• Anonym (Kol)

Stor 6 månaders

Hej

Min son är 6 mån, väger 11 kg och är ca 74 cm lång. Stor kille alltså.

Vårt matschema ser ut ungefär såhär

Kl 5 flaska ersättning 200 ml

Kl 8 en portion gröt, frukt och ersättning att dricka till.

Kl 11 lunch ca halv burk, frukt och ersättning

Kl 14 ersättning 200 ml

17 kvällsmat antingen gröt eller burkmat och frukt.

Kl 19-19:30 ersättning 235 ml

Sover hela natten sen. Han har alltid varit väldigt matglad (smakisar från 5 mån) och äter glatt. Äter han för mycket? Känns som att vi är ensamma med att ha ett så pass stort barn. Hans storlek påpekas alltid av alla. Han ligger på översta kurvan och följer den.

Vi har tidigare gett vatten till maten men han blir inte mätt då.

• Svar på tråden Stor 6 månaders
  • Anonym (!!!)

Min son vägde 11358gr när han var 6mån. Han hade storlek 80 i kläder. Idag väger han 19 kilo och är 119cm lång.

• Anonym (Kol)
    Anonym (!!!) skrev 2015-05-19 16:53:22 följande:

Min nu 4åring var lika stor som bebis men kan berätta för sig att när dom börjar gå(vilket han gjorde vid 11mån) så försvinner babyhullet.

skriv det då istället för att vara så otrevlig.
  • Donum

Jag tycker att det låter rätt mycket med både gröt, frukt och ersättning vid målen. Det sagt, så behöver det inte alls hänga ihop med hans vikt. En del barn är stora, helt enkelt. Vår 5-månaders väger 9,5 kg och lever enkom på bröstmjölk. Har fått frågan av BVC om hon får ersättning utöver bröstmjölk eftersom hon är så stor, så jag antar att ersättning och fast föda kan påverka. Bröstmjölk får de ju inte mer av än de beställer, så att säga. Men är han hungrig så ska han förstås äta. Hellre en unge som är rund än en som är mager. Då finns det att ta av om han blir sjuk och tappar matlust t ex.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (!!!)
    Anonym (Kol) skrev 2015-05-19 16:57:50 följande:
    skriv det då istället för att vara så otrevlig.
    Varför? Tycker man ska inse att det inte är ok att snacka om att ev banta sin bebis,
  • Anonym (Kol)
    Anonym (!!!) skrev 2015-05-19 17:10:45 följande:

Varför? Tycker man ska inse att det inte är ok att snacka om att ev banta sin bebis,

Du borde öva din läsförståelse. Var har jag skrivit om att banta min son? Sjukt.
  • Anonym (Hej!)

När min son var sex månader så var han 72 cm lång och vägde 10 320 gram.

Nu är han 4,5 år och är 110 cm lång och väger 20 kg.

Så jag tror inte att du behöver vara orolig. Vänners bebisar, som också var små sumosar som små, har alla blivit slanka vid senast sex års ålder.

• 05em06

Min 2 åring väger 10,7 kg och har 92 i kläder. Men alla barn är olika. De jämnar ut sig när de blir äldre.
    Min kille är liten, har alltid legat på nedersta kurvan på vikt och -1 på längden. Men han följer sin kurva.
    Så länge de följer sin kurva så är det ju ingen fara!

• Anonym (Snurr)
    Anonym (Kol) skrev 2015-05-19 16:28:04 följande:

Det är ingen jävla vikthets! Jag är orolig att jag ger för mycket och han kommer få problem med motoriken p g a det. Han är väldigt mycket större än alla andra barn i min närhet som är i samma ålder. Idiot rent ut sagt!

Hej TS!

Jag förstår din oro, kände likadant själv när min nu 2-åring var yngre (och ibland fortfarande). Kommer inte ihåg exakt vad hon vägde just vid 6 mån men hon har alltid varit större än "alla" andra, legat på linjen längst upp på den himla kurvan. BVC har dock aldrig uttryckt någon som helst oro utan tyckt att hon har varit fantastiskt rund och fin :) andra människor runt omkring har däremot frågat om matvanor och kommenterat att det måste bero på ersättning eller att nåt annat måste vara fel. Jag vet dock helt säkert att hon har ätit helt normalt och lagom mycket, men visst tar man ibland åt sig av sådana kommentarer. Jag fick höra av många att jag skulle räkna med att vändningar, krypning och gång skulle komma sent pga hennes storlek men det kan jag konstatera var struntprat. Min dotter har inte varit supertidig med nåt men långt ifrån sen, allt har kommit lagom tidigt :) hon gick vid precis ett år till exempel, idag springer och hoppar hon jämt och är sällan stilla.

Bra att du funderar kring matvanor och är uppmärksam men tycker inte du behöver oroa dig pga vikten, den reglerar säkert sig själv med tiden :)
  • Anonym (sally)

Jag har en tjej och hennes största period hade hon runt 3 månader, precis innan hon började rulla runt. När hon blev mer mobil så försvann baby-hullet snabbt och hon har sedan dess följt sin kurva (hon är 4 idag).

Jag har en vän vars barn vägde ca 10 kg när han var 4 månader. Han var enorm. Men han är idag en pojke som är helt proportionerlig. Lång och stor. Han är längre och större än min dotter trots att han är ett år yngre.

Prata med BVC om du är orolig. Om inte de säger något så behöver du inte oroa dig

• Onormalin160

Tycker inte det låter det minsta konstigt. Min 3-åring var nästan lika stor vid 6 månader. Och åt som en häst! Alla är olika, prata med bvc om du är orolig.

Svar på tråden Stor 6 månaders