• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-06-13 08:42:38 följande:
    Därför att Sverige i princip har en nolltillväxt över de senaste 15-20 åren.

Vi får inga nya pengar i samhället att skapa ny välfärd för.

Om man då inte håller i pengarna 100% effektivt så måste kostnaden för detta tas från exempelvis sjukhus.

Så länge vi inte får en tillväxt så blir vi så illa tvugna att acceptera en sänkning av välfärdens nivåer. 

Skillnad på 60- och 70-talet då det fannns en nettotillväxt mot befolknignsökningen på runt 4% årligen. Det var då vi tyckte att vi hade råd med att bygga ut alla välfärdssystem.

Var har du fått uppgiften att Sverige har haft nolltillväxt de senaste 15-20 åren? Uppgiften stämmer inte. Sverige har under denna period haft positiv tillväxt alla år utom 2009 och 2012.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    Anonym (mr happy) skrev 2017-06-13 23:19:21 följande:
    Tillväxt är inget bra mått. Det är trubbigt. Vi har de senaste 20 åren inom vissa branscher sett en enorm höjning av produktiviteten. På andra områden har utvecklingen varit katastrofal.

Tillväxt är inte bara ett mått utan i slutänden faktiska pengar in i kassan. Det är fullständigt nödvändigt om du villl utveckla ett samhälle.

Ett samhälle som har nolltilväxt kan i bästa fall hålla sig kvar på samma nivå. I mer normala fall behöva sänka sin nivå om pengar slösas bort eller nya kostnader kommer till.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-06-14 00:03:25 följande:

Var har du fått uppgiften att Sverige har haft nolltillväxt de senaste 15-20 åren? Uppgiften stämmer inte. Sverige har under denna period haft positiv tillväxt alla år utom 2009 och 2012.

Från bland annat denna video.

">

Förklarar pedagogisk ca 6-7 minuter in.

Men då måste man förstå att det handlar om BNP per capita och att "nolltillväxt" är ett bildligt uttryck som i själva verket innebär några tiondelars tillväxt per år, i snitt.

Dessa tiondelar räcker dock inte alls om man vill utveckla välfärden.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-06-14 06:30:27 följande:
    Från bland annat denna video.

Förklarar pedagogisk ca 6-7 minuter in.

Men då måste man förstå att det handlar om BNP per capita och att "nolltillväxt" är ett bildligt uttryck som i själva verket innebär några tiondelars tillväxt per år, i snitt.

Dessa tiondelar räcker dock inte alls om man vill utveckla välfärden.

Jag har ju förklarat för dig att du ska ta den där Jensevik med en nypa salt. Om du hade kontrollerat uppgifterna så hade du funnit att Jenseviks påståenden inte stämmer.  

Näringslivets ekonomifakta har sammanställt Sveriges BNP per capita från 1950 och framåt så det är relativt enkelt att själv kontrollera Jenseviks påståenden (www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP-per-capita/)

Gör du det så ser du att den genomsnittliga ökningen av BNP per capita, de senaste 20 åren, har uppgått till 2,46% och att den rödgröna regeringen just nu har en ökningstakt på 2,49%. Det var bara under alliansens tid vid makten som ökningen var låg. Kanske Jenseviks uttalande bara gäller BNP utveckling vid alliansstyre?

Sedan är det intressant att sätta Sveriges ökning av BNP per capita i en internationell kontext. Då ser man att Sveriges BNP per capita har ökat mer än Finland och Danmark (länder med låg befolkningstillväxt). Sveriges BNP per capita har också ökat mer än stora Europeiska ekonomier som Tyskland, England och Frankrike.

BNP per capita, PPP (fasta internationella $ 2005) 1990 - 2015

www.google.se/publicdata/explore&met_y=ny_gdp_mktp_cd&idim=country:SWE:NOR:FIN&hl=sv&dl=sv#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=ny_gdp_pcap_pp_kd&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=region&idim=country:SWE:FIN:DNK:DEU:GBR:FRA&ifdim=region&hl=sv&dl=sv&ind=false
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Konservativ

Man kan ju jämföra med de skandinaviska länderna. I Norge har Arbeiderpartiet kommit tillbaka efter en svacka och fick i senaste valet 30%. Samma sak med Danmark där Socialdemokratiet fick 26%. Ser vi samma trend i Sverige?

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-06-14 08:31:24 följande:

Jag har ju förklarat för dig att du ska ta den där Jensevik med en nypa salt.

Ja du har den personliga uppfatninger ja, men du får faktiskt visa på vad i hans siffor som är fel om det ska vara så.

Och det gör du inte genom att lägga in egna siffror och argumetnera utifrån utan du måste använda hans siffror och visa på felen i hans resonemang.

En av er är nationalekonom och har jobbat som expert på området i 30+ år. Den andre är en glad amatör med en åsikt. Tills experten är motbevisad på de siffror han presenterar får expertens ord gälla som mer trovärdiga.

Även Sanadaji mfl:
    http://cornucopia.cornubot.se/2015/01/sverige-har-haft-fallande-bnp-per.html

Lita andra tidsperioder och lite andra siffor men samma slutsats - det står stilla. I bästa fall.

Detta är också bland annat Jenseviks käpphäst. Vi måste styra om från fördelningspolitik till tillväxtpolitik. Så vi får något att fördela.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-06-14 09:41:16 följande:
    Ja du har den personliga uppfatninger ja, men du får faktiskt visa på vad i hans siffor som är fel om det ska vara så.

Och det gör du inte genom att lägga in egna siffror och argumetnera utifrån utan du måste använda hans siffror och visa på felen i hans resonemang.

En av er är nationalekonom och har jobbat som expert på området i 30+ år. Den andre är en glad amatör med en åsikt. Tills experten är motbevisad på de siffror han presenterar får expertens ord gälla som mer trovärdiga.

Även Sanadaji mfl:
    http://cornucopia.cornubot.se/2015/01/sverige-har-haft-fallande-bnp-per.html

Lita andra tidsperioder och lite andra siffor men samma slutsats - det står stilla. I bästa fall.

Detta är också bland annat Jenseviks käpphäst. Vi måste styra om från fördelningspolitik till tillväxtpolitik. Så vi får något att fördela.
    Har du synpunkter på tillförlitligheten på uppgifter från näringslivets ekonomifakta?

Borde vi inte kunna utgå från dessa siffror i en faktabaserad diskussion?

Om du klickar på länken i mitt inlägg kan du själv kontrollera alla uppgifter men i stället väljer du att lita på uppgifter från en person som lagt upp en video på youtube och som inte lämnar några källor för sina uppgifter..
  • Abegayle70
    FDFMGA skrev 2017-06-13 21:57:32 följande:
    Det är ömsesidigt Glad

Och jag är inte så naiv att jag tror att vi lever i den bästa av tänkbara världar eller länder. Att du som judinna har upplevt att man som jude/judinna är utsatt i Malmö är en skam för Sverige och även för S och för de muslimer som flytt hit och tagit med sig sin rasism.

Våra inhemska endemiska brunsjortor struntar jag i i detta sammanhang, de är ju ofta på den nivån att de upplever det som en intellektuell utmaning att knyta skosnörerna.
    Jag tror faktiskt att du nu är skyldig mig ett nytt tangentbord till datorn, så mycket kaffe som jag frustat ut över det när jag läst dina beskrivningar över brunskjortornas intellekturella kapacitet så är det bara en fråga om tid innan det klibbar ihop totalt.

Nåja, jag uppskattar din tolerans och tålamod med oss "oliktänkande" Cool . Önskar ibland att jag hade ditt tålamod.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • TheDummy
    Anonym (mr happy) skrev 2017-06-13 07:20:53 följande:
    Håller med om att stora bolag är ineffektiva, men ser inte kopplingen till det jag skrev.

Att anställda ser om  sitt eget hus är inte så konstigt och gäller även på mindre bolag.

En orsak till ineffektivitet kan vara att det blir så stort att ingen klarar att överblicka verksamheten med tillräcklig koll på detaljerna för att kunna fatta vettiga beslut.
    Min poäng var egentligen kopplat till din direkta fråga, citat "Varför i hela friden ska vi acceptera försämringar år 2017. Vi har aldrig jobbat fler och mer effektiv timmar än idag. Snabba datorer fortsätter effektivisera allt vi gör"

Det  jag menade var helt enkelt att datorer inte är allt, än så länge.
    #QuantumComputing
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-06-14 09:52:32 följande:
    Har du synpunkter på tillförlitligheten på uppgifter från näringslivets ekonomifakta?
    Borde vi inte kunna utgå från dessa siffror i en faktabaserad diskussion?

Om du klickar på länken i mitt inlägg kan du själv kontrollera alla uppgifter men i stället väljer du att lita på uppgifter från en person som lagt upp en video på youtube och som inte lämnar några källor för sina uppgifter..
    Vill du försöka motbevisa Jensevik måste du motbevisa det ahn faktsikt säger och de siffror han använder. Inte komma med egna siffror.

För andra: han till och med förklarar med siffror varför finansministern talade om "tomma lador".
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?