• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Anonym (mr happy)
    Flash Gordon skrev 2017-06-16 23:07:07 följande:
    Nåja, de ska leverera också. Vilket är långt ifrån säkert.

Nu blir det ett chickenrejs.

Ska Löfven dra tillbaka skattehöjningarna? Kommer Alliansen våga gå vidare om han inte gör det?

Ambivalensen är uppenbar. Främst hos Centern.

Kaxigt snackar Lööf med media - men sedan tonar hon ned det på twitter.

M+KD vill ha gemensam budget. L vill fälla finansminsitern. C vågar inte riktigt gå lika långt.

Annie Lööf sitter i en riktig rävsax (rövsax?) och det är hon själv som har placerat sig där.
    Håller med om att de ska leverera. Men det är nästa steg. Det här vär trots allt "proof of life" efter åratal med DÖ.

Svetsaren drar inget tillbaka. Alliansen gör sig troligen oeniga med sd om vilken minister som ska väck och så rinner det ut i sanden.

• Flash Gordon
    Anonym (mr happy) skrev 2017-06-16 23:26:42 följande:
    Håller med om att de ska leverera. Men det är nästa steg. Det här vär trots allt "proof of life" efter åratal med DÖ.

Svetsaren drar inget tillbaka. Alliansen gör sig troligen oeniga med sd om vilken minister som ska väck och så rinner det ut i sanden.

SD kommer att bjuda på vilken minster som helst om bara Alliansen (dvs i praktiken C) kommer upp med ett namn.
  • Anonym (mr happy)
    Flash Gordon skrev 2017-06-16 23:32:40 följande:
    SD kommer att bjuda på vilken minster som helst om bara Alliansen (dvs i praktiken C) kommer upp med ett namn.
    Det har du säkert rätt i. Vore kul om Frigolit åkte ut. Men seriöst, Alliansen måste ju inse att de kommerframstå som hjärtlösa om de sparkar ut en enda oskyldig minister. Att göra så kommer inte vara någon valvinnare. Pk-elitens snyftrepotage skulle vara förödande inför valet2018.

F.ö var det längesedan vi hade någon politisk skandal de luxe. Hoppas det kommer nåt kul i valrörelsen. Tyvärr har vi ju inte skandalmaskinen "Toblerone" kvar.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-06-16 23:11:14 följande:
    Det är upp till dig att visa att Jenseviks siffror är fel om du ska argumentera emot. Du använder andra siffror.

Först måste du alltså identifiera vilka siffror han använder.

Sedan hitta vad som är fel med hans resonemang.

Det finns fer videos där han visar på samma sak och där han går in mer i detalj på sifforna. Du kan leta där.

Jag tror faktiskt inte du (glad amatör) kommer att klara av att visa att han (nationalekonom och allt) har fel.

Jag har identifierat att Jensevik baserar sina uppgifter på BNP och Sveriges BNP per capita.

När jag tittar på sajten Ekonomifakta som drivs av Svenskt Näringsliv så träder en annan bild än den som Jensevik målar upp. Enligt Ekonomifakta har Sveriges BNP och Sveriges BNP per capita  i jämförelse med andra länder utvecklats mycket bra de senaste 20 åren, de senaste 10 åren och det senaste året.

Källa: www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP-per-capita/

Tittar vi bara på Sverige så har BNP per capita ökat med 1,6% år 2015, drygt 3% år 2015 och 1,87 % år 2016 vilket ger ett genomsnitt för dessa 3 år på 2,17% (genomsnittet för Sverige sedan 1950 ligger 2,16%). Om vi betänker att Sveriges befolkning har ökat mycket de 3 senaste åren så borde de flesta inse att Sveriges BNP per capita har utvecklats bra.

www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP-per-capita/

Sett till uppgifter från Svenskt Näringslivsfakta  (som du enkelt kan kolla via mina länkar) så är det tydligt att kommunkonsulten Jensevik antingen baserar sina påståenden på felaktiga uppgifter, uttalar sig specifikt om situationen under finanskrisen när alliansen styrde eller har rört till det för sig.

Vi vet att Stadsdirektören för Stockholm stad har anklagat Jensevik för att lägga fram analyser som har som enda syfte att vilseleda medarbetare, invånare, villaägare samt företagare och investerare och som övervägde rättsliga åtgärder mot Jensevik p.g,.a. den skada Stockholm kunde komma att lida till följd av Jenseviks felaktiga och mycket tendiösa s.k. analys. Man brukar säga att ingen rök utan eld..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-06-17 11:12:18 följande:

Jag har identifierat att Jensevik baserar sina uppgifter på BNP och Sveriges BNP per capita.

Som sagt. Jag tror inte du kommer att klara av det. Men återkom gärna när du bemöter hans siffror - inte tar fram egna för att visa på något annat.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-06-17 12:17:44 följande:

Som sagt. Jag tror inte du kommer att klara av det. Men återkom gärna när du bemöter hans siffror - inte tar fram egna för att visa på något annat.

Jag har bemött Jenseviks uppgifter med officiell svensk statistik som visar att han har fel. Att du väljer att stoppa huvudet i sanden visar med all tydlighet att du är svarslös.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-06-17 12:26:14 följande:
    Jag har bemött Jenseviks uppgifter med officiell svensk statistik som visar att han har fel. Att du väljer att stoppa huvudet i sanden visar med all tydlighet att du är svarslös.
    Nä, du har gjort det du brukar göra.

Bemöter ett påstående om äpplen med en klase bananer.

Du har inte visat att de siffror du vill prata om är samma siffror som Jensevik använder.

Eller någon av de andra ekonomierna som säger samma sak som Jensevik, för den delen.

Tills du lyfter upp Jenseviks siffor för att studera så är det meningslöst att argumentera kring dem.

Siffrorna är tydliga i hans videos. Ta fram dem och visa vad som är fel.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-06-17 12:47:27 följande:
    Nä, du har gjort det du brukar göra.

Bemöter ett påstående om äpplen med en klase bananer.

Du har inte visat att de siffror du vill prata om är samma siffror som Jensevik använder.

Eller någon av de andra ekonomierna som säger samma sak som Jensevik, för den delen.

Tills du lyfter upp Jenseviks siffor för att studera så är det meningslöst att argumentera kring dem.

Siffrorna är tydliga i hans videos. Ta fram dem och visa vad som är fel.

Jag antar att du har lyssnat på Jenseviks föredrag för du har i alla fall här på FL hävdat att Sveriges ekonomiska tillväxt i princip ligger still och du har i detta sammanhang hänvisat till Jensevik.

Ekonomisk tillväxt är detsamma som den relativa ökningen av BNP och lyssnar man till Jensevik så hänvisar han också till Sveriges BNP och till BNP per capita har utvecklats sämre de senaste åren när han pratar om tillväxt. Sett till vår omvärld så stämmer inte Jenseviks påstående. Jenseviks påstående stämmer inte heller om vi jämför  tillväxten i Sverige de senaste åren (sedan 2014) med den historiska tillväxten.

Eftersom Jensevik pratar om BNP och BNP per capita så presenterar jag uppgifter om BNP och BNP per capita. Jag ger dig en tydlig källangivelse så att du själv ska kunna kontrollera mina uppgifter. Om Jenseviks och mina påståenden leder till fruktsallad i ditt huvud så kan du inte skylla på mig. Ditt påstående om att jag bemöter ett påstående om äpplen med en klase bananer är helt enkelt inte sant.

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-06-17 13:29:13 följande:

Jag antar att du har lyssnat på Jenseviks föredrag för du har i alla fall här på FL hävdat att Sveriges ekonomiska tillväxt i princip ligger still och du har i detta sammanhang hänvisat till Jensevik.

Ekonomisk tillväxt är detsamma som den relativa ökningen av BNP och lyssnar man till Jensevik så hänvisar han också till Sveriges BNP och till BNP per capita har utvecklats sämre de senaste åren när han pratar om tillväxt. Sett till vår omvärld så stämmer inte Jenseviks påstående. Jenseviks påstående stämmer inte heller om vi jämför  tillväxten i Sverige de senaste åren (sedan 2014) med den historiska tillväxten.

Eftersom Jensevik pratar om BNP och BNP per capita så presenterar jag uppgifter om BNP och BNP per capita. Jag ger dig en tydlig källangivelse så att du själv ska kunna kontrollera mina uppgifter. Om Jenseviks och mina påståenden leder till fruktsallad i ditt huvud så kan du inte skylla på mig. Ditt påstående om att jag bemöter ett påstående om äpplen med en klase bananer är helt enkelt inte sant.

Försök reda ut hans siffror istället och förklara vad i dem som är fel
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-06-17 17:21:58 följande:
    Försök reda ut hans siffror istället och förklara vad i dem som är fel

Jag har redan förklarat att Jenseviks påstående om att Sveriges ekonomiska tillväxt är märkliga . Uppgifterna kan ha varit korrekta under finanskrisen men stämmer inte idag. Om man jämför Sverige med andra jämförbara länder  i vår omvärld så ökade Sveriges BNP mycket mer så att påstå att Sveriges ekonomiska tillväxt är  låg är varken korrekt sett till idag, åren efter finanskrisen eller i jämförelse med andra länder.  

Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?