• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Flash Gordon

Hoppla. Hur har det här kunnat gå under radarns å til lden misla grad.

Sociademokratenas samarbete med Warsawapakten:

http://www.inblick.se/nyheter/2017/06/22/ud-expert-och-sapochef-i-samtal-om-palmemordet-och-sovjets-anfallsplaner

En i dagarna släppt bok ...

https://theutenberg.wordpress.com/2017/06/06/nya-volym-3-dagbok-fran-ud/

... beskriver Pierre Schori som huvudperson i en omfattande härva med den yttersta toppen av socialdmokratin som kollaboratörer inför enn tänkt kommande sovjetiskt övertagande av sVerige. En slags förberedelse, om man ska vara vänligt inställd till dessa socialdemokrater.

Pierre Schori statssekreterar på UD, Anders Thunborg försvarsminister(!), Aftonbladets chefsredaktör. De var alla informatörer år Tjeckiska underrättelsetjänsten enligt arkiven i Prag.

Många högt uppsatta socialdemokrater handlar det om

Vänstersidan av socialdemokratin beskrivs som betald och influerad av Sovjet och WP.

" 'Sjenja' kunde berätta om detaljerade sovjetiska invasionsplaner mot Sverige. "Sjenja" visste även att det fanns sovjetagenter kring Olof Palme. "Sjejna" beskrev i en bok 1982 hur Sverige var huvudmålet för Warszawapaktens underrättelsetjänst: "I samarbete med Polen och Östtyskland finansierade vi vänsterflygeln i det socialdemokratiska partiet. Jag erinrar mig att i mitten på 1960-talet minst 40 procent av socialdemokraterna stod under vårt direkta inflytande." "

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-06-22 18:32:30 följande:
    Ett lands BNP utveckling avgör tillväxten och dessutom är det BNP som är grunden i nyckeltalet BNP per capita.
    Jo men du redovisar BNP istället för BNP/capita som det handlar om. För att det ser snyggare ut så förstås.
    Tillväxten under perioden 2006 - 2016 är mer än 10 ggr högre än vad din kommunkonsult kom fram till.

Så din partikamtar till nationalekonom som redovisat 0,12 för 2007-2014 är alltså 10ggr lägre än siffrorna för perioden 2006-2016.

Det blir 1,2% BNP/capita det senaste decenniet, det.

Varför skriver du det inte bara rakt ut med siffror istället?
    Nu försöker du hänvisa till gamla inaktuella analyser som inte har med Sveriges höga tillväxt under åren 2015-2017.

Frågan jag svarade på var "Varför måste vi spara in på välfärden idag, år 2017". Svaret är: För vi har ingen tillväxt.

För frågans skull är det givetvis fullständigt relevant hur tillväxten sett ut under en längre period fram till idag. Då avsaknad av tillväxt ger ett ständigt "underskott" i välfärdsbygget som vi inte kan betala av innan vi börjar återkomma till de verkliga tillväxt-talen som vi hade runt 50-60-talet ungefär. När vi byggde upp välfärdsstaten.

Du sa du skulle kolla detta med tilväxten då men har inte återkommit.
    Detta börjar faktiskt bli lite fånigt..
    Det säger jag ingeting om men du känner ju dig själv bäst så ...
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-06-24 13:22:47 följande:

Hoppla. Hur har det här kunnat gå under radarns å til lden misla grad.

Sociademokratenas samarbete med Warsawapakten:

http://www.inblick.se/nyheter/2017/06/22/ud-expert-och-sapochef-i-samtal-om-palmemordet-och-sovjets-anfallsplaner

En i dagarna släppt bok ...

https://theutenberg.wordpress.com/2017/06/06/nya-volym-3-dagbok-fran-ud/

... beskriver Pierre Schori som huvudperson i en omfattande härva med den yttersta toppen av socialdmokratin som kollaboratörer inför enn tänkt kommande sovjetiskt övertagande av sVerige. En slags förberedelse, om man ska vara vänligt inställd till dessa socialdemokrater.

Pierre Schori statssekreterar på UD, Anders Thunborg försvarsminister(!), Aftonbladets chefsredaktör. De var alla informatörer år Tjeckiska underrättelsetjänsten enligt arkiven i Prag.

Många högt uppsatta socialdemokrater handlar det om

Vänstersidan av socialdemokratin beskrivs som betald och influerad av Sovjet och WP.

" 'Sjenja' kunde berätta om detaljerade sovjetiska invasionsplaner mot Sverige. "Sjenja" visste även att det fanns sovjetagenter kring Olof Palme. "Sjejna" beskrev i en bok 1982 hur Sverige var huvudmålet för Warszawapaktens underrättelsetjänst: "I samarbete med Polen och Östtyskland finansierade vi vänsterflygeln i det socialdemokratiska partiet. Jag erinrar mig att i mitten på 1960-talet minst 40 procent av socialdemokraterna stod under vårt direkta inflytande." "

Socialdemokraterna och Olof Palme har omväxlande blivit beskyllda för att antingen gå i Sovjet eller USAs ledband. Detta är inget nytt och är förmodligen en del av en politisk retorik/smutskastning.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-06-24 13:49:26 följande:
    Socialdemokraterna och Olof Palme har omväxlande blivit beskyllda för att antingen gå i Sovjet eller USAs ledband. Detta är inget nytt och är förmodligen en del av en politisk retorik/smutskastning.
    Jo, arkiven hos underrättelsetjänsten i Prag är säkert en del av en konspiration. Till exempel.

Det ger onekligen en kompletterande bild av Socialdemokaterna, på den tiden de i praktiken var "det enda" partiet.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-06-24 13:53:37 följande:
    Jo, arkiven hos underrättelsetjänsten i Prag är säkert en del av en konspiration. Till exempel.

Det ger onekligen en kompletterande bild av Socialdemokaterna, på den tiden de i praktiken var "det enda" partiet.

Vi får väl se om detta blir en nyhet i mer än den kristdemokratiska nyhetsblad som du har hittat denna nyhet. För egen del så tror jag att det påståendet är nivå med de påståenden som din kommunkonsult brukar publicera.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-06-24 13:32:53 följande:
    Jo men du redovisar BNP istället för BNP/capita som det handlar om. För att det ser snyggare ut så förstås.
    Tillväxten under perioden 2006 - 2016 är mer än 10 ggr högre än vad din kommunkonsult kom fram till.

Så din partikamtar till nationalekonom som redovisat 0,12 för 2007-2014 är alltså 10ggr lägre än siffrorna för perioden 2006-2016.

Det blir 1,2% BNP/capita det senaste decenniet, det.

Varför skriver du det inte bara rakt ut med siffror istället?
    Frågan jag svarade på var "Varför måste vi spara in på välfärden idag, år 2017". Svaret är: För vi har ingen tillväxt.

För frågans skull är det givetvis fullständigt relevant hur tillväxten sett ut under en längre period fram till idag. Då avsaknad av tillväxt ger ett ständigt "underskott" i välfärdsbygget som vi inte kan betala av innan vi börjar återkomma till de verkliga tillväxt-talen som vi hade runt 50-60-talet ungefär. När vi byggde upp välfärdsstaten.

Du sa du skulle kolla detta med tilväxten då men har inte återkommit.
    Detta börjar faktiskt bli lite fånigt..
    Det säger jag ingeting om men du känner ju dig själv bäst så ...

Jag har i huvudsak redovisat utvecklingen för BNP/capita i mina svar till dig. Stör det dig att jag länkar till ESV som skriver om BNP ökningar eller var klämmer skon? Faktum är att egentligen så menar man med tillväxt BNP ökning (och inte ökning av BNP per capita).

Är det du som påstår att vi måste spara på välfärden år 2017 eller? Faktum är att Sverige aldrig tidigare har satsat så mycket pengar på välfärd som år 2017.  Den här tråden handlar om Socialdemokraterna och de har inte initierat några besparingar på välfärden.  Jag tror att du tänker på moderaterna som med stöd av SD vill genomföra stora skattesänkningar för dem som tjänar mest och att detta troligtvis måste finansieras med besparingar på välfärden.

På 60-talet hade Sverige sin högsta tillväxt och den uppgick då till ett genomsnitt på 3,8 procent per år. Sedan 1970 så har den genomsnittliga tillväxten legat på ett årligt genomsnitt på 1,75%. De senaste 3 åren (2014-2016)  har Sverige haft en genomsnittlig årlig tillväxt (ökningen av BNP per capita) på 2,21%.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-06-24 12:34:12 följande:

Du har fel.  Det är moderaterna med stöd av SD som raserar välfärdssamhället genom att prioritera skattesänkningar på 22 miljarder före satsningar på välfärd.   

Jaså hur då? Det är Mp och s som regerar landet.
  • KillBill
    Anonym (mr happy) skrev 2017-06-24 15:41:21 följande:
    Jaså hur då? Det är Mp och s som regerar landet.
    Ja och under år 2017 så satsas det mer pengar än någonsin på välfärden.
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-06-24 15:46:54 följande:
    Ja och under år 2017 så satsas det mer pengar än någonsin på välfärden.
    Allt annat vore ju märkligt med tanke på att vi är fler invånare än någonsin.
  • Anonym (mr happy)

Till er som tror att S kommer få 30% och M strax över 10% säger jag bara: Dream on!

SD kommer i vanlig ordning få fler röster än pk-instituen vill erkänna.

Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?