• Ananas

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Hej!
    Jag plussade i måndags och är nu gravid efter mitt fjärde IVF-syskon-försök. Har en son sedan tidigare, född 2012, som kom till på första IVF-försöket. Jag har ett tidigt missfall i bagaget och känner mig väldigt orolig för att det ska hända igen men försöker glädjas åt mitt positiva resultat.

Jag hoppas ni är fler som vill hänga med här?

Kram

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015
  • Lady1986

Usch, nu är det jag som oroar mig för bebis som rör sig lite. Jag har känt väldigt mkt de senaste dagarna men igår var det lugnt och inatt var det lugnt. Låg och smekte magen nu och kände hur det rörde sig, men det är lite segt alltså.

• Linda8110
    Lady1986 skrev 2015-11-17 06:21:40 följande:

Usch, nu är det jag som oroar mig för bebis som rör sig lite. Jag har känt väldigt mkt de senaste dagarna men igår var det lugnt och inatt var det lugnt. Låg och smekte magen nu och kände hur det rörde sig, men det är lite segt alltså.

Ja det är så obehagligt! Men skönt att du kände lite i alla fall. Stor kram!
  • Lady1986
    Linda8110 skrev 2015-11-17 06:31:00 följande:

Ja det är så obehagligt! Men skönt att du kände lite i alla fall. Stor kram!

Ja jag kände lite nyss också, så det är säkert lugnt. Han kanske ligger inåt och fäktas som bara den med armar och ben inåt, det är ju svårt att veta och jag har väl varit lite bortskämd med värsta ninjan där inne det senaste :)
  • Cyanea
    nesistas skrev 2015-11-16 21:25:26 följande:
    Hej fina vänner!

Kan bara instämma med Love is everything! Både om BB-väskan och skötbord/skötbädd hemma. Med storebror kostade vi på att installera dyr dimmer i badrummet på övervåningen i huset men kom sedan bara att byta blöjor i badrummet på nedervåningen (utan dyr dimmer). Vi använde också bara skötbordet den första månaden och hade sedan den lösa skötbädden direkt på golvet. Vi blev tipsade av BVC att så fort bebis börjar bli rörlig och vilja vända sig/snurra runt är det mycket säkrare att byta på skötbädden direkt på golvet. Inte den bästa ställningen för mamma eller pappa men säkraste för bebis, ingen fallhöjd. 

Vi har en hel del sparat från storebror (syskonlängtan har vi ju levt med under alla år och jag har inte kunnat förmå mig att sälja av alla babysaker..) Vi behöver dock köpa en babysitter, ny amningskudde och funderar starkt på att köpa en babybay eller babycrib som man kan ställa precis in till vår stora säng. Storebror sov i ett babynest mellan oss första månaderna, vilket kändes jättebra. Nu är vi ju redan två vuxna och en nattvandrande emellanåt mörkrädd sjuåring som trängs i sängen (och ofta en tjock katt som ligger i mitten) så känns säkrare denna gång att bebis ligger bredvid mig men ändå i en egen säng. Vad tror ni om babybay? Någon av er andra som har barn som provat? Vi har spjälsäng kvar, så den kan vi byta till när bebis efter 3-4 månader vuxit ur den första minisängen.

Idag har jag gått in i v 28 (27+0) och tredje trimestern! Det var flera veckor sedan och en annan bostad, men här är en ny bild! Den blev lite suddig men den växande barbamamman syns tillräckligt Gravid Bebis är lite mindre än kurvan enligt notch-UL för 2 veckor sen, men jisses vad hon vill ha mycket utrymme. Magen växer, baken växer och jag har expanderat ca 6-7 cm i höftbredd. Totalt har jag gått upp ca 7-8 kg hittills, men som sagt jag sväller åt alla håll och kanter.... Tungan ute

Kram på er!

Grattis och välkommen till SISTA STRÄCKAN!! Du är jättefin <3 
    Linda8110 skrev 2015-11-17 05:42:10 följande:

En kompis och jag (en lika knäpp en som också är gravid) började skämta om hur förvånad jag skulle bli om det kom ut en hund istället för en bebis. Eftersom jag förmodligen har en tös i magen så tänkte jag att kanske detta skulle passa som min lilla tik hahaha

Hihihihi XD 
    Lady1986 skrev 2015-11-17 06:21:40 följande:

Usch, hatar de dagarna... Men det räcker alldeles utmärkt med att det rör sig och inte är regelrätta sparkar, så vitt jag fått veta. Min lilla kotte gör fortfarande så, men det är lättare att känna nu i v. 30. 

Kanske funkar det inte för dig, men jag brukar känna efter var hon ligger med händerna. Är det en dag jag inte känner mycket och jag känner hennes kropp tydligt känns det logiskt att hon sparkar inåt och att jag därför känner mindre. 

• Lady1986
    Cyanea skrev 2015-11-17 10:36:27 följande:

Grattis och välkommen till SISTA STRÄCKAN!! Du är jättefin <3 Hihihihi XD Usch, hatar de dagarna... Men det räcker alldeles utmärkt med att det rör sig och inte är regelrätta sparkar, så vitt jag fått veta. Min lilla kotte gör fortfarande så, men det är lättare att känna nu i v. 30. 

Kanske funkar det inte för dig, men jag brukar känna efter var hon ligger med händerna. Är det en dag jag inte känner mycket och jag känner hennes kropp tydligt känns det logiskt att hon sparkar inåt och att jag därför känner mindre. 

Nja, jag kan liksom gissa mig till hur han ligger men inte om han ligger utåt eller inåt. Igår småvibrerade det lite så jag tänkte att han kanske ligger inåt och så vibrerar liksom hans rygg mot min mage när han rör sig. Men jag vet inte :) Det har varit lite mer fart nu över lunch iaf <3
  • Cyanea
    Lady1986 skrev 2015-11-17 12:39:26 följande:
    Nja, jag kan liksom gissa mig till hur han ligger men inte om han ligger utåt eller inåt. Igår småvibrerade det lite så jag tänkte att han kanske ligger inåt och så vibrerar liksom hans rygg mot min mage när han rör sig. Men jag vet inte :) Det har varit lite mer fart nu över lunch iaf <3
    Det är jättesvårt att känna, jag önskar att det var lättare ;) Ibland känner jag att det är ett stort, hårt område innanför och då antar jag att hon ligger med ryggen ditåt. De gånger jag känner mycket rörelser är magen oftast mjuk. Sen minns jag inte när jag började kunna känna det, det är möjligt att det är ganska nytt. 

Men skönt med mer rörelser :D Då är allt bra. Lägg på minnet att du känt bebis tydligt så du inte behöver oroa dig mer ikväll ifall det skulle bli stillsamt igen. 
    Linda8110 skrev 2015-11-17 14:55:33 följande:

Nu är jag vaccinerad!

Heja dig!! Tror att jag också kommer göra det. Råkade fastna i en diskussion här på FL om vaccinationer och råkade ut för en Anti-vaxxer, så nu är jag pepp ;) Man behöver inte tro på nyttan med vaccin, men jag kan tycka att det är dumt att sprida ren propaganda. Jag gillar vaccin :) 
  • Linda8110
    Cyanea skrev 2015-11-17 14:59:20 följande:
    Det är jättesvårt att känna, jag önskar att det var lättare ;) Ibland känner jag att det är ett stort, hårt område innanför och då antar jag att hon ligger med ryggen ditåt. De gånger jag känner mycket rörelser är magen oftast mjuk. Sen minns jag inte när jag började kunna känna det, det är möjligt att det är ganska nytt. 

Men skönt med mer rörelser :D Då är allt bra. Lägg på minnet att du känt bebis tydligt så du inte behöver oroa dig mer ikväll ifall det skulle bli stillsamt igen. 
    Linda8110 skrev 2015-11-17 14:55:33 följande:

Nu är jag vaccinerad!

Heja dig!! Tror att jag också kommer göra det. Råkade fastna i en diskussion här på FL om vaccinationer och råkade ut för en Anti-vaxxer, så nu är jag pepp ;) Man behöver inte tro på nyttan med vaccin, men jag kan tycka att det är dumt att sprida ren propaganda. Jag gillar vaccin :) 
    Ja vi ska vara överlyckliga över att det finns så många vaccin som det gör! Jag hoppas jag slipper bli sjuk av det bara... Sköterskan sa att det är vanligt att bli trött och lite förkyld av det några dagar. Vi får väl se vad som händer. Men känns ändå bra att jag tog den!

Varit hos BM på em och lyssnat på hjärtat! Perfekt blodtryck och blodvärde, skönt! Ska dit igen nästa vecka så jag slipper vara så orolig.
  • Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-11-17 19:00:45 följande:
    Ja vi ska vara överlyckliga över att det finns så många vaccin som det gör! Jag hoppas jag slipper bli sjuk av det bara... Sköterskan sa att det är vanligt att bli trött och lite förkyld av det några dagar. Vi får väl se vad som händer. Men känns ändå bra att jag tog den!

Varit hos BM på em och lyssnat på hjärtat! Perfekt blodtryck och blodvärde, skönt! Ska dit igen nästa vecka så jag slipper vara så orolig.
    Eller hur. Vi slipper många sjukdomar tack vare vaccin. Sen förstår jag att man inte tar alla vaccin man kan få, men jag tycker att det är onödigt att sprida direkta lögner om dem när det faktiskt inte finns några belägg för att de är dåliga på något sätt (mer än svininfluensevaccinet). Efter att ha ägnat halva förmiddagen åt att läsa forskning om influensavaccin är jag ganska övertygad om att ta det ;) 

Åh vad mysigt!!! Bra att värdena såg bra ut och att du får komma in snart igen. Det känns som så länge sedan jag fick se eller höra min lilla älskling... Ska dit på torsdag och får förhoppningsvis höra hjärtat igen <3 
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015