Anonym (Kol) skrev 2015-05-20 19:28:06 följande:
Den här tråden handlade aldrig om att banta mitt barn utan om att jag är rädd att jag gör fel. Min son vägde 3,3 när han föddes och dagarna efter förlossningen gick han ner 15 % eftersom min amning inte kom igång ordentligt. Min son skrek och skrek av hunger samtidigt som jag och hans pappa satt och försökte koppmata honom. Jag har blivit lite skadad av det och har gett mat vid minsta lilla pip från honom när han kanske istället varit bara uttråkad och inte hungrig. Jag är har varit livrädd för att han ska vara hungrig för så som det var i början önskar jag ingen. Det var fruktansvärt.
Jag blir väldigt ledsen när jag ser att folk skriver att jag vill banta mitt barn, det är det sista jag vill och det är hemskt att läsa era elaka inlägg.
Kommer inte skriva mer i den här tråden nu.
Min dotter är 8 månader. Hon är 70 cm lång och väger 7,8 kg. Liten tjej med andra ord.
Jag tycker inte att du ska banta ditt barn, men är det verkligen så att han måste dricka ersättning till maten? Jag får ibland en känsla av att min dotter dricker ersättning bara för att det är gott, inte för att hon är hungrig. Testa blaskersättning som jag ger, det kanske räcker för att stilla hans sug. Jag gör så att jag halverar mängden ersättning för då dricker hon. Alltså en skopa till 60 ml vatten, 1,5 skopor till 90 ml vatten, o.s.v., det är blaskersättning. Anledningen till att jag inte ger vatten är att dottern vägrar dricka det.
Du känner ditt barn bäst, men du kan ju testa att göra något annat om han är ledsen. Man ska så klart inte banta en bebis och en bebis äter tills den är mätt. Vore jag du skulle jag ger mer mat och mindre frukt. Min dotter är 8 månader och äter bara mat till lunch och middag, frukt får hon mellan målen tillsammans med ersättning. Det var samma sak vid sex månader förutom att jag ammade då.
Ja, det är en stor kille du har, men det är inte fel. Jag är orolig för att min dotter är för tunn men BVC säger att jag inte ska tänka på det. Tror inte heller att motoriken påverkas av det. Min dotter varken ålar eller kryper och lärde sig sitta vid sju månader, men då var det inte speciellt stadigt.
Kan tillägga att min systerson var en stor bebis men det försvann när han började gå vid ett år. Nu är han en normalviktig 3-åring.
Lycka till!