• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Anonym (mr happy)
    FDFMGA skrev 2017-06-29 22:30:29 följande:

Och framgångarna för S bara fortsätter. På sju av tio områden anses S h aen bästa politiken, enligt DN/Ipsos.

Exemelvis anses S vara bäst vad gäller terroristbekämpning, lag och ordning, sysselsättning och försvar.

www.dn.se/nyheter/sverige/dnipsos-moderaterna-tappar-i-tunga-profilfragor/

Äntligen tvingas Alliansen och framförallt M att agera. Detta kan bli riktigt bra. Eller ännu en soffa.

Sparka nu iväg DÖ till Nordkorea.
  • FDFMGA
    Anonym (mr happy) skrev 2017-06-30 00:02:30 följande:
    Äntligen tvingas Alliansen och framförallt M att agera. Detta kan bli riktigt bra. Eller ännu en soffa.

Sparka nu iväg DÖ till Nordkorea.
    Det blev en soffa till

Men enligt min uppfattning så är det snarare tanken på att demokratiskt valda riksdagspartier inte själva ska få avgöra hur de ska agera som borde fundera på att emigrera till Nordkorea.

Det finns ingen enhetlig allians på riksdagsnivå och heller inte bland väljarna. Det är till exempel fler centerpartister som föredrar en socialdemokratisk statsminister än som föredrar en moderat dito.

Det är inte omöjligt att vi får nya allianser där det blir tydligare var ett parti hör hemma.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-06-27 08:55:08 följande:

Försök inte. Den specifika period som du pratar om är de senaste 15-20 åren och under den tidsperioden har tillväxten INTE varit noll. Det är helt enkelt inte sant. Det är fake. 

Jag förrklarade att det var bildligt, att det inte bokstavligt var NOLL i tillväxt.

Inte ens den period som angavs i exemplet var NOLL utan 0,12 (men du tyckte 0.20, ungefär).

Fake blir det bara om du bortser från vad jag faktiskt skrev.

Den viktiga poängen är att tillväxten är för låg. Oavsett om den är 0,12% eller om du mäter mer gynnsamt ett-komma-någonting procent. 

Därav att vi måste spara på välfärden, år 2017.

Att du och din kommunkonsult plockar ut några år under en lågkonjunktur  

Till att börja med är karln sosse precis som du. Så om han är någons är han mer din än min.

Och jag har inte ens den läggningen.

Sedan, enligt din egen definition av hög- och lågkonjuntur som du länkade in så ingick såväl hög- som lågkonjunktur i det exempel han gav.

Alltså, precis tvärtemot vad du skriver här.

Det är enbart larvigt att du väljer att basera slutsatser kring satsning på välfärden i de fåtal kommuner där man kan ha initierat besparingar och självklart så bör man titta på  Sverige som helhet. Det försöker dig på här är ungefär lika missvisande som att bara mäta tillväxten under en lågkonjunktur.  

Du menar att det krävs fler exempel från fler kommuner för att visa på felaktigheten i ditt påstående:

"De facto så har det inte skett besparingar på välfärden i år ..."

Det kan var och en höra om dagligen på radio eller läsa om i tidningarna.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-07-02 12:41:50 följande:
    Jag förrklarade att det var bildligt, att det inte bokstavligt var NOLL i tillväxt.

Inte ens den period som angavs i exemplet var NOLL utan 0,12 (men du tyckte 0.20, ungefär).

Fake blir det bara om du bortser från vad jag faktiskt skrev.

Den viktiga poängen är att tillväxten är för låg. Oavsett om den är 0,12% eller om du mäter mer gynnsamt ett-komma-någonting procent. 

Därav att vi måste spara på välfärden, år 2017.

Att du och din kommunkonsult plockar ut några år under en lågkonjunktur  

Till att börja med är karln sosse precis som du. Så om han är någons är han mer din än min.

Och jag har inte ens den läggningen.

Sedan, enligt din egen definition av hög- och lågkonjuntur som du länkade in så ingick såväl hög- som lågkonjunktur i det exempel han gav.

Alltså, precis tvärtemot vad du skriver här.
    Du menar att det krävs fler exempel från fler kommuner för att visa på felaktigheten i ditt påstående:

"De facto så har det inte skett besparingar på välfärden i år ..."

Det kan var och en höra om dagligen på radio eller läsa om i tidningarna.

Så du menar att det bildligt talat har varit noll i tillväxt de senaste 15-20 åren trots att vi i själva verket har haft ungefär samma tillväxt under denna tidsperiod som genomsnittlig tillväxt sedan 70-talet? Det var en mycket märklig allegori av dig.

De senaste 3 åren har Sverige haft en genomsnittlig årlig tillväxt (ökningen av BNP per capita) på 2,21% vilket alltså är högre än den genomsnittliga tillväxten de senaste 15, 20 eller 46 åren.

Angående ditt påstående om att din kommunkonsult är socialdemokrat så är det bara att konstatera att det finns virrpannor inom alla partier men jag måste ända fråga dig om du har några andra belägg för att din kommunkonsult är socialdemokrat än att han för snart 30 år sedan jobbat som tjänsteman på regeringskansliet?

Enligt de exempel som du länkade till i inlägg 2172 så har kommunkonsulten inte mätt tillväxten under en hel konjunkturcykel. Han har i sitt räkneexempel med något enstaka år innan lågkonjunkturen år 2008 och flera år under själva lågkonjunkturen  men alltså INTE en hel konjunkturcykel. I räkneexemplet ingår fler år med lågkonjunktur än med högkonjunktur och dessutom är kommunkonsultens prognos gällande år 2014 fel (tillväxten blev mycket högre än vad han trodde detta år) vilket gör att alla kommunkonsultens räkneexempel som du länkar till är felaktiga. Vi borde faktiskt kunna enas att man inte kan bygga framtida analyser på sådana räkneexempel.

Vi borde också kunna enas om att om vi pratar om satsningar eller besparingar inom den svenska välfärden så ska vi titta på vad som har skett i Sverige som helhet och inte i enskilda kommuner.

Gör man det så kommer det med all sannolikhet visa sig att Sverige aldrig tidigare  har satsat så mycket på välfärd (vård, skola, omsorg och socialtjänst) som idag. De senaste publicerade uppgifterna på samlade satsningar på välfärden i Sverige visar att 2015 ökade satsningarna på välfärden per capita med 1,6% vilket var en högre ökning än den genomsnittliga ökningen under perioden 1995 ? 2015. Snart publiceras siffrorna för 2016 och då vet vi säkert hur det såg ut i fjol. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Awfultruth skrev 2017-07-02 14:54:51 följande:
    Gör man det så kommer det med all sannolikhet visa sig att Sverige aldrig tidigare  har satsat så mycket på välfärd (vård, skola, omsorg och socialtjänst) som idag

ja med statistik kan man bevisa vilken lögn som helst.

Vård och skola är sämre idag än för 20-40 år sen, alla som lever och bryr sig vet om det.

Diskussionen handlar om hur mycket pengar som satsas på välfärden och inte om kvaliteten i välfärden.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (mr happy)
    FDFMGA skrev 2017-07-02 11:43:45 följande:
    Det blev en soffa till

Men enligt min uppfattning så är det snarare tanken på att demokratiskt valda riksdagspartier inte själva ska få avgöra hur de ska agera som borde fundera på att emigrera till Nordkorea.

Det finns ingen enhetlig allians på riksdagsnivå och heller inte bland väljarna. Det är till exempel fler centerpartister som föredrar en socialdemokratisk statsminister än som föredrar en moderat dito.

Det är inte omöjligt att vi får nya allianser där det blir tydligare var ett parti hör hemma.
    Nu lägger du återigen ord i min mun. Varför gör du det? Jag har aldrig påstått att ett parti inte ska få avgöra själva hur de vill göra.

Det jag faktiskt påstår är att det inte är okej att lägga sig platt. Vill man vara Löfvéns knähund så bör man gå till val på just detta.

Det tar lång tid att bygga upp ett raserat förtroende. Jag och många med mig litar inte ett skvatt på något av Allians-partierna längre. Jag röstade på Alliansen. De tackade för förtroendet genom att stötta en vänsterregering och en massa skattehöjningar. Bedrövligt är bara förnamnet.

Du har rätt i att nya Allianser kan orsaka att de man röstade på bedriver tvärtom-politik. Detta kan även drabba S och deras väljare.

Av dessa orsaker är jag övertygad om att de partier som är tydliga med vad de vill och garanterat inte viker ner sig har mycket att vinna. Därmed tror jag SD och V kommer att gå bra framöver, vilket i sin tur är riktigt dåligt för Sverige.
  • FDFMGA
    Anonym (mr happy) skrev 2017-07-02 16:47:09 följande:
    Nu lägger du återigen ord i min mun. Varför gör du det? Jag har aldrig påstått att ett parti inte ska få avgöra själva hur de vill göra.

Det jag faktiskt påstår är att det inte är okej att lägga sig platt. Vill man vara Löfvéns knähund så bör man gå till val på just detta.

Det tar lång tid att bygga upp ett raserat förtroende. Jag och många med mig litar inte ett skvatt på något av Allians-partierna längre. Jag röstade på Alliansen. De tackade för förtroendet genom att stötta en vänsterregering och en massa skattehöjningar. Bedrövligt är bara förnamnet.

Du har rätt i att nya Allianser kan orsaka att de man röstade på bedriver tvärtom-politik. Detta kan även drabba S och deras väljare.

Av dessa orsaker är jag övertygad om att de partier som är tydliga med vad de vill och garanterat inte viker ner sig har mycket att vinna. Därmed tror jag SD och V kommer att gå bra framöver, vilket i sin tur är riktigt dåligt för Sverige.
    Decemberöverenskommelsen föregicks av att samtliga partier före valet förklarade att de inte kommer att samarbeta med SD, sedan fällde SD den rödgröna budgeten och egentligen också regeringen. SD förklarade också att de kommer att fälla varje regering som inte går dem till mötes.

Det är som jag ser bakgrunden till decemberöverenskommelsen. Alternativet för allianspartierna hade innburit ett svek mot väljarna i och med att alternativet var ett samarbete mellan SD och alliansen.

Personligen tycker jag att M borde ta steget fullt ut den här gången, förklara att man är beredd att på lika villkor samarbeta med SD - och därmed ställa C och L och framförallt väljarna inför fullbordat faktum så att säga.

Jag tror att konsekvensen skulle bli att C och L valde samarbete med S i stället för att närma sig SD, men oavsett skulle det ge väljarna tydliga alternativ.

Antingen en utökad allians där SD ingår eller också ett block bestående av M och SD och ett mittenblock, C, L och S och så miljövänstern, MP och V som ett eget slags block.

Det var iofs trist att KD och M sabbade decemberöverenskommelsen, men man kan inte gråta över spilld mjölk även om det var ofattbart korkat att hälla ut den.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (dina)

Och farbror Löfvén bojkottar Almedalen... just en fin ledare. Eller inte.

• thelastmonkey
    FDFMGA skrev 2017-07-02 17:06:28 följande:
    Decemberöverenskommelsen föregicks av att samtliga partier före valet förklarade att de inte kommer att samarbeta med SD, sedan fällde SD den rödgröna budgeten och egentligen också regeringen. SD förklarade också att de kommer att fälla varje regering som inte går dem till mötes.

Det är som jag ser bakgrunden till decemberöverenskommelsen. Alternativet för allianspartierna hade innburit ett svek mot väljarna i och med att alternativet var ett samarbete mellan SD och alliansen.

Personligen tycker jag att M borde ta steget fullt ut den här gången, förklara att man är beredd att på lika villkor samarbeta med SD - och därmed ställa C och L och framförallt väljarna inför fullbordat faktum så att säga.

Jag tror att konsekvensen skulle bli att C och L valde samarbete med S i stället för att närma sig SD, men oavsett skulle det ge väljarna tydliga alternativ.

Antingen en utökad allians där SD ingår eller också ett block bestående av M och SD och ett mittenblock, C, L och S och så miljövänstern, MP och V som ett eget slags block.

Det var iofs trist att KD och M sabbade decemberöverenskommelsen, men man kan inte gråta över spilld mjölk även om det var ofattbart korkat att hälla ut den.
    Hej Flaggen, är du i krokarna i Almedalen i veckan?
    Jag dyker upp där i mitten av veckan och stannar till söndagen.
    Ska lyssna på Jimmie på fredagen, vinkar i rutan! Efter det ska jag ta en öl på stan, ska du med? SkålTungan ute

Citerar fast jag inte bemöter texten för att du inte ska missa mig! Solig

Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?