• Anonym (Kol)

Stor 6 månaders

Hej

Min son är 6 mån, väger 11 kg och är ca 74 cm lång. Stor kille alltså.

Vårt matschema ser ut ungefär såhär

Kl 5 flaska ersättning 200 ml

Kl 8 en portion gröt, frukt och ersättning att dricka till.

Kl 11 lunch ca halv burk, frukt och ersättning

Kl 14 ersättning 200 ml

17 kvällsmat antingen gröt eller burkmat och frukt.

Kl 19-19:30 ersättning 235 ml

Sover hela natten sen. Han har alltid varit väldigt matglad (smakisar från 5 mån) och äter glatt. Äter han för mycket? Känns som att vi är ensamma med att ha ett så pass stort barn. Hans storlek påpekas alltid av alla. Han ligger på översta kurvan och följer den.

Vi har tidigare gett vatten till maten men han blir inte mätt då.

• Svar på tråden Stor 6 månaders
  • nozpa
    Anonym (Kol) skrev 2015-05-20 19:28:06 följande:

Den här tråden handlade aldrig om att banta mitt barn utan om att jag är rädd att jag gör fel. Min son vägde 3,3 när han föddes och dagarna efter förlossningen gick han ner 15 % eftersom min amning inte kom igång ordentligt. Min son skrek och skrek av hunger samtidigt som jag och hans pappa satt och försökte koppmata honom. Jag har blivit lite skadad av det och har gett mat vid minsta lilla pip från honom när han kanske istället varit bara uttråkad och inte hungrig. Jag är har varit livrädd för att han ska vara hungrig för så som det var i början önskar jag ingen. Det var fruktansvärt.

Jag blir väldigt ledsen när jag ser att folk skriver att jag vill banta mitt barn, det är det sista jag vill och det är hemskt att läsa era elaka inlägg.

Kommer inte skriva mer i den här tråden nu.

Äsch, ta inte åt dig. Klart att det inte handlar om att du vill banta ditt barn. Jag har 3 barn som alla växt upp på ersättning. Min första vägde 2900 och gick upp som en raket första 2 månaderna för att sedan inte gå upp ett gram. Och ibörjan undrade jag också om jag gav henne för mycket, om det skulle bli en jättebebis som inte kunde rulla runt. Men så blev det inte alls. Hon stannade efter några månader och har sedan varit modell mindre, så man oroas åt det håller.

2:an vägde 2700 kröp upp i vikt trots samma kost som barn nummer 1.

3:an 3500 vägde han och äter med god aptit och går upp mer i vikt än systrarna. Jag är inte alls orolig. Min 3:a var den som vände sig tidigast av alla 3, fast han kan inte sitta utan stöd utan att tippa på sidan ännu. Han kryper eller ålar inte heller. Han är snart 7 månader.

Dom är från samma mamma och pappa, uppväxta med exakt samma mat. :) Så små ska få mat när dom är hungriga. Tror att du vet bäst av alla vad ditt barn behöver. Och alla nojar. :)
  • Nataligbg

Bry dig inte om alla sjuka kommentarer här inne TS. Kan berätta lite om min bebis som idag är 9,5mån. När han var 6mån vägde han 10,6kg och var 71cm lång. Han har sedan han föddes gått stadigt upp i vikt, i början så mkt som 600g i veckan. Han var också sen med att vända sig men när han väl lyckades så var det inga problem. Nu ålar han runt överallt och ställer sig upp mot soffan och spjälsängen. På 8 mån kontrollen så hade hans viktkurva planat och när vi går på 10 mån kontrollen så tror inte att han kommer att ha gått upp så mkt mer från sina 11,3kg. Dock får han bara ersättning en gång om dagen numera och äter sin första mål mat (gröt) kl 8.30 och sista mål mat (välling) ca kl 19.30 och inget under natten.

• Anonym (D)
    Gott&blandat55 skrev 2015-05-20 21:00:24 följande:
    Ge dig! Alla förstår väl att vatten är nyttigt för oss allihop. Vad är det för nåt som är konstigt när jag föreslår att ge det? Det är hälsosamt för kroppen, förebygger förstoppning och nödvändigt för att kroppen ska fungera som den ska. Jag föreslår inte nåt giftigt precis.

Förresten behöver du inte sjunka ännu lägre och kalla mig för rövhål. Vad fan är ditt problem?
    Mitt tips till dig är att du bara ignorerar Lavish istället för att bli upprörd.

Du har helt rätt i att vatten är nyttigt.

• Lavish
    Gott&blandat55 skrev 2015-05-20 21:00:24 följande:
    Ge dig! Alla förstår väl att vatten är nyttigt för oss allihop. Vad är det för nåt som är konstigt när jag föreslår att ge det? Det är hälsosamt för kroppen, förebygger förstoppning och nödvändigt för att kroppen ska fungera som den ska. Jag föreslår inte nåt giftigt precis.

Förresten behöver du inte sjunka ännu lägre och kalla mig för rövhål. Vad fan är ditt problem?
    Tja, du började ju med att kalla mig dum istället för att svara på en enkelt ställd fråga, så jag tycker det var en helt adekvat beskrivning av ditt beteende.

Rekommendationerna för så små barn är att de ska få mjölk, bröstmjölk eller ersättning att dricka. Vatten bara det är värmebölja. Du vill alltså frångå vad BVC rekommenderar och var normal spädbarnsomvårdnad innebär för att? Du vill ta bort något barnet vill dricka och ge det något det inte vill ha för att? Små bebisar behöver inte alls vatten, de behöver mjölk. 
  • Gott&blandat55
    Anonym (D) skrev 2015-05-20 21:04:53 följande:

Mitt tips till dig är att du bara ignorerar Lavish istället för att bli upprörd.

Du har helt rätt i att vatten är nyttigt.

Tack för stödet! Du har så rätt. Hädanefter ignorerar jag personen. :)
  • fluu

Alltså barn är jätteolika. Mitt barn är tre år och väger 12 kg medan hennes små kompisar ofta väger mycket mer, det är inget fel på någon av ungarna för det. Följer han kurvan och mår bra så skulle jag inte göra något i nuläget, han är en plutt liksom.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fjärrkontrollen
    Lavish skrev 2015-05-20 21:08:43 följande:

Tja, du började ju med att kalla mig dum istället för att svara på en enkelt ställd fråga, så jag tycker det var en helt adekvat beskrivning av ditt beteende.

Rekommendationerna för så små barn är att de ska få mjölk, bröstmjölk eller ersättning att dricka. Vatten bara det är värmebölja. Du vill alltså frångå vad BVC rekommenderar och var normal spädbarnsomvårdnad innebär för att? Du vill ta bort något barnet vill dricka och ge det något det inte vill ha för att? Små bebisar behöver inte alls vatten, de behöver mjölk. 

Sitter med en bok från BVC i händerna och där kan man läsa att:

Så var hittar du dessa allmänna rekommendationerna?
  • Grävling 75

TS! Kör på som du gör. Båda mina barn var större än så i samma ålder. Friska och pigga barn som äter bra och sover gott är inget problem.

• Gott&blandat55
    Fjärrkontrollen skrev 2015-05-20 21:30:02 följande:

Sitter med en bok från BVC i händerna och där kan man läsa att:

Så var hittar du dessa allmänna rekommendationerna?

Tack! :)
  • Anonym (mamma till 4)

Jag tycker inte han äter för mycket.Min snart 6 månader gamla dotter äter ungefär lika mycket.Hon är dock liten och späd. Min son som nu är 6 år vägde vid 6 mån,10,5 kg och var 73 cm.Rund, go och knubbig.Det växte bort sedan, nu är han alltså 6 år, lång och smal.Man blir inte tjock av hälsosam mat.Så oroa dig inte! :)

• Anonym (-_-)

Låt han äta när han är hungrig.

min systerson vägde 14kg vid 6 månader. Nu vid två års ålder väger han 15kg. Så det jämnar liksom ut sig så småningom. Så länge du ger han hälsosam mat är det ingen fara.

• Anonym (oj)

Ojdå. Ja vilken skillnad det är på barn och barn.

Min "bebis" är 14 månader och väger 8,3 kg och är 71 cm lång....

• nozpa
    Lavish skrev 2015-05-20 21:08:43 följande:

Nej, mjölk att dricka ska inte ges till barn på 6 månader. Bröstmjölk, ersättning eller vatten.
    Mjölkprodukter i mat är helt okej, men man ska INTE ge dom mjölk att dricka till måltiderna, eller yoggi/fil att äta som mellanmål.

När det gäller äldre barn ska man inte heller ge för mycket mjölk att dricka. Hellre vatten till måltiderna, mjölkprodukter får man i de flesta fall i sig tillräckligt av ändå.
  • Anonym (Gungan)

Vi var i en liknande situation, när han var liten såg han mer ut som en stor boll och när jag sett kort på hans pappa från ungefär samma ålder var det samma sak där. Pappan är idag smal som en pinna och sonen som följt sin egen kurva som låg högt är idag snart 4 år och ser han ut som alla andra i sin ålder.

• Anonym (..)

Oj! Både min son och dotter vägde 11kg när dom var tre år. Kan inte föreställa mig hur 11 kg får plats på en 6 månaders men min gissning är att han har riktigt söta kinder :) Var nöjd över att han är matglad, motsatsen är ett helvete!

• Lottasol

Hej på dig, jag har inte läst ens hälften av alla inlägg men jag har fyra barn och min sista lilla (stora, 4,5 kg) gosse var en liten dunderklump! Han var dubbelt så stor som en del i hans ålder vid halvåret. Nu är han en aldeless underbar 11 åring och vanligare kille (storleksmässigt) finns inte. Världens mest kramgoa och fina. Jag tror inte du ger för mycket till din son. Så lite du på ditt eget omdöme, det verkar vara sunt förnuft i dig.
    Kram

• Rockstar

Växer han som han ska är det väl ingen fara? Mitt yngsta barn är (som är 1 år) äter lite istället. Hon väger bara runt 9 kg nu. Så alla barn är olika

• linnéa001
    Anonym (Kol) skrev 2015-05-20 19:28:06 följande:
    Den här tråden handlade aldrig om att banta mitt barn utan om att jag är rädd att jag gör fel. Min son vägde 3,3 när han föddes och dagarna efter förlossningen gick han ner 15 % eftersom min amning inte kom igång ordentligt. Min son skrek och skrek av hunger samtidigt som jag och hans pappa satt och försökte koppmata honom. Jag har blivit lite skadad av det och har gett mat vid minsta lilla pip från honom när han kanske istället varit bara uttråkad och inte hungrig. Jag är har varit livrädd för att han ska vara hungrig för så som det var i början önskar jag ingen. Det var fruktansvärt.
    Jag blir väldigt ledsen när jag ser att folk skriver att jag vill banta mitt barn, det är det sista jag vill och det är hemskt att läsa era elaka inlägg.
    Kommer inte skriva mer i den här tråden nu.
    Min dotter är 8 månader. Hon är 70 cm lång och väger 7,8 kg. Liten tjej med andra ord.

Jag tycker inte att du ska banta ditt barn, men är det verkligen så att han måste dricka ersättning till maten? Jag får ibland en känsla av att min dotter dricker ersättning bara för att det är gott, inte för att hon är hungrig. Testa blaskersättning som jag ger, det kanske räcker för att stilla hans sug. Jag gör så att jag halverar mängden ersättning för då dricker hon. Alltså en skopa till 60 ml vatten, 1,5 skopor till 90 ml vatten, o.s.v., det är blaskersättning. Anledningen till att jag inte ger vatten är att dottern vägrar dricka det. 

Du känner ditt barn bäst, men du kan ju testa att göra något annat om han är ledsen. Man ska så klart inte banta en bebis och en bebis äter tills den är mätt. Vore jag du skulle jag ger mer mat och mindre frukt. Min dotter är 8 månader och äter bara mat till lunch och middag, frukt får hon mellan målen tillsammans med ersättning. Det var samma sak vid sex månader förutom att jag ammade då.

Ja, det är en stor kille du har, men det är inte fel. Jag är orolig för att min dotter är för tunn men BVC säger att jag inte ska tänka på det. Tror inte heller att motoriken påverkas av det. Min dotter varken ålar eller kryper och lärde sig sitta vid sju månader, men då var det inte speciellt stadigt.

Kan tillägga att min systerson var en stor bebis men det försvann när han började gå vid ett år. Nu är han en normalviktig 3-åring.

Lycka till!
Svar på tråden Stor 6 månaders