• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • TheDummy
    FDFMGA skrev 2017-06-13 00:56:04 följande:
    Släkt med Lady in Red som brukade skriva här på FL eller kanske filmens Mr ChanceSkrattande

Hursomhelst tror jag att du glömde ett inte efter "egentligen" i ditt inlägg - annars går det inte ihop.
    Jag tror du har tittat på för mycket kärleks-trams på TV.

Man kan faktiskt exkludera ett "inte" framför ett (o)förväntat negativt ord och sedan blir det till vad jag precis skrev i det inlägget, istället för något annat...
    #LadiesLovesMe
  • Flash Gordon

Och Lööf sänker än en gång Löfvens önskan om en "mittenregering".

Hon presenterar två alternativ i dagens debatt:

- Alliansregering.
    - Alliansregering med S som stödparti.

"Om Löfven är så samarbetsinriktad så borde han kunna acceptera att fungera som stödparti åt alliansen", retade hon honom.

• TheDummy
    Flash Gordon skrev 2017-06-14 19:44:19 följande:
    Vill du försöka motbevisa Jensevik måste du motbevisa det ahn faktsikt säger och de siffror han använder. Inte komma med egna siffror.

För andra: han till och med förklarar med siffror varför finansministern talade om "tomma lador".
    Man kan ALLTID trixa med siffror, men man kan ALDRIG trixa med en ideologi
    #Touché
  • oOOo  oOOo
    TheDummy skrev 2017-06-14 19:47:56 följande:
    men man kan ALDRIG trixa med en ideologi
     No true scotsman
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-06-14 00:03:25 följande:

Var har du fått uppgiften att Sverige har haft nolltillväxt de senaste 15-20 åren? Uppgiften stämmer inte. Sverige har under denna period haft positiv tillväxt alla år utom 2009 och 2012.

Okej...och varför har vi inte längre råd med det som tidigare uppfattades som självklart?

Vi jobbar fler timmar än någonsin och är på många håll extremt mycket effektivare än för 40 år sedan.
  • Anonym (mr happy)
    TheDummy skrev 2017-06-14 19:39:25 följande:
    Min poäng var egentligen kopplat till din direkta fråga, citat "Varför i hela friden ska vi acceptera försämringar år 2017. Vi har aldrig jobbat fler och mer effektiv timmar än idag. Snabba datorer fortsätter effektivisera allt vi gör"

Det  jag menade var helt enkelt att datorer inte är allt, än så länge.
    Även om datorer inte är riktigt allt så måste jag vidhålla att effektiviseringen till följd av datoriseringen är helt enorm.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-06-14 19:44:19 följande:
    Vill du försöka motbevisa Jensevik måste du motbevisa det ahn faktsikt säger och de siffror han använder. Inte komma med egna siffror.

För andra: han till och med förklarar med siffror varför finansministern talade om "tomma lador".
    Det jag skriver om BNP tillväxt och tillväxt BNP per capita handlar inte om vad jag tycker utan det jag skriver baseras på officiell statistik. Varför kan du inte gå in och ta del av uppgifterna som jag länkat från näringslivets ekonomifakta (som bygger på uppgifter från SCB) eller den andra länken som hämtar uppgifterna från Världsbanken så tar vi diskussionen vidare därifrån?

Jensevik har rätt att tillväxten var låg under den alliansledda regeringen åren 2009-2014 men det berodde på den globala lågkonjunktureren och krisen gällde alla länder i västvärlden. Det är faktiskt så att Sverige under den globala lågkonjunkturen hade en högre tillväxt än många länder i vårt närområde (Danmark, Finland, Tyskland osv). Jag tycker att man luras om man drar slutsatser kring tillväxten efter en lågkonjunktur och försöker koppla den låga tillväxten till helt andra faktorer än lågkonjunktur.
  • KillBill
    Anonym (mr happy) skrev 2017-06-14 21:18:32 följande:
    Okej...och varför har vi inte längre råd med det som tidigare uppfattades som självklart?

Vi jobbar fler timmar än någonsin och är på många håll extremt mycket effektivare än för 40 år sedan.
    Vad är det för självklara saker som vi inte längre har råd med?
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-06-14 23:17:34 följande:
    Vad är det för självklara saker som vi inte längre har råd med?
    Sjukhus i Sollefteå
    Ätbar skolmat
    Värnplikt för alla
    Fungerande kollektivtrafik i utkanten av staden
    Fungerande järnväg
    Fungerande polis

Bara några exempel.

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-06-14 22:44:07 följande:
    Det jag skriver om BNP tillväxt och tillväxt BNP per capita handlar inte om vad jag tycker utan det jag skriver baseras på officiell statistik. Varför kan du inte gå in och ta del av uppgifterna som jag länkat från näringslivets ekonomifakta (som bygger på uppgifter från SCB) eller den andra länken som hämtar uppgifterna från Världsbanken så tar vi diskussionen vidare därifrån?

Jensevik har rätt att tillväxten var låg under den alliansledda regeringen åren 2009-2014 men det berodde på den globala lågkonjunktureren och krisen gällde alla länder i västvärlden. Det är faktiskt så att Sverige under den globala lågkonjunkturen hade en högre tillväxt än många länder i vårt närområde (Danmark, Finland, Tyskland osv). Jag tycker att man luras om man drar slutsatser kring tillväxten efter en lågkonjunktur och försöker koppla den låga tillväxten till helt andra faktorer än lågkonjunktur.
    Vill du visa att Jensevik har fel måste du använda samma siffror som han gör coh förkalara varför hans beskrivning av dem är felaktig.

Inte ta fram egna som, oavsett källa, likaväl kan visa på något annat. Snarlikt, men annat. Det har vi sett så många gånger förr.

Jensevik är alltås inte den enda ekonom som beskriver samma fenomen.
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?