Inlägg från: Gott&blandat55 |Visa alla inlägg
  • Gott&blandat55

Stor 6 månaders

Oj vilken skillnad på våra bebisar. Min 6 månaders är 74 cm och väger ca 8 kg.

Min bebis gillar inte välling och gröt har jag fått kämpa med i ca 2 mån för det har inte varit populärt.

Min tös äter gröt på morgonen, senare på dagen och innan läggdags. Lunch och middag, ett mellanmål då och då och ammar ca 2 ggr om dagen. Vi har inget precist schema med klockslag som ni verkar ha utan hon äter ungefär efter 2,5 Tim.

Hon började vända sig när hon var 3 månader och när hon blev 5 började hon åla sig fram och krypa lite smått. Nu kryper hon mer och mer för varje dag.

Ett tips är att ge vatten till maten och inte ersättning. Det låter på tok för mycket och känns inte hälsosamt.

• Gott&blandat55

Päron och plommon är precis som du säger bra för magen så det hade jag fortsatt med. Men jag hade ändå försökt vänja med vatten istället för ersättning. Börja med ett måltid och sakta men säkert ta bort ersättning helt och hållet förutom kvällstid. Det känns som onödigt när han verkar äta bra för övrigt.

Det är nog ersättningen som "ställer till det" ( med brist på annat uttryck) och inte maten och frukten tror jag.

• Gott&blandat55
    Anonym (!!!) skrev 2015-05-19 15:39:34 följande:

Äh denna jävla vikthets. Det har dn gått för långt när man till och med ger sig på små BEBISAR!! Jösses låt ungen äta för fn.

Du kan ta det lugnt! Mamman känner nog sitt eget barn bäst! Det är ju pga hennes omtänksamhet hon blir orolig. Ibland vet föräldrar allra bäst - en 6månaders bebis vet inte vad som är bra ovh inte så ta och tagga ner!
  • Gott&blandat55

Fast det handlar inte om att banta ner sin bebis om man föreslår att dricka vatten till maten istället för ersättning. Det är flera som gett detta som förslag. Jag hade aldrig kommit på tanken att ge ersättning som dryck till maten till min 6 månaders. Min bebis väger 8 kg och är lång och då ser hon lite smal ut. Även om jag hade velat att hon gick upp i vikt så hade jag inte gett ersättning till maten elr som andra gör - extra myk smör m.m. Jag vill ju ändå att det hon får i sig är hälsosamt. Elr är det jag som gör fel?

• Gott&blandat55
    Lavish skrev 2015-05-20 13:43:59 följande:

Om bebisen vill ha ersättning, varför inte ge den det? En sexmånaders ska ju precis ha börjat med mat så ersättning eller amning borde vara en del av varje måltid om barnet är hungrigt tycker jag. För en bebis är ersättning och extra fett i maten hälsosamt.

Fast nu menar jag inte att sluta ge ersättning utan jag menar att sluta ge ersättning till maten. TS beskriver att bebisen får en portion gröt, frukt och ersättning. Elr en halv burk mat, frukt och ersättning. Mitt förslag var att ge vatten till maten som dryck, istället för ersättningen.
  • Gott&blandat55
    Lavish skrev 2015-05-20 17:22:33 följande:

Varför?

Vad konstigt att du inte verkar förstå varför. Elr spelar du bara dum?
  • Gott&blandat55
    Anonym (D) skrev 2015-05-20 21:04:53 följande:

Mitt tips till dig är att du bara ignorerar Lavish istället för att bli upprörd.

Du har helt rätt i att vatten är nyttigt.

Tack för stödet! Du har så rätt. Hädanefter ignorerar jag personen. :)
  • Gott&blandat55
    Fjärrkontrollen skrev 2015-05-20 21:30:02 följande:

Sitter med en bok från BVC i händerna och där kan man läsa att:

Så var hittar du dessa allmänna rekommendationerna?

Tack! :)
Svar på tråden Stor 6 månaders