• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • FDFMGA
    Anonym (mr happy) skrev 2017-08-20 01:21:16 följande:
    Har de rödgröna egen majoritet, eller är det fortsatt högermajoritet?
    Fortsatt så saknar de befintliga blocken egen majoritet.

De rödgröna får tillsammans 40,5 procent

Gamla alliansen 34,8 procent.

Däremot skulle en mittenregering bestående av S, c och L få majoritet i riksdagen medan en eventuell blåbrun alliians bestående av MSD skulle få 34 procent av mandaten i riksdagen.

Jag tror att det är mycket tveksamt att de rödgröna skulle kunna öka så pass mycket på bara ett drygt år att de når egen majoritet om inte något mycket anmärkningsvärt inträffar, som t ex att C och L säger ja till samarbete med de bruna.

Så det lär bli någon slags blocköverskridande regering efter valet 2018.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    Anonym (mr happy) skrev 2017-08-20 01:21:16 följande:
    Har de rödgröna egen majoritet, eller är det fortsatt högermajoritet?

Högermajoritet? Eftersom C och L som tillsammans utgör den största basen i dagens allians vägrar att regera med (passivt) stöd av SD så finns det följande block i politiken: alliansen, ett brunblått block (med M+ SD)  ett rödgrönt block samt ett block med mittenpartier som aviserat att det efter valet kan finnas behov av samarbeten över blockgränsen för att regera om parlamentariska situationen blir komplicerad. Det finns mycket som pekar mot att det parlamentariska läget blir komplicerat. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (mr happy)
    FDFMGA skrev 2017-08-20 08:35:49 följande:
    Fortsatt så saknar de befintliga blocken egen majoritet.

De rödgröna får tillsammans 40,5 procent

Gamla alliansen 34,8 procent.

Däremot skulle en mittenregering bestående av S, c och L få majoritet i riksdagen medan en eventuell blåbrun alliians bestående av MSD skulle få 34 procent av mandaten i riksdagen.

Jag tror att det är mycket tveksamt att de rödgröna skulle kunna öka så pass mycket på bara ett drygt år att de når egen majoritet om inte något mycket anmärkningsvärt inträffar, som t ex att C och L säger ja till samarbete med de bruna.

Så det lär bli någon slags blocköverskridande regering efter valet 2018.
    Hög tid att partierna deklarerar sina avsikter i regeringsfrågan.
  • FDFMGA
    Anonym (mr happy) skrev 2017-08-20 10:57:19 följande:
    Hög tid att partierna deklarerar sina avsikter i regeringsfrågan.
    Ja, det vore önskvärt och då relativt den faktiska situationen där det är mycket osannolikt att något av de två gamla blocken får majoritet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Markatta
    KillBill skrev 2017-08-20 08:55:45 följande:
    Högermajoritet? Eftersom C och L som tillsammans utgör den största basen i dagens allians vägrar att regera med (passivt) stöd av SD så finns det följande block i politiken: alliansen, ett brunblått block (med M+ SD)  ett rödgrönt block samt ett block med mittenpartier som aviserat att det efter valet kan finnas behov av samarbeten över blockgränsen för att regera om parlamentariska situationen blir komplicerad. Det finns mycket som pekar mot att det parlamentariska läget blir komplicerat. 
    Fel.

Både C och L har sagt klart och tydligt att de vill bilda en Alliansregering om Allianspartierna är större än de rödröda. De är ju då också införstådda med att en sådan regering lär bli en minoritetsregering.
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-08-20 21:53:56 följande:
    Fel.

Både C och L har sagt klart och tydligt att de vill bilda en Alliansregering om Allianspartierna är större än de rödröda. De är ju då också införstådda med att en sådan regering lär bli en minoritetsregering.
    Annie Lööf har sagt att hon inte kommer sätta sig i en alliansregering om SD och S är större än alliansen. Jag har svårt att se att det inte bli så..
  • Anonym (mr happy)

En del verkar glömma att nuvarande regering är beroende av antingen sd eller Alliansen för att få igenom ett enda beslut.

• K Markatta
    KillBill skrev 2017-08-20 22:59:18 följande:
    Annie Lööf har sagt att hon inte kommer sätta sig i en alliansregering om SD och S är större än alliansen. Jag har svårt att se att det inte bli så..
    Nej, så här säger hon:

www.svt.se/nyheter/inrikes/loof-ser-koalition-med-s-efter-valet-som-osannolikt

- Om S och SD blir större än Alliansen, vad händer då? Om en alliansregering behöver säkerställa att få igenom sin budget säger Centerpartiet nej till att samarbeta eller förhandla med Sverigedemokraterna. Då får en alliansregering se till att förankra sin budget över blockgränserna, kanske med Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-08-21 00:55:39 följande:
    Nej, så här säger hon:

www.svt.se/nyheter/inrikes/loof-ser-koalition-med-s-efter-valet-som-osannolikt

- Om S och SD blir större än Alliansen, vad händer då? Om en alliansregering behöver säkerställa att få igenom sin budget säger Centerpartiet nej till att samarbeta eller förhandla med Sverigedemokraterna. Då får en alliansregering se till att förankra sin budget över blockgränserna, kanske med Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
    Tidigare har hon varit mer konkret men jag hittar inte artikeln som jag tänker på. Här säger Annie Lööf i alla fall att om SD och S blir större än alliansen så vill hon att alliansen inleder samarbete med S.

"Sverigedemokraterna skulle i ett sånt läge om de vill pressa Alliansen, kunna stödja en Socialdemokratisk budget och därmed fälla en alliansregering. För att undvika en sån situation vill Centerpartiet i så fall inleda samarbete med Socialdemokraterna"

Lööf vill förhandla med S ? om Alliansen bildar regering - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
  • Flash Gordon

I exakt alla utfallen ovan så vill Lööf ha en Alliansregering. 

Hon har välkomnat S som stöd åt en sådan regering:

www.di.se/nyheter/loof-vill-att-lofven-ger-stod-till-alliansregering/

""Jag siktar på att byta ut Stefan Löfven och att Anna Kinberg Batra tar över som statsminister efter nästa val. 

Eftersom Stefan Löfven talar så varmt för blocköverskridande samarbete så utgår jag från att Stefan Löfven och Socialdemokraterna kan stödja en sådan regering", svarade Annie Lööf."

Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?