera lite.
  • TheRealMe
    Anonym (Barnlös) skrev 2015-06-28 20:48:11 följande:
    Jag vet inte hur vi ska göra med ÄL tester.. vet ju att jag haft ÄL dag 18-19 de senaste tre gångerna med pergo, så antingen händer det då om det ens händer.

Vet inte hur man ska räkna den dagen med bruna flytningar.. jag hade nog räknat den som mensdag, men det är ju jag det ;)

Jag har som jag skrev ovan fått ÄL dag 18-19 alla tre månaderna med pergo. Gyn sa att det brukar vara så att man får nästan exakt samma dagar, men det kan säkert variera lite.
    Men du ska ju självklart göra det som du känns bäst för dig :).

Ok men då får man börja testa sig snart då! Så skönt att det är sista veckan innan semstern så man kan ta det lugnt sen o slippa stressa!!
Svar på tråden PCO, Pergotime, ÄL test. Någon med erfarenheter!?