• Anonym (Barnlös)

PCO, Pergotime, ÄL test. Någon med erfarenheter!?

Känner mig rätt vilsen i soppan om man säger så och undrar om det finns någon med egna erfarenheter. Jag vet ju att det skiljer sig och kan skilja sig väldigt mycket, men jag skulle ändå vilja ha lite input.

Jag tog sista tabletten Pergotime i tisdags och nu ikväll visade ägglossningstestet positivt.. kan det verkligen stämma?

Alla säger så himla olika om huruvida personer med PCO kan lita på ÄL testerna eller ej och detsamma gäller personer som behandlas med Pergotime. Min läkare sa att jag skulle ÄL testa, så därför har jag gjort det men nu känns det som sagt väldigt konstigt att jag visar positivt redan på dag 2!? Dock kom min mens efter senaste kuren Pergotime inte fören knappt 6 veckor efter sista tabletten, om nu det har någon betydelse..?

• Svar på tråden PCO, Pergotime, ÄL test. Någon med erfarenheter!?
  • TheRealMe

Hej jag har ingen erfarenhet själv när det kommer till pergotime då jag i lördags avslutade min första kur. Vi har försökt i över 1 år nu men har haft en oregelbunden mens ( har ett barn som blev till på 2:à försökte ).

Min läkare sa oxå att jag skulle testa med ägglossningstest! idag fick jag en blinkande gubbe :).

• Anonym (Barnlös)
    TheRealMe skrev 2015-06-04 23:09:55 följande:

Hej jag har ingen erfarenhet själv när det kommer till pergotime då jag i lördags avslutade min första kur. Vi har försökt i över 1 år nu men har haft en oregelbunden mens ( har ett barn som blev till på 2:à försökte ).

Min läkare sa oxå att jag skulle testa med ägglossningstest! idag fick jag en blinkande gubbe :).

Okej.. då är det iaf en till läkare som säger att man ska testa med ÄL test. Jag hade glad gubbe igår kväll som sagt, men nu på morgonen en tom ring.. 
  • Pimpinellan

Ursäkta,men vilka dagar tog du Pergo egentligen? Vanligt är dag 5-9 och du säger att du är på dag 3. Får inte ihop det bara ...Flört  Om du brukar få negativa test och fick negativt idag kan du nog lita på det. Ständigt positiva går inte lita på däremot.

• TheRealMe

Så har du haft din ägglossning redan nu då? Idag hade jag en blinkande gubbe igen så förhoppningsvis slår det över till en fast gubbe om några dagar :).

Fick du några biverkningar av Pergo?

• Anonym (Barnlös)
    Pimpinellan skrev 2015-06-05 16:28:07 följande:

Ursäkta,men vilka dagar tog du Pergo egentligen? Vanligt är dag 5-9 och du säger att du är på dag 3. Får inte ihop det bara ...Flört  Om du brukar få negativa test och fick negativt idag kan du nog lita på det. Ständigt positiva går inte lita på däremot.

Jag åt pergo från dag 5 på mensen till dag 9, precis som läkaren sagt. I tisdags tog jag sista tabletten och igår visade ÄL testet positivt, alltså på dag 2 efter avslutande pergo tablett.

Idag hade jag negativt ÄL test.
  • Anonym (Barnlös)
    TheRealMe skrev 2015-06-05 21:20:32 följande:

Så har du haft din ägglossning redan nu då? Idag hade jag en blinkande gubbe igen så förhoppningsvis slår det över till en fast gubbe om några dagar :).

Fick du några biverkningar av Pergo?

Jag vet inte... känns väldigt tidigt om det verkligen var ÄL igår. Litar inte riktigt på det. Vilket test använder du?

Alla tre gångerna mer pergo har jag blivit väldigt lättstött och känslosam.
  • Snobbs

Det kan stämma men mer troligt att tabletterna gav falsk positiv.

Själv har jag äl cd 28 med pergo, alltså jag får ägglossning när en normal tjej får ny mens.

Stickorna visar blankt ingenting fram till äl men jag börjar inte testa så tidigt som du gjorde. Får positivt en dag och sedan syns ett jättesvagt streck fram till mens/graviditet.

• Anonym (Barnlös)
    Snobbs skrev 2015-06-05 21:46:57 följande:

Det kan stämma men mer troligt att tabletterna gav falsk positiv.

Själv har jag äl cd 28 med pergo, alltså jag får ägglossning när en normal tjej får ny mens.

Stickorna visar blankt ingenting fram till äl men jag börjar inte testa så tidigt som du gjorde. Får positivt en dag och sedan syns ett jättesvagt streck fram till mens/graviditet.

Anledningen till att jag testade så tidigt var att jag fick ÄL flytningar, annars hade jag inte testat så tidigt. Men då kanske det är som du skrev, att det var tabletterna som gav falskt... 
  • TheRealMe
    Anonym (Barnlös) skrev 2015-06-05 21:41:53 följande:
    Jag vet inte... känns väldigt tidigt om det verkligen var ÄL igår. Litar inte riktigt på det. Vilket test använder du?

Alla tre gångerna mer pergo har jag blivit väldigt lättstött och känslosam.
    Min läkare sa att jag skulle ta mina tabletter från dag 3-7. dag 7 tog min mens slut! sen att jag skulle börja testa mig med ägglossningstest från dag 11 till 15. nu är det dag 13 o imorse fick jag en fast gubbe :)

Jag testar med Clearblues dubbel hormonidikator.  Den ska ge utslag att du e fertil dagarna innan du ska ha ägglossning så ökar det chanserna för att bli gravid tydligen.. 

Har du pratat med din läkare?
  • Anonym (Barnlös)
    TheRealMe skrev 2015-06-06 07:44:39 följande:
    Min läkare sa att jag skulle ta mina tabletter från dag 3-7. dag 7 tog min mens slut! sen att jag skulle börja testa mig med ägglossningstest från dag 11 till 15. nu är det dag 13 o imorse fick jag en fast gubbe :)

Jag testar med Clearblues dubbel hormonidikator.  Den ska ge utslag att du e fertil dagarna innan du ska ha ägglossning så ökar det chanserna för att bli gravid tydligen.. 

Har du pratat med din läkare?
    Okej.. jag åt från dag 5-9 och det har jag gjort alla tre gånger, men vad jag förstått så har det inte så stor betydelse om man äter från dag 3-7 eller 5-9.

Jaha okej.. jag har använt Clearblues vanliga digitala men den visar ju bara en fast gubbe eller en tom ring. Kanske hade varit bättre med den du använder.

Du menar om jag pratat med henne nu, kring denna tidiga eventuella ägglossning? ;) Det har jag inte gjort. Jag väntar några dagar och börjar testa som jag gjorde förra månaden mellan dag 11-16 ungefär och sen är det bara att vänta på mens eller icke mens. :)
Svar på tråden PCO, Pergotime, ÄL test. Någon med erfarenheter!?