• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-05-14 21:10:34 följande:

Det var först efter det att vänsterpartiet tog bort kommunismen från partiprogrammet och ändrade sitt partinamn som man kan betrakta vänsterpartiet som en del av ett socialdemokratiskt regeringsunderlag (vi pratar 1998 och framåt).

V valde en uttalad kommunist till partiledare efter att de takit bort kommunist ur partinamnet. Redan under 80-talet behövde s stöd från v för att kunna regera.

Men du menar alltså att v inte längre behöver ta ansvar för sin mörka historia iom namnbytet? Det kan jag hålla med om. Det är vad respektive parti står för idag som räknas.
  • nattuw
    KillBill skrev 2017-05-14 12:31:13 följande:

Kan du belägga att jag pratar strunt genom att exempelvis länka till något enda inlägg här på FL där du är kritisk mot någon av alla SDs rasistiska politiker eller där du kritiserat SD politiker som spridit "rasbiologisk" propaganda? Om inte så det nog du som har intresse att flytta fokus från den rasism som i högsta grad är närvarande här och nu till den politik som svenska partier såsom socialdemokrater, liberaler, bondeförbundet (centerpartiet) och högerpolitiker (moderaterna) röstade igenom för snart 100 år sedan.  

Jag tycker alltså att forna tiders idéer om "rasbiologi" och tvångssteriliseringar  var fruktansvärda men vad värre är att dessa mycket hemska idéer har tagits över av sverigedemokraterna vars politiker anser att det kan vara rätt att sterilisera människor mot deras vilja och som sprider "rasbiologisk" propaganda. Det är vidrigt att det finns människor som tigande accepterar detta.  Är du en av de som tiger?

Nu går det här antagligen bortom din horisont men alla delar helt enkelt inte din fixering vid SD. Och du kommer fortfarande bara med samma gamla taffliga försök att misstänkliggöra genom sammankoppling och försök till bagatelliserande av S garderobsskelett. Lite mer fantasi hade inte skadat.
  • KillBill
    Anonym (mr happy) skrev 2017-05-15 19:06:25 följande:
    V valde en uttalad kommunist till partiledare efter att de takit bort kommunist ur partinamnet. Redan under 80-talet behövde s stöd från v för att kunna regera.

Men du menar alltså att v inte längre behöver ta ansvar för sin mörka historia iom namnbytet? Det kan jag hålla med om. Det är vad respektive parti står för idag som räknas.

Före 1998 regerade socialdemokraternas som minoritetsregeringen och sökte stöd i enskilda frågor bland övriga partier (ofta hos centern eller liberalerna). Det fanns inget organiserat samarbete med V. 

Centerpartistiska Östersundsposten anser att V har gjort upp med sitt förflutna. www.op.se/opinion/ledare/vansterpartiet-och-sd-ar-inte-samma-skrot-och-korn Något som samma tidning inte anser att SD har gjort.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-05-15 20:02:55 följande:

Före 1998 regerade socialdemokraternas som minoritetsregeringen och sökte stöd i enskilda frågor bland övriga partier (ofta hos centern eller liberalerna). Det fanns inget organiserat samarbete med V. 

Centerpartistiska Östersundsposten anser att V har gjort upp med sitt förflutna. www.op.se/opinion/ledare/vansterpartiet-och-sd-ar-inte-samma-skrot-och-korn Något som samma tidning inte anser att SD har gjort.

Men varför i hela friden skulle denna obskyra tidning från en liten håla i mörkaste norrland ha någon relevans överhuvudtaget?

Avren nyfikenhet undrar jag dock när v gjorde upp med sitt förflutna? Var det före eller efter man valde en kommunist till partiledare?
  • KillBill
    Anonym (mr happy) skrev 2017-05-15 21:08:04 följande:
    Men varför i hela friden skulle denna obskyra tidning från en liten håla i mörkaste norrland ha någon relevans överhuvudtaget?

Avren nyfikenhet undrar jag dock när v gjorde upp med sitt förflutna? Var det före eller efter man valde en kommunist till partiledare?
    Obskyr tidning? Var har su fått det ifrån?

Jag har för mig att det var innan några nazister startade SD i slutet av 80-talet.
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-05-15 21:31:47 följande:
    Obskyr tidning? Var har su fått det ifrån?

Jag har för mig att det var innan några nazister startade SD i slutet av 80-talet.
    Skrev du Östersund? Vad har de för upplaga? 14? Oavsett det, varför skulle någon bry sig mer om deras åsikt än någon annans.

Hade v gjort upp med sin historia när de valde en kommunist till partiledare?

Vem som startade sd? Jag bryr mig lika lite om vem som startade vpk.

• KillBill
    Anonym (mr happy) skrev 2017-05-15 21:52:43 följande:
    Skrev du Östersund? Vad har de för upplaga? 14? Oavsett det, varför skulle någon bry sig mer om deras åsikt än någon annans.

Hade v gjort upp med sin historia när de valde en kommunist till partiledare?

Vem som startade sd? Jag bryr mig lika lite om vem som startade vpk.

ÖP når ut till ca 74 000 läsare.
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-05-15 21:58:18 följande:
    Den har en upplaga på 16000 och minskar kraftigt.

Varför är det viktigt vad de anser om vänsterpartiet, som hade en uttalad kommunist som partiledare så sent som 2010.
  • kvarnfot
    KillBill skrev 2017-05-15 21:58:18 följande:
    Bara för att ÖP har ett visst antal läsare så tycker nog få att V inte har gjort upp med sitt förflutna. Bara för att en person (C?) tycker det så innebär det inte att alla i landet tycker det......
    V:s bakgrund är mångfalt värre än SD:s är i fråga om mord på oliktänkande!
  • KillBill
    Anonym (mr happy) skrev 2017-05-15 22:16:29 följande:
    Den har en upplaga på 16000 och minskar kraftigt.

Varför är det viktigt vad de anser om vänsterpartiet, som hade en uttalad kommunist som partiledare så sent som 2010.
    Det är skillnad på upplaga och räckvidd..

Här har du ytterligare ett inlägg i debatten skrivet av samma författare som förra gången (Petter Bergner, Filosofie doktor i historia). www.dt.se/opinion/ledare/kronika-bohlins-m-kritik-mot-v-ar-orattvis-sd-och-v-ar-inte-samma-skrot-och-korn

Jag är som sagt var inte vänsterpartist men den största skillnaden mellan vänsterpartiet och sverigedemokraterna anser jag är att när det förstnämnda partiet har gjort upp med sin tidigare helt oacceptabla politik fortsätter det sistnämnda partiet hela tiden att presentera exempel på att man inte har gjort upp med sina rötter. Antingen så är det partiföreträdare för SD som sprider rasbiologisk propaganda eller så är det någon i SD som föreslår att man ska skjuta ihjäl flyktingar med kulspruta. Det tar liksom aldrig slut. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?