• Lavish

Stor 6 månaders

Det är ju en bebis? Klart du inte ska försöka dra ner på ersättning eller vettig mat för att banta ner din bebis? 

Hade du gett ungen godis, kakor, glass eller liknande i stora lass vore det väl rimligt att dra ner på sånt (fast det ska ju inte en bebis äta ändå). Men att banta en halvårs baby är ju en galen tanke. 

• Lavish
    Gott&blandat55 skrev 2015-05-20 13:16:37 följande:

Fast det handlar inte om att banta ner sin bebis om man föreslår att dricka vatten till maten istället för ersättning. Det är flera som gett detta som förslag. Jag hade aldrig kommit på tanken att ge ersättning som dryck till maten till min 6 månaders. Min bebis väger 8 kg och är lång och då ser hon lite smal ut. Även om jag hade velat att hon gick upp i vikt så hade jag inte gett ersättning till maten elr som andra gör - extra myk smör m.m. Jag vill ju ändå att det hon får i sig är hälsosamt. Elr är det jag som gör fel?

Om bebisen vill ha ersättning, varför inte ge den det? En sexmånaders ska ju precis ha börjat med mat så ersättning eller amning borde vara en del av varje måltid om barnet är hungrigt tycker jag. För en bebis är ersättning och extra fett i maten hälsosamt.
  • Lavish
    kenneth768768 skrev 2015-05-20 16:24:38 följande:
    Men om man har tänkt fel och ger sitt barn alldeles för stor mängd näring, är det inte ok att korrigera detta och ge normal mängd näring då?
    Om barnet är hungrigt och maten inte är något som är onyttigt för barnet så har man inte gett för mycket när det handlar om en sexmånaders.
  • Lavish
    Gott&blandat55 skrev 2015-05-20 17:04:41 följande:
    Fast nu menar jag inte att sluta ge ersättning utan jag menar att sluta ge ersättning till maten. TS beskriver att bebisen får en portion gröt, frukt och ersättning. Elr en halv burk mat, frukt och ersättning. Mitt förslag var att ge vatten till maten som dryck, istället för ersättningen.
    Varför?
  • Lavish
    Gott&blandat55 skrev 2015-05-20 21:00:24 följande:
    Ge dig! Alla förstår väl att vatten är nyttigt för oss allihop. Vad är det för nåt som är konstigt när jag föreslår att ge det? Det är hälsosamt för kroppen, förebygger förstoppning och nödvändigt för att kroppen ska fungera som den ska. Jag föreslår inte nåt giftigt precis.

Förresten behöver du inte sjunka ännu lägre och kalla mig för rövhål. Vad fan är ditt problem?
    Tja, du började ju med att kalla mig dum istället för att svara på en enkelt ställd fråga, så jag tycker det var en helt adekvat beskrivning av ditt beteende.

Rekommendationerna för så små barn är att de ska få mjölk, bröstmjölk eller ersättning att dricka. Vatten bara det är värmebölja. Du vill alltså frångå vad BVC rekommenderar och var normal spädbarnsomvårdnad innebär för att? Du vill ta bort något barnet vill dricka och ge det något det inte vill ha för att? Små bebisar behöver inte alls vatten, de behöver mjölk. 
Svar på tråden Stor 6 månaders