Stor 6 månaders
Anonym (Kol) skrev 2015-05-19 16:28:04 följande:
Det är ingen jävla vikthets! Jag är orolig att jag ger för mycket och han kommer få problem med motoriken p g a det. Han är väldigt mycket större än alla andra barn i min närhet som är i samma ålder. Idiot rent ut sagt!
Jag förstår din oro, kände likadant själv när min nu 2-åring var yngre (och ibland fortfarande). Kommer inte ihåg exakt vad hon vägde just vid 6 mån men hon har alltid varit större än "alla" andra, legat på linjen längst upp på den himla kurvan. BVC har dock aldrig uttryckt någon som helst oro utan tyckt att hon har varit fantastiskt rund och fin :) andra människor runt omkring har däremot frågat om matvanor och kommenterat att det måste bero på ersättning eller att nåt annat måste vara fel. Jag vet dock helt säkert att hon har ätit helt normalt och lagom mycket, men visst tar man ibland åt sig av sådana kommentarer. Jag fick höra av många att jag skulle räkna med att vändningar, krypning och gång skulle komma sent pga hennes storlek men det kan jag konstatera var struntprat. Min dotter har inte varit supertidig med nåt men långt ifrån sen, allt har kommit lagom tidigt :) hon gick vid precis ett år till exempel, idag springer och hoppar hon jämt och är sällan stilla.
Bra att du funderar kring matvanor och är uppmärksam men tycker inte du behöver oroa dig pga vikten, den reglerar säkert sig själv med tiden :)