• Linda8110

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Cyanea skrev 2015-11-13 13:19:38 följande:

Idag har jag lyckats dra till fogarna igen... Fick sån där låsning i benet imorse - AJ. Så nu blir det inget slarv med bältet på några dar och jag är väldigt inne på en sån där fantastisk kudde ;)

Men det är fredag idag!!! Om två dar ska jag på spa med mamma och syster vilket ska bli underbart! 

Sen förvånade maken mig häromdagen. Han är väldigt engagerad och involverad i graviditeten på alla sätt och vis, men det brukar vara jag som är planerande och gör upp tidsplaner för allt. Men nu kom han och frågade om vi ska beställa vagnen imorgon. SKRIK, tänkte jag. Är det verkligen dags?! Och det är det nog. Går in i v. 30 imorrn. Leveranstiden är 6-8 veckor och jag vill ha den minst två veckor innan BF (helst inte senare än så då jag fortfarande är beredd på tidig födsel samt skulle behöva vagnträna mina monster). Så... imorgon blir det kanske vagn. Sjukt. 

Hoppas att ni har en fin fredag därute. Massor med kramar <3 

Haha ja vi MÅSTE verkligen börja kika på vagn snart!!! Och typ en byrå eller något att ha bebisens saker i (har inget att lägga något i) och en bilstol... Och ett sådant där underlag som man byter blöja på. Blir blöjbyte på köksbord här hemma haha! Men Gud det är sååå tråkigt så vi drar oss verkligen för det... Kläder är mysigt att köpa men allt annat är ju bara bläää! Vill inte ha grejer, jag vill ha min bebis :)
  • Linda8110

En fråga till er här inne som ej är gifta! Det är ju en massa praktiska saker som ska göras då för gemensam vårdnad samt bekräfta faderskap. Är det någon som vet om man kan göra detta innan barnet föds eller måste man sköta sådant efteråt?

• Linda8110
    Cyanea skrev 2015-11-13 15:55:03 följande:
    Man måste inte, men vill man ha en innan bebis kommer kan det vara dags ;) Jag slår vad om att vi knappt kommer använda vagn i början! Helst vill jag använda bärsjal. Byrå måste vi också ha, vi har verkligen inte en liten millimeter över till hennes kläder...! Men bilstol sa Babyproffsen att de alltid har inne och att det inte behöver beställas i förväg, så det kan man vänta med att köpa tills man ska hem (och skickar karln att handla :P) i princip. 

Vill också ha min bebis! Fast jag vill att hon stannar därinne ett bra tag till... fast jag vill ha henne nu!! ;) 
    Haha ja du är så klok! Tur du finns :)
  • Linda8110
    Cyanea skrev 2015-11-14 14:26:26 följande:

Idag går jag in i v. 30 :D Lillskrutten ska visst börja närma sig 1,5 kg och 40 cm (!!!) - wow!

Jag verkar fortfarande inte ha lagt på mig så mycket vikt i kroppen, låren är som de brukar, rumpan är mindre men bysten och magen är större. Imorse vägde jag in mig på hela 79,2 kg!!!!! Det är nästan 20 kg mer än jag väger i mina smalare perioder, 15 kg mer än jag någonsin vägt i hela mitt liv. Om vi ska göra IVF igen och behöver försöka mer än en insättning ska jag se till att gå ner alla "hormon-kilon" mellan försöken, det var inte så optimalt att gå upp så mycket som jag gjorde under våra tre täta FET... Jag vägde redan 6 kg mer än min högsta "trivselvikt" när jag blev gravid, och det känns ju verkligen nu ;) Så egentlig viktuppgång under graviditeten: 8,2 kg. 

Idag har vi beställt vagnen - SKRIK!!! Vi har bara lagt beställningen och har ett datum den ska finnas på affären för oss att hämta, så vi kommer inte ha den förrän i januari. Men det känns stort! Och läskigt...! Sen fick jag en UNDERBAR amnings/gravidkudde av min man <3 Har haft så ont och svårt att sova ett tag, så nu ska jag prova den. Har provat den i sängen för en stund sedan, och det känns SÅ bra! Maken provade en bärsjal och jag är helt kär. En sån ska vi definitivt ha :D 

Hoppas att ni har en härlig helg :D Kram på er <3 

Modigt!!!!!! Vad blev det för vagn?
  • Linda8110
    Cyanea skrev 2015-11-14 16:56:04 följande:
    Tack, det var verkligen modigt från min sida som får panik bara över att köpa en liten body :P Vi vågade bara för att säljaren intygade att man kan häva köpet när som helst om något skulle gå fel, så det känns mer som en "bokning" snarare än köp ;) 

Det blev en Emmaljunga Super Viking. Den känns lätt att hantera i stan samtidigt som den är Ok att köra även i viss terräng. Bra förvaring undertill. Luftdäck som ska klara kullersten. Den blev grå och så köpte vi till en vit (snacka om opraktisk färg XD) åkpåse samt regnskydd och adapter till babyskydd. Dyrt, men förhoppningsvis ska den funka klockrent där vi bor. 
    Precis den vagn jag är sugen på! Vi har några kompisar som har liggdelen och vars son kommer vara 6 månader när vårt pyre kommer så förmodligen köper vi deras liggdel. Måste bara bestämma vilka hjul vi vill ha. Inga små i alla fall! Gått med kompisars vagnar som har små hjul. Man blir galen i slasket på vintern haha. Mycket slask i stan! Åkpåse hade jag tänkt skippa faktiskt, känns som om det är så kort tid? Funkar inte täcke istället när de har overall? Kommer ju ändå behöva köpa en ny åkpåse till vintern därefter.
  • Linda8110

Idag har vi kollat vagn! Så nu står det mellan Emmaljunga Super Viking, Emmaljunga Viking samt Britax smile. Såååå svårt! Alla har de olika fördelar och nackdelar. Sen ska man besluta sig för lufthjul eller inte... Alla dessa val haha! Jag blir snurrig!

• Linda8110
    Ananas skrev 2015-11-15 18:12:55 följande:

Vi gjorde det innan med första barnet och det rekommenderar jag verkligen! Så slipper ni tänka på det efteråt. Vi kommer göra likadant denna gången.

Sen är det ju viktigt att skriva alternativt se över testamenten! Det är något som hänger över mig att vi inte skrivit om sedan vi fick första barnet... gah så illa! Ska verkligen försöka ta tag i och boka en tid i veckan. 

Hur gör man? Går man till Skatteverket bara eller beställer man hem några blanketter? Ja det där med testamente borde man verkligen fixa också...
  • Linda8110
    Ananas skrev 2015-11-15 19:51:13 följande:
    Jag tror vi var hos familjerätten och fyllde i blanketter. Det var vår BM som tipsade oss om att göra det innan födseln. 
    Så fruktansvärt pinsamt att ens behöva göra något sådant i vårt land 2015!
  • Linda8110
    Ananas skrev 2015-11-15 20:58:39 följande:
    Ja, verkligen pinsamt att det ska behövas och att det ska vara så olika mellan att vara gift och sambo! Fast vi upplevde det faktiskt inte pinsamt på något sätt när vi väl var där...  vi fyllde bara i papper, i stort sett, och så var det klart. 
    Frågan är bara vart själva familjerätten ligger och om man bara kan klampa in där eller om man måste boka tid. Får kolla upp!
  • Linda8110
    maka011 skrev 2015-11-15 22:48:50 följande:

Visst är det märkligt hur man kan längta så förtvivlat efter någon som man aldrig har träffat? Ikväll längtar jag efter pyret så det gör ont. 12 veckor till bf.. Hur ska jag stå ut? Vill hålla om och lukta på vårt mirakel.

Jaaaa det är otroligt hur mycket man kan längta! Och det går inte ihop med mannens stress över att tiden går för snabbt haha! Jag är så sjukt hormonell. Nu på morgonen började jag böla när jag tittade på sporten och en av spelarna blev så glad när han gjorde mål hahaha
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015