• Anonym (Kol)

Stor 6 månaders

Hej

Min son är 6 mån, väger 11 kg och är ca 74 cm lång. Stor kille alltså.

Vårt matschema ser ut ungefär såhär

Kl 5 flaska ersättning 200 ml

Kl 8 en portion gröt, frukt och ersättning att dricka till.

Kl 11 lunch ca halv burk, frukt och ersättning

Kl 14 ersättning 200 ml

17 kvällsmat antingen gröt eller burkmat och frukt.

Kl 19-19:30 ersättning 235 ml

Sover hela natten sen. Han har alltid varit väldigt matglad (smakisar från 5 mån) och äter glatt. Äter han för mycket? Känns som att vi är ensamma med att ha ett så pass stort barn. Hans storlek påpekas alltid av alla. Han ligger på översta kurvan och följer den.

Vi har tidigare gett vatten till maten men han blir inte mätt då.

• Svar på tråden Stor 6 månaders
  • Anonym (Kol)

Han sitter utan stöd men har inte vänt sig än. Blir så orolig att han är för tung och att han inte orkar rulla

• Gott&blandat55

Oj vilken skillnad på våra bebisar. Min 6 månaders är 74 cm och väger ca 8 kg.

Min bebis gillar inte välling och gröt har jag fått kämpa med i ca 2 mån för det har inte varit populärt.

Min tös äter gröt på morgonen, senare på dagen och innan läggdags. Lunch och middag, ett mellanmål då och då och ammar ca 2 ggr om dagen. Vi har inget precist schema med klockslag som ni verkar ha utan hon äter ungefär efter 2,5 Tim.

Hon började vända sig när hon var 3 månader och när hon blev 5 började hon åla sig fram och krypa lite smått. Nu kryper hon mer och mer för varje dag.

Ett tips är att ge vatten till maten och inte ersättning. Det låter på tok för mycket och känns inte hälsosamt.

• Anonym (Olika)

Min tremånaders väger 7,5 kg.. 72 cm lång. (Helammas, ingen ersättning)

Han rullar runt både till och från mage/ rygg, sitter med stöd osv

Det är nog otroligt olika hur barn växer och utvecklas. Så länge bvc inte är oroliga så behöver du nog inte vara det.

Men just ersättning ska dom väl kunna bli lite överviktiga på?

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (Kol) skrev 2015-05-19 12:25:44 följande:

Hej

Min son är 6 mån, väger 11 kg och är ca 74 cm lång. Stor kille alltså.

Vårt matschema ser ut ungefär såhär

Kl 5 flaska ersättning 200 ml

Kl 8 en portion gröt, frukt och ersättning att dricka till.

Kl 11 lunch ca halv burk, frukt och ersättning

Kl 14 ersättning 200 ml

17 kvällsmat antingen gröt eller burkmat och frukt.

Kl 19-19:30 ersättning 235 ml

Sover hela natten sen. Han har alltid varit väldigt matglad (smakisar från 5 mån) och äter glatt. Äter han för mycket? Känns som att vi är ensamma med att ha ett så pass stort barn. Hans storlek påpekas alltid av alla. Han ligger på översta kurvan och följer den.

Vi har tidigare gett vatten till maten men han blir inte mätt då.

Det låter som mycket mat men du har en stor bebis också. Ett barn med fungerande aptitreglering äter precis så mycket som den behöver.

Det du kan göra är att skippa frukten. Frukt mättar dåligt och kan tom göra en hungrig. Det finns inget i frukt vi behöver heller. Är du orolig för c-vitamin (fast det finns i ersättningen) så ge gul paprika. Mer c-vitamin än alla frukter men utan socker.
  • nozpa

Min make vägde 10,5 kilo vid 6 månader. Han "rättade till sig" efter året. Inga fel på honom. Smal som barn och normal som vuxen.
    Noja inte, så små barn kan inte vara feta. Vår kille vägde nästan 9 kilo och var 72 vid 6 månaders. Han ligger också högt, men är världens gladaste lilleplutt för det. Äter också med god aptit. :) Kan inte sitta utan stöd, men rullar åt alla håll.

• Anonym (Kol)

Med frukt menar jag päron och plommon för magen. Vi gav vatten men då blev han hungrig igen efter nån timme. Nu står han sig i 3.

• Gott&blandat55

Päron och plommon är precis som du säger bra för magen så det hade jag fortsatt med. Men jag hade ändå försökt vänja med vatten istället för ersättning. Börja med ett måltid och sakta men säkert ta bort ersättning helt och hållet förutom kvällstid. Det känns som onödigt när han verkar äta bra för övrigt.

Det är nog ersättningen som "ställer till det" ( med brist på annat uttryck) och inte maten och frukten tror jag.

• Duckan

Det är väl ingen fara så länge han följer sin kurva antar jag, men visst låter det som mycket med både mat och ersättning till måltiderna. Testat att utöka till en hel burk mat vid lunch och middag eller enbart ersättning?

Vi har haft det helt tvärtom, en tunnis som äter ganska lite. Som jämförelse gick hon över 10 kg när hon var 2 år

• Anonym (Kol)

Jag har försökt att öka maten men när han är hungrig så blir han hysterisk och gråter följden blir att han vägrar maten. Jag gör 100 ml ersättning till maten, inte alltid han dricker allt. Vatten har vi gett sen 2 mån tillbaka, det älskar han så inga problem där.

• Duckan

Okej, men då tycker jag att han ska få en halv burk och 100 ml ersättning. Vad göra liksom? Ingen vill ha en hungrig och ledsen bebis.

Svar på tråden Stor 6 månaders