Inlägg från: Love is everything |Visa alla inlägg
  • Love is everything

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Jag blev jättesjuk av svininfluensa-vaccinet sist, kommer inte att ta influensavaccin nu i vinter...

Har förresten fått tid till Auroramottagningen på torsdag och på tisdag börjar min varmvatten-bassängträning! Mycket som händer och redan v.28! Efter v.30 brukar det gå ännu fortare, särskilt över jul...

• Love is everything

Aurora är en mottagning på sjukhuset där man får hjälp med ex oro inför förlossning. Vi gick dit förra gången pga att jag inte trodde barnet skulle överleva. Nu ska vi gå dit för jag önskar få ett kejsarsnitt efter förra gångens traumatiska förlossningsupplevelse.

• Love is everything

Att man gärna ska ligga på vänster sida finns flera forskningsstudier på. Det är för att bebis inte ska trycka på vena cava, den undre hålvenen som pumpar blodet till nedre delen av kroppen bla livmodern. Man kan bli yr och svimfärdig bl.a. På operation lägger vi tex alla kvinnor på vänster sida direkt som ska göra kejsarsnitt. Jag märker att bebis inte gillar när jag ligger på rygg, sover helst på sidan, dock lika mycket på båda sidor.

Om man önskar planerat snitt utan speciella medicinska belägg krävs samtal med barnmorska på Auroramottagningen och sen ett samtal med en gynekolog i mitt landsting.

Cyanea: Det ser väl ut som en jättebra start med kläder! Vad mysigt! Själv har jag köpt till allt extra och tagit fram både vagga, säng, vagn, babyskydd, skötväska, täcken, kuddar, filtar och tvättat alla kläder och sorterat i storlek... Haha! Vad ska jag göra sen när jag är hemma? :-P Har iofs rätt mycket att göra på inredningsfronten, älskar barnrumsinredning!!

Lady1986: Kan det vara salt som fattas kanske?

• Love is everything

Härligt Linda8110!!

Här är en annan som har lilleman högt upp, gärna under höger revben med rumpan. Det har börjat bukta ut ordentligt där och så blir det stenhårt ibland. Storebror låg också så med rumpan, fast på vänstra sidan sista 10 veckorna typ... Fick luta mig åt sidan när jag skulle äta och kunde knappt köra bil.

• Love is everything

Precis varit på Auroramottagningen, jättebra BM! Hon förstod oss och kände medlidande. Träffat på henne genom jobbet ett par gånger och så hade vi tydligen träffat henne på BB hemvård efter förra FL. Fått en tid till världens mysigaste gynekolog med i mitten på december, sista samtalet, det är hon som beslutar om det blir snitt eller inte. Skönt att man jobbar där man gör, när man känner till lite av varje.

I tisdags var jag på min bassängträning, jag och fyra pensionärer! Det var jätteskönt, och absolut inte ansträngd. Sista övningen var avslappning med flytkudde runt nacken och sån där skumkorv under knäna och skulderbladen, jisses vad gott! Ligga och lyssna på gamla 80-talsklassiker och guppa runt i varmvatten med 80% betalt! Sämre kan man ha det minsann!

• Love is everything

Hänger inte med, ni skriver så mycket! Härliga gravidmagar!! Ska försöka ta en om någon dag när jag går in i v.30(!) Herregud om 8-9 veckor är vi tvåbarnsföräldrar, vi ska få en liten bebis, jag har ett helt barn i min kropp... Märkligt stora känslor!

Är lite avis på er som får köpa massa nytt och "första gången". En gravidkudde hade varit fantastisk, ska minsann se om jag får tag i en sån...

Linda8110: Dina känslor är vanligare än du tror bland "oss". Min förra graviditet var helt annorlunda, jämfört med denna. Jag köpte grejer och förberedde, men visste innerst inne att vi skulle åka hem med ett tomt babyskydd från bb. Pratade med aurora då med men kom aldrig underfund med de hemska tankarna. Helt plötsligt satt jag och ammade en underbar rosavarm bebis och nu har den rosiga bebisen hunnit bli tre år och är ännu mer fantastisk och underbar, vart tog tiden vägen?! Och nu flyger tiden förbi och jag är inte speciellt orolig trots att vårt barn ev har cystorna i hjärnan kvar och isf är så gravt handikappat att det inte överlever... Mycket märkligt!
    Försök njuta extra vid de tillfällen det känns bra, om liten rör sig mycket, lägg händerna på magen och blunda och njut! Det är ett riktigt mirakel du bär på och liten lever varje dag till motsatsen skulle visa annorlunda! Många kramar!! Och grattis till graviditetspenningen!

• Love is everything

Jisses, vilken pärs för dig! Slappna nu av och tänk att liten har det jättebra där inne! Passa på att lägg upp fötterna och fira chokladens dag!

Haha, vad söta ni är! Känns skönt att kunna bidra med något positivt när man själv varit i samma sits.

• Love is everything

Vem tror ni har en ultraljudsapparat på jobbet? Vem tror ni snodde med apparaten in i ett rum och fick hjälp av en kollega? Vem tror ni halvlåg på en stol och försökte få till en bra bild på ansiktet utan att lyckas speciellt bra? Vem tror ni log med tårar i ögonen för att hjärtat pumpade på och alla fyra kammare syntes jättetydligt?

• Love is everything

Vi köpte en svart åkpåse när vi köpte vår vagn för 3 år sen, en lite mindre visade det sig sen, den är från babyproffsens eget märke Babytravel och kostade typ 3-400:- Perfekt att ha i liggkorgen och till dom är ca 2 år! Brukar finnas begagnad ofta om man vill ha det.
    Tänk på att man ibland behöver byta vagn under åren, vår 3-åriga son har haft en Crescent-sulky sen han var ca 2-2,5 år för att han helt enkelt var för lång. Nu får han absolut inte rum i sittdelen. Duovagnarna är inte jättestora... Så köp inte för mycket tillbehör som kostar massvis och bara passar just den första vagnen!

• Love is everything

Lady1986: Har ni nån tvättmaskin eller så? Lägg en skötbädd där isf! Annars är en bra skötbädd med avtagbart tyg det bästa att använda helt klart. Vi hade vår på köksbänken (har en lång och i slutet av den finns inga skåp över - perfekt!). Den går att slänga fram på köksbordet, golvet, badrumsgolvet, soffan, sängen, var som... Blir det en olycka så tar man bara ett nytt överdrag och slänger det andra i tvätten. Vi köpte ett skötbord till lillens rum och det blev aldrig använt! Så det är sålt och vi har nu investerat i ännu en skötbädd att ha liggandes uppe på bänken i nya tvättstugan.

Angående packning till förlossning/bb så tycker alla olika... Tänk det nödvändigaste! Ni kommer inte vilja/kunna använda något annat än de snygga nätbyxorna och monsterbindorna man får där. Ombyte är bra, även till bebisen! Klabbig bröstmjölk överallt... Blöjor, oljor, våtservetter och grejer finns där. Såriga bröstvårtor är nog svårt att hinna få. Tänk på att man sover där 1-2 nätter oftast, det säger svisch så är man hemma igen. Och film och musik hade vi aldrig hunnit eller orkat titta/lyssna på. Men en 200 kort blev det nog på nya kameran av vårt lilla mirakel i olika positioner!
    Nässpray och läppsyl åker jag aldrig hemifrån, det är ett måste! Mannens snus tog slut mitt under de värsta värkarna, så fick ordna med leverans av det framåt småtimmarna, kan vara något att tänka på om man behöver nåt sånt.

Han försöker sluta nu (igen) och ihop med en höggravid kvinnas ojämna humör och en treårstrots pyr det ordentligt här hemma just nu...

• Love is everything

Härligt med mycket positivt i tråden!

Håller på att göra en fotokalender till mormor i julklapp från alla kusiner (5, snart 6). Tänkte ha bilden på vår son som håller ultraljudsbilden där det står "vi ses i januari" som januari månad. Nä då fick min syster spel för att hennes dotter fyller då, så det är "hennes" månad. Hon har 3 barn och de fyller ju upp rätt många bilder... Tyckte det verkade som en gullig grej att mini skulle få vara med på ett hörn. Trött på mig själv att jag inte orkar ta diskussionen, men gör jag det vet jag vilket helsike det blir... Tröttsamt i-landsproblem!

För övrigt känner jag av lilleman jättemycket, det är riktigt rejäla rörelser, kullerbyttor, boxar och sparkar dygnet runt. Underbart!!! Lägger upp en ny magbild imon tror jag allt.

• Love is everything

Ja, man tycker ju det... Sparar nog min energi till något mer betydelsefullt. Tack! Lade förresten in ett extra kort på min son! Mohahaha!

Linda8110: Gött!! Jag har två veckor kvar! Vi kan ligga hemma ihop och äta chokladpraliner hela december.

Bild v.31 (Imon enligt appen och idag enligt u-ljudsläkaren) Ser plutteliten ut på kort, magen är verkligen gigantisk irl!

• Love is everything

Första året var rena drömmen för oss! Han sov hela nätterna, vilade två timmar mitt på dagen, åt som en häst - av allt, var glad, men busig i princip jämt och tyckte livet var på topp. Nu är det desto tuffare med lämningar på dagis, ångest i mammahjärtat för att man lämnar honom 50 tim i veckan till vilt främmande människor, 3-årstrots och en sån otrolig envis vilja att man knappt får andas utan att det är fel... Men samtidigt en mycket bra ålder att få syskon, han äter själv, går på toa själv, leker själv (längre stunder) går själv, hoppar upp i bilstolen själv och tar på sig själv. Är en riktig hjälpreda hemma och fantastisk i allt han funderar och tänker på. Pratar med lillebror och sjunger ibland, gosar gärna med magen och berättar för alla att när snön och tomten varit här, kommer hans lillebror minsann.
    Så på sätt och vis är jag glad att det tog lite tid med syskonförsöket, det hade varit tuffare med en 1,5-2åring nu...
    Först ville vi ha barn tätt, det fick inte skilja för lång tid, vi började när O inte ens fyllt 1 år. Men när tiden gick och man blev mer och mer stressad kom vi förbi punkten: hur vi än gör kommer det inte kunna skilja 1,5 år mellan barnen, ett syskon får helt enkelt komma om det kommer och framförallt när! En sten släpptes och det blev lättare och lättare allting, denna graviditeten har jag tagit som en klackspark i jämförelsevis. Oooops! Ett långt och utsvävande inlägg...

Ha det bra därute!

• Love is everything

Cyanea: Åh, tack! Ja, visst är det bra att höra olika sidor?
    Vad roligt!! Kan verkligen sakna någon att prata om allt som hör ivf till... Det är aldrig det samma med andra.

Någon som funderat på om vi skulle starta en facebookgrupp (sluten för bara oss) där vi kan lägga upp bilder och prata vidare om allt även när de fötts? Någon som är intresserad?

• Love is everything

Nu har jag startat en grupp! Sök på samma titel som vi heter här, symbolen är en lila ikon med en nalle på. Ansök om att gå med så godkänner jag!

• Love is everything

Den är helt dold förmodligen... Hur löser man det? Antingen skriver ni ert namn här och så lägger jag till er som vän och sen i gruppen eller så måste jag göra den synlig tills alla är tillagda och sen göra den dold.

• Love is everything

Nu verkar det funka på facebook! Gruppen är hemlig helt och hållet, så jag tror inte ens att den går att hitta om man söker på den. Skicka ett pm till mig här om nån mer vill hänga på!

Cyanea: Usch fy! Men så länge du känner nåt är det ju positivt! Håller tummarna att du blir lugnad och att mannen kan komma ifrån!

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015