• Anonym (Kol)

Stor 6 månaders

Hej

Min son är 6 mån, väger 11 kg och är ca 74 cm lång. Stor kille alltså.

Vårt matschema ser ut ungefär såhär

Kl 5 flaska ersättning 200 ml

Kl 8 en portion gröt, frukt och ersättning att dricka till.

Kl 11 lunch ca halv burk, frukt och ersättning

Kl 14 ersättning 200 ml

17 kvällsmat antingen gröt eller burkmat och frukt.

Kl 19-19:30 ersättning 235 ml

Sover hela natten sen. Han har alltid varit väldigt matglad (smakisar från 5 mån) och äter glatt. Äter han för mycket? Känns som att vi är ensamma med att ha ett så pass stort barn. Hans storlek påpekas alltid av alla. Han ligger på översta kurvan och följer den.

Vi har tidigare gett vatten till maten men han blir inte mätt då.

• Svar på tråden Stor 6 månaders
  • ssa123

Förstår tanken om det motoriska. Och du har nog rätt. Min dotter var tidig att vända sig osv och bvc sa att slanka spänstiga bebisar utvecklas fortare motoriskt. Hon är idag året och väger knappt 8 kg.

Frågan är om det spelar någon roll? Jag menar förr eller senare kommer han ju rulla och krypa.

Och medans han väntar på att göra det utvecklas han på andra sätt!

Sen tycker även jag att det låter galet att dricka ersättning till maten. Men går de inte på annat sätt så är det ju så

• CissiJissi

Min son var exakt lika stor som din i vikt och längd, helammades! Därför tycker jag inte det låter märkligt alls :) Men förstår att man vill se över matvanorna nu och då så man är säker på att man är på rätt väg!!:)

• fr0kenandersson

Han väger ju lite mer men det ska inte vara problem, tror han kanske är senare med att vända sig bara! :) mitt kusinbarn är 9 månader men kan knappt sitta utan stöd och ålar sig fortfarande. Han kommer springa av sig allt när han börjar gå, lovar :)

• Ellyn

Det var en härligt stor unge

Har tyvärr bara haft erfarenhet av det motsatta problemet, alltså barn som varit genetiskt lite för lättviktiga och avlånga och stått under uppsikt för att få i sig så mycket som möjligt. Min äldsta är fortfarande smal som en pinne och lång för sin ålder trots att vi öser på med stora portioner och extra fett till maten, men hon är muskulös och hälsomsam, nästan aldrig sjuk (6 år gammal).
    Yngsta tuttan väger inte ens 11 kilo ännu och är ändå 19 månader gammal, men hon började å andra sidan springa runt som 8-månaders och därefter har det varit ett smärre helsike att upprätthålla vikten på henne. Samma sak där, fått ge så stora portioner som möjligt och så mycket energi vi kan med extra smör etc på maten för att hon inte ska rasa ner i vikt igen.

Så länge bebben "följer sin kurva", dvs inte avviker väldigt dramatiskt under något håll varken uppåt eller neråt så kan man nog bara låta ungen äta. Det är värre med en skrikande hungrig bebbe och eventuell högre vikt som spädbarn tenderar att jämna ut sig efter några år när de börjar röra sig mer fysiskt.

• Lavish

Det är ju en bebis? Klart du inte ska försöka dra ner på ersättning eller vettig mat för att banta ner din bebis? 

Hade du gett ungen godis, kakor, glass eller liknande i stora lass vore det väl rimligt att dra ner på sånt (fast det ska ju inte en bebis äta ändå). Men att banta en halvårs baby är ju en galen tanke. 

• Gott&blandat55

Fast det handlar inte om att banta ner sin bebis om man föreslår att dricka vatten till maten istället för ersättning. Det är flera som gett detta som förslag. Jag hade aldrig kommit på tanken att ge ersättning som dryck till maten till min 6 månaders. Min bebis väger 8 kg och är lång och då ser hon lite smal ut. Även om jag hade velat att hon gick upp i vikt så hade jag inte gett ersättning till maten elr som andra gör - extra myk smör m.m. Jag vill ju ändå att det hon får i sig är hälsosamt. Elr är det jag som gör fel?

• Lavish
    Gott&blandat55 skrev 2015-05-20 13:16:37 följande:

Fast det handlar inte om att banta ner sin bebis om man föreslår att dricka vatten till maten istället för ersättning. Det är flera som gett detta som förslag. Jag hade aldrig kommit på tanken att ge ersättning som dryck till maten till min 6 månaders. Min bebis väger 8 kg och är lång och då ser hon lite smal ut. Även om jag hade velat att hon gick upp i vikt så hade jag inte gett ersättning till maten elr som andra gör - extra myk smör m.m. Jag vill ju ändå att det hon får i sig är hälsosamt. Elr är det jag som gör fel?

Om bebisen vill ha ersättning, varför inte ge den det? En sexmånaders ska ju precis ha börjat med mat så ersättning eller amning borde vara en del av varje måltid om barnet är hungrigt tycker jag. För en bebis är ersättning och extra fett i maten hälsosamt.
  • Anonym (D)
    Anonym (Kol) skrev 2015-05-19 17:17:39 följande:

Du borde öva din läsförståelse. Var har jag skrivit om att banta min son? Sjukt.

• Donum
    Lavish skrev 2015-05-20 13:43:59 följande:

Om bebisen vill ha ersättning, varför inte ge den det? En sexmånaders ska ju precis ha börjat med mat så ersättning eller amning borde vara en del av varje måltid om barnet är hungrigt tycker jag. För en bebis är ersättning och extra fett i maten hälsosamt.

Ersättning eller bröstmjölk ska ju dessutom fortfarande vara den huvudsakliga födan vid 6 månaders ålder.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • kenneth768768
    Lavish skrev 2015-05-20 12:57:47 följande:

Det är ju en bebis? Klart du inte ska försöka dra ner på ersättning eller vettig mat för att banta ner din bebis? 

Hade du gett ungen godis, kakor, glass eller liknande i stora lass vore det väl rimligt att dra ner på sånt (fast det ska ju inte en bebis äta ändå). Men att banta en halvårs baby är ju en galen tanke. 

Men om man har tänkt fel och ger sitt barn alldeles för stor mängd näring, är det inte ok att korrigera detta och ge normal mängd näring då?

Svar på tråden Stor 6 månaders