• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-04-22 10:03:13 följande:
    Visst, handlar trådstarten om hur mycket S kan minska och tre intervall är angivna - till mellan 20-25 procent, mellan 15 och 20 procent eller under 15 procent.

Ett nästan övertydligt exempel på att önskedrömmar och verklighet har en tendens att kollidera.

S ligger idag strax under 30 procent och har en uppåtgående opinionskurva sedan länge.

Mot bakgrund av att det saknas realistiska alternativ till en regering som leds av S är det rimligt att allt fler kommer att välja trygghet, tradition och kompetens framför osäkerhet och populism.

Min gissning är att S får kring 35 procent i valet, att MP klarar riksdagsspärren med hyfsad marginal, kanske 5 procent att V får kring 8 procent. Det kommer förmodligen inte att räcka till majoritet såvida inte mer än fyra procent av rösterna hamnar hos partier som inte klarar riksdagsspärren. Men det är tveksamt om KD, Fi plus övriga tillsammans får 4 procent.

Hursomhelst ska det bli intressant att se om några av de forna allianspartierna är beredda att påverka regeringspolitiken efter 2018 i en för dem önskvärd riktning. Sannolikt skulle det underlätta för ett blocköverskridande samarbete om MP inte klarar spärren, men det är nog osannolikt att de inte skulle göra detta.
    Om du tror på vad du skriver tycker jag nästan synd om dig. Att kalla Stefan Löfvén för kompetent är inget annat än stor humor. Men man får ge honom att han vill väl.

S ligger idag på siffror mellan 23% och 29%. Sd ligger på 16% - 27%. Det går såledesinte att säga hur det kommer att gå, men vi riskerar att sd blir största parti, vilket isåfall torde innebära att Jimmie Åkesson blir ombedd att bilda regering. Det kommer inte att gå. Men han kommer kunna fälla vilken regering han vill. Den som vill regera måste samarbeta med Jimmie.

Tragiskt men sant.

• FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-04-23 00:19:38 följande:
    Om du tror på vad du skriver tycker jag nästan synd om dig. Att kalla Stefan Löfvén för kompetent är inget annat än stor humor. Men man får ge honom att han vill väl.

S ligger idag på siffror mellan 23% och 29%. Sd ligger på 16% - 27%. Det går såledesinte att säga hur det kommer att gå, men vi riskerar att sd blir största parti, vilket isåfall torde innebära att Jimmie Åkesson blir ombedd att bilda regering. Det kommer inte att gå. Men han kommer kunna fälla vilken regering han vill. Den som vill regera måste samarbeta med Jimmie.

Tragiskt men sant.

Nja, jag ser åtskilliga alternativ till en regering som inte tvingas samarbeta med SD.

Förväxlar du inte dina önskedrömmar med kompetens nu.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (mr happy)

Senaste budgeten visar väl tydligt att inkompetensen är total inom vänstern. Att de låter vänsterpartiet styra är en katastrof för Sverige.

Den stora önskedrömmen står du nog själv för när du verkar tro på att samtliga partier i röran skulle kunna öka kraftigt under kommande år. mp med fri invandring som paradfråga tappar ju väljare var dag. Inte lätt för dem att vända den trenden. Dock ganska självklart att de isåfall måste plocka väljare från andra vänsterpartier.

Det jag personligen tycker är viktigt är att hålla v, mp och sd borta från makten. För att det ska vara möjligt måste mittenpartierna samarbeta och här ligger paradoxen. Ett samarbete mellan s och Alliansen skulle inte fungera eftersom man inte skulle komma överens kring vem som ska vara statsminister och ingen vill vara knähund till det andra blocket.

Väljarna vill ju dessutom ha alternativ att rösta på. Anars är det ju ingen demokrati. Således skulle väljarna inom kort vallfärda ut mot kanterna, vilket på sikt är detsama som katastrof.

• KillBill
    Anonym (mr happy) skrev 2017-04-23 08:20:39 följande:

Senaste budgeten visar väl tydligt att inkompetensen är total inom vänstern. Att de låter vänsterpartiet styra är en katastrof för Sverige.

Den stora önskedrömmen står du nog själv för när du verkar tro på att samtliga partier i röran skulle kunna öka kraftigt under kommande år. mp med fri invandring som paradfråga tappar ju väljare var dag. Inte lätt för dem att vända den trenden. Dock ganska självklart att de isåfall måste plocka väljare från andra vänsterpartier.

Det jag personligen tycker är viktigt är att hålla v, mp och sd borta från makten. För att det ska vara möjligt måste mittenpartierna samarbeta och här ligger paradoxen. Ett samarbete mellan s och Alliansen skulle inte fungera eftersom man inte skulle komma överens kring vem som ska vara statsminister och ingen vill vara knähund till det andra blocket.

Väljarna vill ju dessutom ha alternativ att rösta på. Anars är det ju ingen demokrati. Således skulle väljarna inom kort vallfärda ut mot kanterna, vilket på sikt är detsama som katastrof.

Varför tycker du att den senaste budgeten visar att inkompetensen är total? Polisen, försvaret, skolan, förlossningsvården och ungdomspsykiatrin får ju mer pengar.

Vissa  delar i vårbudgeten handlar om förslag som ska behandlas i höstbudgeten. Det gäller exempelvis  "frysningen" av brytpunkten vilket leder till att något fler (de som tjänar med än 38 200 kr per månad) får betala statlig skatt. Det finns många som i debatten pratar om att  skulle slå hårt mot exempelvis poliser och sjuksköterskor men faktum är att det bara är en liten andel (ca 10%) av dessa yrkesgrupper som kommer upp i lönenivåer som är högre än 38 200 kr (och därför leder till statlig beskattning). 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Anonym (mr happy) skrev 2017-04-23 08:20:39 följande:

Att V har ett relativt stort inflytande på budgeten är en konsekvens av att partierna ännu inte helt har gjort upp med blockpolitiken.

Jag tror inte att alla rödgröna partier kommer att öka kraftigt. Däremot tror jag att alll argumentation underlättas av att man håller sig till vad den man argumenterar med påstår - inte vad man önskar att personen hade påstått. Jag tror att S och V kommer att få fler mandat vid valet 2018 medan MP kommer att få färre än de har nu.

Hur ett blocköverskridande samarbete kommer att se ut efter valet 2018 är det ju ingen som vet, det finns så många olika möjliga alternativ. Det mest sannolika är kanske en ren S-regering som får söka sig fram till komromisser i alla frågor. Många förespråkade den lösningen redan 2014.

Du har en märklig syn på demokrati. Läs gärna grundlagarna som ju kan sägas vara de fundament den svenska demokratin vilar på. Självklart kan våra valda representaner välja vilka de samarbetar med eller inte samarbetar med inom demokratins ramar.
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-04-23 09:57:57 följande:

Varför tycker du att den senaste budgeten visar att inkompetensen är total? Polisen, försvaret, skolan, förlossningsvården och ungdomspsykiatrin får ju mer pengar.

Vissa  delar i vårbudgeten handlar om förslag som ska behandlas i höstbudgeten. Det gäller exempelvis  "frysningen" av brytpunkten vilket leder till att något fler (de som tjänar med än 38 200 kr per månad) får betala statlig skatt. Det finns många som i debatten pratar om att  skulle slå hårt mot exempelvis poliser och sjuksköterskor men faktum är att det bara är en liten andel (ca 10%) av dessa yrkesgrupper som kommer upp i lönenivåer som är högre än 38 200 kr (och därför leder till statlig beskattning). 

Att dessa ska betala statlig skatt är ren idioti. Vänstermänniskor har svårt att förstå att det redan är alldeles för många som betalar statlig inkomstskatt. Inte en enda sjuksköterska är höginkomsttagare.

Istället skulle man kunna höja skatterna på direktörslöner. T.ex som i Franrike. 75% skatt på allt över 1 miljon Euro. Betydligt mer rättvist. Man skulle även kunna täppa till alla kryphål som de stenrika idag kan utnyttja.
  • Anonym (mr happy)
    FDFMGA skrev 2017-04-23 10:20:17 följande:
    Att V har ett relativt stort inflytande på budgeten är en konsekvens av att partierna ännu inte helt har gjort upp med blockpolitiken.

Jag tror inte att alla rödgröna partier kommer att öka kraftigt. Däremot tror jag att alll argumentation underlättas av att man håller sig till vad den man argumenterar med påstår - inte vad man önskar att personen hade påstått. Jag tror att S och V kommer att få fler mandat vid valet 2018 medan MP kommer att få färre än de har nu.

Hur ett blocköverskridande samarbete kommer att se ut efter valet 2018 är det ju ingen som vet, det finns så många olika möjliga alternativ. Det mest sannolika är kanske en ren S-regering som får söka sig fram till komromisser i alla frågor. Många förespråkade den lösningen redan 2014.

Du har en märklig syn på demokrati. Läs gärna grundlagarna som ju kan sägas vara de fundament den svenska demokratin vilar på. Självklart kan våra valda representaner välja vilka de samarbetar med eller inte samarbetar med inom demokratins ramar.
    Att v har inflytande beror på den korkade DÖ, samt en makalös flathet från regeringen Löfvén.

Utifrån nuvarande opinionssiffror måste samtliga 3 rödgröna partier öka kraftigt för att komma upp i de siffror du hoppas på. Mp måste nog mer än fördubbla sitt stöd. Det jag skriver stämmer således. Jag tror också att v kan komma att öka, men inte de andra 2. Realistiskt är att båda blocken hamnar klart under 40%.

Nej, alternativen vad gäller blocköverskridande samarbete är få. Det enda realistiska är mp+s+L+c, men får de majoritet? Och kommer mp ens in? Och visst vore det sotdöden för L.

En ren s-regering kommer fungera så länge oppositionen är extremt klen, och inget tyder på någon förändring på den fronten.

Det är du som har en märklig syn på demokrati. Du tycker det är självklart att politikerna stoppar valresultatet i soptunnan och istället själva avgör vem som ska styra landet.
  • KillBill
    Anonym (mr happy) skrev 2017-04-23 12:49:33 följande:
    Att dessa ska betala statlig skatt är ren idioti. Vänstermänniskor har svårt att förstå att det redan är alldeles för många som betalar statlig inkomstskatt. Inte en enda sjuksköterska är höginkomsttagare.

Istället skulle man kunna höja skatterna på direktörslöner. T.ex som i Franrike. 75% skatt på allt över 1 miljon Euro. Betydligt mer rättvist. Man skulle även kunna täppa till alla kryphål som de stenrika idag kan utnyttja.
    1 miljon Euro är nästan 10 miljoner svenska kronor. Det är ytterst få som tjänar så mycket i Sverige och 75% skatt på inkomster över 10 miljoner är därför att betrakta som plakatpolitik (en sådan skatt skulle ge väldigt lite pengar till statskassan).

90 % av poliser och sjuksköterskor kommer INTE betala statlig skatt och de ca 10% som har månadslöner på mer än 38 200 kr per månad kommer inte betala några större belopp i statlig skatt.
  • nattuw
    Anonym (mr happy) skrev 2017-04-23 12:49:33 följande:
    75% skatt på inkomsten är knappast rättvist. Det fanns en poäng med århundradets skattereform och ingen borde behöva betala mer än 50% skatt på sin inkomst. Vad vi absolut inte behöver är en ny Pomperipossa från Monismanien.
  • FDFMGA
    Anonym (mr happy) skrev 2017-04-23 13:29:14 följande:
    Att v har inflytande beror på den korkade DÖ, samt en makalös flathet från regeringen Löfvén.

Utifrån nuvarande opinionssiffror måste samtliga 3 rödgröna partier öka kraftigt för att komma upp i de siffror du hoppas på. Mp måste nog mer än fördubbla sitt stöd. Det jag skriver stämmer således. Jag tror också att v kan komma att öka, men inte de andra 2. Realistiskt är att båda blocken hamnar klart under 40%.

Nej, alternativen vad gäller blocköverskridande samarbete är få. Det enda realistiska är mp+s+L+c, men får de majoritet? Och kommer mp ens in? Och visst vore det sotdöden för L.

En ren s-regering kommer fungera så länge oppositionen är extremt klen, och inget tyder på någon förändring på den fronten.

Det är du som har en märklig syn på demokrati. Du tycker det är självklart att politikerna stoppar valresultatet i soptunnan och istället själva avgör vem som ska styra landet.
    Aha, du har lite problem med addition, du är inte ensam om detta.

Jag skrev att jag tror att S får kring 35 procent sv röstena i valet.  V fick 5,7 procent 2014 och MP 6,9. 5,7 plus 6,9 är 12,6. Om du aderar 12,6 med 35 får du 47,6. Det är tveksamt om detta kommer att innebära riksdagsmajoritet, det skulle kräva att bortåt fem procent av rösterna eller mer skulle gå till småpartier som Fi, KD, Piratpartiet med mera, alltså partier som inte klarar riksdagsspärren.

Nu tror jag iofs inte att MP kommer att kunna upprepa senaste valresultatet, de kommer säkert att backa några procentenheter men jag gissar att V kommer att öka i minst motsvarande grad.

Ett samarbete mellan L och S skulle inte nödvändigtvis behöva innebära att L tappar väljare, snarare tvärtom. Småpartier brukar förlora på samarbete med stora partier, men det handlar ju om sakpolitik, att t ex MP i nuvarande regering inte fått igenom något av miljöpolitisk vikt. S och L är ju de två partier i riksdagen som har tydligast socialliberal prägel. 

Det skulle kunna bli en fullträff och ett lyft för socialliberalismen och L om S och L i formella eller informella former skapade ett socialliberalt samarbete. 

Rekommenderar dig fortsatt att du försöker sätta dig in i grundlagarna, gärna med fokus på vad representativ demokrati innebär.

Börja gärna med regeringsformen och det där med att "riksdagen är folkets främsta företrädare". Nuförtiden är det inte ovanligt att folk i allmänhet och SD-kramare i synnerhet tutar omkring och anser sig själva vara folkets fråmst företrädare.

Min gissning för 2018 är:

S        35 procent

V        8,5 procent

MP     4,5 procent

C        12 procent

L          8 procent

M        12 procent

SD       16 procent

Övriga   4 procent

Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?