• Anonym (Kol)

Stor 6 månaders

Hej

Min son är 6 mån, väger 11 kg och är ca 74 cm lång. Stor kille alltså.

Vårt matschema ser ut ungefär såhär

Kl 5 flaska ersättning 200 ml

Kl 8 en portion gröt, frukt och ersättning att dricka till.

Kl 11 lunch ca halv burk, frukt och ersättning

Kl 14 ersättning 200 ml

17 kvällsmat antingen gröt eller burkmat och frukt.

Kl 19-19:30 ersättning 235 ml

Sover hela natten sen. Han har alltid varit väldigt matglad (smakisar från 5 mån) och äter glatt. Äter han för mycket? Känns som att vi är ensamma med att ha ett så pass stort barn. Hans storlek påpekas alltid av alla. Han ligger på översta kurvan och följer den.

Vi har tidigare gett vatten till maten men han blir inte mätt då.

• Svar på tråden Stor 6 månaders
  • Lavish
    kenneth768768 skrev 2015-05-20 16:24:38 följande:
    Men om man har tänkt fel och ger sitt barn alldeles för stor mängd näring, är det inte ok att korrigera detta och ge normal mängd näring då?
    Om barnet är hungrigt och maten inte är något som är onyttigt för barnet så har man inte gett för mycket när det handlar om en sexmånaders.
  • Anonym (D)

Men om man har tänkt fel och ger sitt barn alldeles för stor mängd näring, är det inte ok att korrigera detta och ge normal mängd näring då?

Exakt!

Det är föräldrarnas ansvar att reglera matintaget hos ett så pass litet barn.
  • Donum

Å

Anonym (D) skrev 2015-05-20 16:35:58 följande:

Exakt!

Det är föräldrarnas ansvar att reglera matintaget hos ett så pass litet barn.

Hur länge menar du att barnet får bestämma själv då?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (D)

Jag tycker att du har en bra poäng med din fråga.
  • Gott&blandat55
    Lavish skrev 2015-05-20 13:43:59 följande:

Om bebisen vill ha ersättning, varför inte ge den det? En sexmånaders ska ju precis ha börjat med mat så ersättning eller amning borde vara en del av varje måltid om barnet är hungrigt tycker jag. För en bebis är ersättning och extra fett i maten hälsosamt.

Fast nu menar jag inte att sluta ge ersättning utan jag menar att sluta ge ersättning till maten. TS beskriver att bebisen får en portion gröt, frukt och ersättning. Elr en halv burk mat, frukt och ersättning. Mitt förslag var att ge vatten till maten som dryck, istället för ersättningen.
  • Lavish
    Gott&blandat55 skrev 2015-05-20 17:04:41 följande:
    Fast nu menar jag inte att sluta ge ersättning utan jag menar att sluta ge ersättning till maten. TS beskriver att bebisen får en portion gröt, frukt och ersättning. Elr en halv burk mat, frukt och ersättning. Mitt förslag var att ge vatten till maten som dryck, istället för ersättningen.
    Varför?
  • Gott&blandat55
    Lavish skrev 2015-05-20 17:22:33 följande:

Varför?

Vad konstigt att du inte verkar förstå varför. Elr spelar du bara dum?
  • mamaG

Min lilla vägde 9800g och var 72 cm när han var 6 månader. Kollade i hans bok. Han åt nog ungefär som din då. Idag är han 2.5, 95 cm lång och 13.5 kg. Helt normalt.

• Anonym (D)
    Gott&blandat55 skrev 2015-05-20 17:24:43 följande:

Vad konstigt att du inte verkar förstå varför. Elr spelar du bara dum?

Exakt !!
  • Anonym (Kol)

Den här tråden handlade aldrig om att banta mitt barn utan om att jag är rädd att jag gör fel. Min son vägde 3,3 när han föddes och dagarna efter förlossningen gick han ner 15 % eftersom min amning inte kom igång ordentligt. Min son skrek och skrek av hunger samtidigt som jag och hans pappa satt och försökte koppmata honom. Jag har blivit lite skadad av det och har gett mat vid minsta lilla pip från honom när han kanske istället varit bara uttråkad och inte hungrig. Jag är har varit livrädd för att han ska vara hungrig för så som det var i början önskar jag ingen. Det var fruktansvärt.

Jag blir väldigt ledsen när jag ser att folk skriver att jag vill banta mitt barn, det är det sista jag vill och det är hemskt att läsa era elaka inlägg.

Kommer inte skriva mer i den här tråden nu.

Svar på tråden Stor 6 månaders